Kura 4 månaders bebis som sover dåligt på dagen!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sandraw

Kura 4 månaders bebis som sover dåligt på dagen!?

Inlägg av sandraw »

Hej,
Min dotter fyller 4 mån nästa vecka. Från hon var ca 6 veckor sov hon jätte bra. Hon sov 9-10 timmar i sträck och tog regelbundna långa tupplurer på dagen (minst 1,5 tim). Vi var jätte noga med att följa exakta tider för sömn och mat och jag upplevde verkligen att hon var en pigg liten loppa som kunde sova var som helst. MEN för en månad sedan så började sömnen dagtid strula rejält:
- Hon har svårt för att sova längre pass i vagnen. Sover max 30 minuter och ligger sedan vaken, dock utan att skrika. Jag fick för mig att alla barn tyckte om att sova i en vagn som rör sig?! Vad gör jag för fel?

- Hon somnar med mycket skrik och bråk på dagarna i sin egen säng men sover nu max 45 min om vi har tur. Hon vaknar gallskrikande och ser helt förstörd ut. Eftersom hon sover så kort blir det svårt att hålla riktiga scheman på dagarna, det blir aldrig någon längre sammanhängade sömn vilket hon behöver. Skulle så gärna vilja följa det schema som ges exempel på i boken för en 4-månadersbebis.

- Från kl 16-17 har vi svårt att få henne att sova överlag vilket resulterar i en enormt övertrött bebis.

Vi påbörjar nattning prick 19.30 och ger henne utöver amning också ersättning. Vi busar och skojar rejält med henne och kl 20 släcker vi lampan. Hon somnar alltid utan bråk eller skrik och sover till ca kl 05. Då brukar jag amma i ca 10 min och hon somnar om på en gång och så vaknar vi kl 07.15-07.30.
Kan vara bra att nämna att hon sover utan napp och på rygg.

Mitt problem är alltså egentligen inte nätterna utan dagarna och just därför blir jag så förvirrad över hur jag ska kura henne. Mina frågor som jag skulle bli SÅ tacksam över att få svar på:
1a) Jag har förstått att man ska påbörja en kur på kvällen. Antar att jag inte behöver buffa eller liknade eftersom hon somnar utan problem på kvällen, och att jag ska fokusera på att bara ramsa?
1b) Kan det vara ett alternativ att börja kura på dagen eftersom det är då som vi verkligen har ett problem?

2) Upplever att hon på natten sover bra på rygg. Bör jag ändå försöka få henne att sova på mage på nätterna eller är det något jag kanske kan testa på dagarna? Antar att jag är rädd att "förstöra" nätterna som ändå funkar just nu...

3) Måste det vara kolsvart i rummet på dagarna när jag lägger henne i sängen?

4) Ska man busa och skoja med henne på dagarna också precis innan hon ska sova?

5) Hur blir det sen när kuren har börjat fungera och man tex ska åka bort på besök med bil. Hon har en tendens att alltid somna i bilen och det är nästan omöjligt att väcka henne då. Hur gör man då bilresan inte infinner sig när det är dags för henne att sova?

6) Finns det några andra tips som kan vara bra när man framförallt vill få dagarna att resultera i längre sovpass? Börjar känna mig desperat!

Tack på förhand!

Sandra :D

PS) Andningslarm är införskaffat. Vill också nämna att jag fått ganska starka reaktioner från omgivningen när jag berättat att jag vill kura vår dotter. Folk tycker ju att hon ju sover så bra (på nätterna alltså) och att vi borde vara tacksamma för det och nöja oss så att säga. Av den anledningen har jag tvekat länge med att påbörja en kur men min magkänsla säger mig att hon är fruktansvärt trött på dagarna och jag tycker inte att man ska nöja sig för att "det ju finns de som har det värre" - eller?
Anna09

Re: Kura 4 månaders bebis som sover dåligt på dagen!?

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit!!! :D

Först vill jag säga att det alltid finns dom som har det värre - men att det ju inte är något att nöja sig med, eller hur?

Du känner ju i din mage att hon sover för lite och då gör hon också det. Följ din mage!

