Min dotter fyller 4 mån nästa vecka. Från hon var ca 6 veckor sov hon jätte bra. Hon sov 9-10 timmar i sträck och tog regelbundna långa tupplurer på dagen (minst 1,5 tim). Vi var jätte noga med att följa exakta tider för sömn och mat och jag upplevde verkligen att hon var en pigg liten loppa som kunde sova var som helst. MEN för en månad sedan så började sömnen dagtid strula rejält:
- Hon har svårt för att sova längre pass i vagnen. Sover max 30 minuter och ligger sedan vaken, dock utan att skrika. Jag fick för mig att alla barn tyckte om att sova i en vagn som rör sig?! Vad gör jag för fel?
- Hon somnar med mycket skrik och bråk på dagarna i sin egen säng men sover nu max 45 min om vi har tur. Hon vaknar gallskrikande och ser helt förstörd ut. Eftersom hon sover så kort blir det svårt att hålla riktiga scheman på dagarna, det blir aldrig någon längre sammanhängade sömn vilket hon behöver. Skulle så gärna vilja följa det schema som ges exempel på i boken för en 4-månadersbebis.
- Från kl 16-17 har vi svårt att få henne att sova överlag vilket resulterar i en enormt övertrött bebis.
Vi påbörjar nattning prick 19.30 och ger henne utöver amning också ersättning. Vi busar och skojar rejält med henne och kl 20 släcker vi lampan. Hon somnar alltid utan bråk eller skrik och sover till ca kl 05. Då brukar jag amma i ca 10 min och hon somnar om på en gång och så vaknar vi kl 07.15-07.30.
Kan vara bra att nämna att hon sover utan napp och på rygg.
Mitt problem är alltså egentligen inte nätterna utan dagarna och just därför blir jag så förvirrad över hur jag ska kura henne. Mina frågor som jag skulle bli SÅ tacksam över att få svar på:
1a) Jag har förstått att man ska påbörja en kur på kvällen. Antar att jag inte behöver buffa eller liknade eftersom hon somnar utan problem på kvällen, och att jag ska fokusera på att bara ramsa?
1b) Kan det vara ett alternativ att börja kura på dagen eftersom det är då som vi verkligen har ett problem?
2) Upplever att hon på natten sover bra på rygg. Bör jag ändå försöka få henne att sova på mage på nätterna eller är det något jag kanske kan testa på dagarna? Antar att jag är rädd att "förstöra" nätterna som ändå funkar just nu...
3) Måste det vara kolsvart i rummet på dagarna när jag lägger henne i sängen?
4) Ska man busa och skoja med henne på dagarna också precis innan hon ska sova?
5) Hur blir det sen när kuren har börjat fungera och man tex ska åka bort på besök med bil. Hon har en tendens att alltid somna i bilen och det är nästan omöjligt att väcka henne då. Hur gör man då bilresan inte infinner sig när det är dags för henne att sova?
6) Finns det några andra tips som kan vara bra när man framförallt vill få dagarna att resultera i längre sovpass? Börjar känna mig desperat!
Tack på förhand!
Sandra
PS) Andningslarm är införskaffat. Vill också nämna att jag fått ganska starka reaktioner från omgivningen när jag berättat att jag vill kura vår dotter. Folk tycker ju att hon ju sover så bra (på nätterna alltså) och att vi borde vara tacksamma för det och nöja oss så att säga. Av den anledningen har jag tvekat länge med att påbörja en kur men min magkänsla säger mig att hon är fruktansvärt trött på dagarna och jag tycker inte att man ska nöja sig för att "det ju finns de som har det värre" - eller?