Skriker/ blir fortfarande ledsen..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
grodans

Skriker/ blir fortfarande ledsen..

Inlägg av grodans »

Hej!

Vi började med sova hela natten metoden med vår dotter (8 mån) tors 5e april, hade våra 4 dagar som blev till 6 eftersom vi var en aning för svaga de 2 första, men sen gick det som det står i boken. Men jag/vi var övertygade om att hon skulle bli lugn och börja tycka om att gå och lägga sig men hon gör det inte. Skriker/blir ledsen varje gång vi lägger henne och lägger sig inte alls på plats och blir lugn.. Jag går ut precis som man ska och säger ramsan. Och efter några ramsor och skrik sommar hon efter 10-30 min. Jag börjar nu bli riktigt orolig att vi gör/har gjort nåt fel eftersom hon fortfarande skriker vid läggning.

Tips? Råd? Hjälp?

:?
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Skriker/ blir fortfarande ledsen..

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen hit! :D

Först vill jag säga att det är kanon att eran dotter fått lära sig att somna och somna om själv. Bara det är något som ni kommer ha igen mycket av i framtiden :D

Sedan för att komma till bukt med arga läggningar så är mitt hetaste tips att jobba som sjutton med skrattet till go'nattet. Man ska helst skratta så man kiknar i 10 min innan läggning. Själva läggningen sker också under de allra gladaste former. Man kanske får flyga in i sovrummet som ett flygplan, eller uppochner, eller kanske sitta på mammas eller pappas axlar och skutta in i rummet hoandes som en indian :wink: . Sedan läggs man snabbt och glatt ner i sängen, på med täcket, ett lätt tryck över ryggen. Mamma (eller pappa) vänder och ramsar ut, glatt och med ett leende på läpparna.

Sedan kan det faktiskt ta ett tag innan barnet faktiskt kommer på hur sköööönt det är att gå och lägga sig. För oss tog det uppåt en månad innan allt satt som en smäck och vår tjej hade kommit på att det var en fest att få gå och lägga sig. Så jobba på med glada läggningar så kommer det att släppa ganska snart.

Vi finns här om det skulle dyka upp fler frågor eller problem.
:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Vimsan74

Inlägg av Vimsan74 »

Hej!
Jag är ingen kunnig inom sova hela natten området utan skriver detta som mamma till mamma. Vi startade vårt kurande i början av januari och vår son fattade inte galoppen med detta att det är skönt att sova på direkten. Vi kämpade på ganska länge innan han började sova bra på nätterna.

Vi har också en arg liten en, VARENDA kväll han ska sova. Vi har kört skrattet till gonattet i alla möjliga och omöjliga varianter. Utan resultat! Vår lilla skrutt är tvärtom, ju mera vi skrattar och leker innan sängdags desto mera gråter han och desto ledsnare är han. Vår skrutt vill ha ganska lugnt före sovdags, och så gott som på pricken samma rutiner. När vi började kura kunde han gråta i 15-30 min och jag misströstade många ggr. Dock blev vår skrutt så glad på dagarna och började äta som en häst och jag såg att han mådde bra, så jag och min man kämpade på. Nu snart fyra månader senare så muttrar han i 5-10 minuter innan han somnar. Sedan sover han gott hela natten. Kurandet är så värt att kämpa för. Småttingarna mår så mycket bättre av att få en ordentlig nattsömn. Och även deras föräldrar! Vill bara skriva detta för att alla barn inte är lika. Åtminstone fick vi en som inte fattar vinken med att skratta innan han ska sova. Men vi fortsätter försöka! :D
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Nat

Inlägg av Nat »

Va härligt Vimsan att du delar med dig
Och självklart är inte alla barn lika men att äta och sova behöver dom allihopa :shock: 8)
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"