Nu till dina frågor:

1) Du börjar kura på kvällen ändå och kör er läggning som du alltid gör - MEN därefter kör du enligt boken - för det har du väl??? - när hon vaknar för frågor och liknande. Öva in en ramsa och kör den till läggningen, på väg ut - GLAD och HÄRLIG, som om den alltid funnits där. :D

2) Om du ändå skall kura och har köpt larm - så får hon en mycket djupare och skönare sömn på mage. Dvs du ger henne förutsättningar att få en ostörd sömn. Vår dotter vaknade precis som din innan hon lades på mage, plötsliga uppvak med skrik och lite svårare att somna om. Dvs du skall även låta henne sova på mage på dagen.

3) Vi har haft kolsvart och alla lurar i sängen. Men läs lite om hur andra gör...

4) Det skall alltid vara trevligt att lägga sig och även att vakna - pompa och ståt! Särksilt när ni har era frågor på dagtid...

5) Tänk inte på hur ni har det idag. Vi har sett till att åka och hålla schemats tider för mat och vår Sessa har varit vaken då hon "skall" vara det och sovit när hon skall göra det.

6) Om du bestämmer dig för hur ni vill ha det och sedan inför det enligt SHN och Barnaboken (har du den?) så kommer det att hamna där du vill att det skall. Frågorna kommer komma, men om du sitter på svaren så landar du i mål! :D

Sen gällande vagnen - alla barn gillar inte att sova i en rullande, eller stillastående vagn, vår dotter har aldrig sovit i sin vagn, förutom när hon var yngre än 4 månader.

Hur är det med maten? Ammar du "all the way" , eller har ni börjat med riktigt mat?

Nyckeln är att läsa på, läsa på och läsa på - öva ramsor när hon inte kan höra dig etc etc.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
sandraw

Inlägg av sandraw »

Tack för ditt snabba svar! :D

Jag och min man har under de senaste dagarna båda läst SHN-boken (igen) så att vi båda verkligen är med på vad som gäller. Dock har lite fler frågor dykt upp och jag undrar om du kanske hjälpa oss innan vi kör igång...

1) Vad vi förstår av boken är buffning och vagning till för att lugna och att det är något som ska tillämpas om det behövs det första dynet och att det sedan bör räcka med ramsa och ev. solfjädern. Har vi uppfattat det rätt? Sen vad gäller solfjädern, är den "tillåten" att användas även senare i kuren och också när kurfasen är över eller hur är det tänkt att solfjädern ska komma till användning? Känner att jag har lite svårt att skilja på verktygen och när de lämpligen bör användas...

2) Hur vet man egentligen att det är dags för bekräftelseramsan? I boken står att man ska ramsa den när barnet är på väg att somna/sover. Har du några tips på hur man vet att barnet håller på att somna med tanke på att man står utanför rummet så känner jag att det kanske är svårt att veta. Fånig fråga, jag vet, men är rädd att ramsa vid fel tillfälle...

3) Hur gör ni när ni sover borta med er dotter och det inte är absolut mörkt i rummet? Och hur gör ni på dagarna när ni tex är på en restaurang eller liknande och det är sovdags, lägger ni er dotter i vagnen och täcker över med en filt? Är som sagt lite nyfiken på det praktiska så att vi vet hur vi så småningom ska hantera situationer då vi inte är hemma. Tror jag skulle behöva några sådana tips för att helt övertyga min man på att köra kuren...han är nog rädd att vi blir låsta hemma varje gång hon ska sova.

4) Sophie fyller 4 månader imorgon och ännu ammar jag henne på dagarna och på kvällen får hon ersättning efter amning. Vi tänkte långsamt introducera henne till lite smakportioner. Bör det bli några problem att kura henne med tanke på vad hon äter, dvs. äter hon för lite? Upplever att hon blir ordentligt mätt efter varje måltid. Hon är ganska glupsk och kräks alltid massor efter maten men å andra sidan blir hon större så hon kanske behöver få lite ersättning/smakportioner på dagen också eller vad tror du?

5) Har inte barnaboken. På vilken sätt kan den vara tillhjälp när man ska kura?

Tack igen!

Sandra
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hejsan! :D
Jag och min man har under de senaste dagarna båda läst SHN-boken (igen) så att vi båda verkligen är med på vad som gäller.
Läs gärna några vändor till (så att ni nästa kan rabbla den in sömnen :wink: :lol: ). Ju mer påläst man är desto lättare kommer det gå att kura. Läs framförallt kapitlen Safarin, Lugnet, Säkerheten och Njutningen. Där hittar du grunden till varför du gör so mdu gör när du sedan kurar.

Sedan till dina frågor.
sandraw skrev:1) Vad vi förstår av boken är buffning och vagning till för att lugna och att det är något som ska tillämpas om det behövs det första dynet och att det sedan bör räcka med ramsa och ev. solfjädern. Har vi uppfattat det rätt? Sen vad gäller solfjädern, är den "tillåten" att användas även senare i kuren och också när kurfasen är över eller hur är det tänkt att solfjädern ska komma till användning? Känner att jag har lite svårt att skilja på verktygen och när de lämpligen bör användas...
Ja precis, efter kurens första dygn så är buffning/vagning och sollfjädern att betrakta som KRIS-verktyg. Man kan vid läggningen andra natten buffa lite som markering, men sedan ska man låta ramsan jobba. Solfjäder och buffning kan användas även efter avslutad kur, MEN endast vid verklig KRIS. Huruvida man använder sig av buff eller solfjäder brukar vara beroende på tillfälle. Man får känna av lite vad som kan behövas. Solfjädern är ett något kraftfullare verktyg som kan vara bra om den lilla har verkligt svårt att lugna sig.
sandraw skrev:2) Hur vet man egentligen att det är dags för bekräftelseramsan?
När du hör att barnet lugnar sig och tystnar ska du ge henne en mjuk bekräftelseramsa för att tala om att hon gör rätt. Hellre att man ger den lite tidigt än att barnet faktiskt har somnat. Bekräftelseramsan är den som ska ha sista ordet så att barnet lär sig ramsans betydelse.
sandraw skrev:3) Hur gör ni när ni sover borta med er dotter och det inte är absolut mörkt i rummet? Och hur gör ni på dagarna när ni tex är på en restaurang eller liknande och det är sovdags, lägger ni er dotter i vagnen och täcker över med en filt?
Här svarar jag bara utifrån hur vi gör, för jag tror att folk gör lite olika här. Vi har så sällan sovit borta över natten, men då vi gjort det så hade vi turen att de vi sov hos hade bra mörkläggande gardiner. Men annars så kan man ju ta med sig aluminiumfolie som man smackar upp på en vattensprutad fönsterruta. På dagtid så har vi, åtminstone på långluren, alltid erbjudit säng. Men i höstas var vi iväg på en barnmässa och då hade vi vagnen med. Då lade jag henne i vagnen och täckte över HELA vagnen (inte bara sufletten) med en filt så fick hon sova där. Eventuellt kan barnet ställa extra frågor om man är iväg och sover någon annanstans, men har man bara attityden på plats och ger barnet lugna tryggande besked så brukar det oftast funka bra.
sandraw skrev:4) Sophie fyller 4 månader imorgon och ännu ammar jag henne på dagarna och på kvällen får hon ersättning efter amning. Vi tänkte långsamt introducera henne till lite smakportioner. Bör det bli några problem att kura henne med tanke på vad hon äter, dvs. äter hon för lite?
Vi brukar rekommendera att barnet börjat äta "riktig" mat innan man börjar kura. Detta för att barnet ska ha bästa möjliga förutsättningar för att kunna sova en hel natt. Det är väldigt svårt för en liten knodd att stå sig 12 timmar på bara BM eller erstättning. Men min efarenhet är att när man väl börjat med smakisar så kan man öka på mängden ganska snabbt så länge lilla magen hänger med.
sandraw skrev:5) Har inte barnaboken. På vilken sätt kan den vara tillhjälp när man ska kura?
SHN är så mycket mer än en "sömnmetod". Det är en livsstil. Det är ett sätt att se på barn som just det de är: BARN. För att man ska sova gott på nätterna (och dagarna) så måste man få känna sig som en del i ett sammanhang, få känna sig behövd. Dvs vara med och arbeta med de dagliga sysslorna (social delaktighet). I Barnaboken finns detta så fint beskrivet. Där finns också bra beskrivet hur man introducerar mat, olika utvecklingsfaser, hur man på bästa sätt hanterar trots osv. Det är helt enkelt en oumbärlig vän att hålla i handen ända till barnet bli 16 år.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"