Mina älskade barn

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
susanne med O

Mina älskade barn

Inlägg av susanne med O »

Hej

Jag har 4 underbara barn som sover gott om nätterna tack vare Anna :D .
Jag har fått 4 barn på 5 år, äldsta dottern blir 6år i sommar :heart: Jag ska erkänna att det varit väldigt intensivt och jag har inte orkat vara den härliga mamma mina barn förtjänar. Oftast har jag helt enkelt varit för slut :cry: :cry: . Lägg sen till att jag har väldigt höga krav på mig själv som gör att jag oftast är för rädd för att överhuvudtaget påbörja nått eftersom jag kommer ju ändå bara misslyckas :?
Jag har hängt här på forumet sen våren -09 då jag började kura min son. Jag har följt alla tips och råd angående sömnen men liksom inte fått till det med "resten". I perioder har jag försökt mig på detta med social delaktighet men tyvärr har det alltid runnit ut i sanden.

Men NU ska jag "göra om, göra rätt" =D>
Så nu behöver jag er hjälp !!!
VAR börjar jag, i vilken ände?
Just nu är det väldigt mycket tävlan mellan barnen här hemma,då vet jag att det ska till samarbete och socialdelaktighet. Hur får jag till det?

Just nu är vi på semester utomlands och ska vara här april ut, så det blir kanske lite svårare att få till det men, små steg är en bra början :D =D>
Är det kanske en familjemöte som behövs, där vi sätter oss ner och barnen får vara med och bestämma/komma med förslag på sysslor?

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Alma

Re: Mina älskade barn

Inlägg av Alma »

Hej Susanne,
4 barn som du fått på 5 år och som du lyckats få att sova bra? Och så tror du att vi andra ska kunna ge DIG tips? :-)

Vill först bara säga WOW. Och att det vore härligt att få höra mer. Hur gör du/ni rent logistiskt? Ramsar ni alla med högtalare?

Jag tror du är inne på rätt spår med familjemöte. Kanske rita upp uppgifterna, klippa ut, färglägga, lägga på bordet och så möte om vem som gör vad. Alla får flera figurer, rättvist så att alla får lyckan av lika många. Stort papper på väggen där man får sätta upp sin figur, och kanske byta med någon annan.

Tävlan kanske kan användas? Vem klarar sin uppgift först och kan få en till?

Om det går också temasnack, dvs:
Morgon. Här kanske det ingår smörpaket, bröd, juice, koppar, tallrikar, kastrull, vatten, havregryn mm. Vem tar fram vad? Och sedan diskmaskin, disktrasa, sopborste. Vem gör vad?
Lunch. Leksaker ska bort från köket, osv osv.

Du har redan fyra barn, är säkert klart bättre proffs än de flesta.
Detta har du säkert redan:

Något bra för de minsta är ju sopborsten, den korta och inte så tunga med liten skyffel som faktiskt finns i vanliga leksaksaffärer och håller ovanligt bra kvalitet. I samma affär kan finnas den lilla skurhinken med lilla men riktiga moppen. Håller en 1-5-åring ivrigt sysselsatt länge, och rent blir det när de lär sig att vrida ur!

Disktrasan med lilla hinken och en liten skvätt vatten också bra.
Ena barnet står på stol och torkar bordet, matrester och smulor som dräller ned tas upp av golvmopparen.

En favorit här hemma är juicemaskinen, dvs den som snurrar av sig själv när man trycker en apelsinhalva på. En tvååring kan göra juice till en hel familj för att det är så kul. Också en femåring kan gilla det.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D :D
Hei!

Kanskje litt ferielesning med Barnaboken?? :D Har du den? Masse tips der - og videre råd vil følge i denne tråden!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här hemma har vi också en hög med ganska små barn och jag kan ju avslöja att vi inte haft något familjeråd och inte har några fina tavlor med figurer som talar om vem som ska göra vad. Det är jag helt enkelt för lat för. Synd kanske men sant.

Tid är något man måste vara rädd om tycker jag, speciellt när man är så många i familjen. Jag vill räcka till till alla barnen och då gäller det att vi arbetar tillsammans. Varje dag finns det en massa sysslor som ska göras och vissa gör vi tillsammans andra delar vi upp mellan oss.

Mer struktur än så har vi inte. Jag berättar vad vi ska äta till middag, om det nu är jag som bestämt det och sen bestämmer antingen jag eller barnen vem/vilka som ska hjälpa mig. Så undrar jag vilka som kan plocka undan alla leksaker i huset under tiden och då bestämmer barnen vem/vilka som ska göra det. Och så får den som är ledig vattna blommorna. Alla får jobba samtidigt och då samarbetar vi, blir klara tidigare och kan spela Mario Kart en stund. :wink:

Linus som är ett år vill ju jobba hela tiden och det får han, de andra får man mer fösa fram till de olika jobben. Ibland kan det vara trögt att få igång sexåringen men så fort han fått fart på benen går det undan, med glädje.

Genom att hela tiden samarbeta om allt som ska, måste, göras så tar barnen också själva initiativ till att fixa olika sysslor. Igår vek Sigge all ren tvätt som låg i en tvättkorg utan att jag bett honom eller sagt att det måste göras. Han vek allt så fint och la i olika högar och sen la han in det i garderoberna.

Jag tror på att göra saker i flock, tillsammans för då blir det som är jobbigt och kanske lite tråkigt mycket roligare. Vissa dagar är någon på uruselt humör, lite extra trött eller bara ur form och då kommer man undan med något enkelt jobb, nåt litet och lätt. Vi är ju inte alltid så sugna på att jobba och det gäller ju för barnen med tänker jag. Vissa dagar gör vi ingen nytta alls och då brukar vi lata oss och njuta av det, tillsammans. :)

Viktigast är nog ändå att man gör det på det sättet som passar en själv och ens familj. Men för att veta vad som passar får man prova olika varianter och sen ta den som man gillar mest.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
susanne med O

Inlägg av susanne med O »

Hej

Tack för era svar !!!

Kul at läsa hur ni gör i era familjer.
Jag skulle gärna ha nån fin tavla med bilder m.m som vi kan visa vad/vilka sysslor som ska göras m.m men jag är rädd att det skulle ta för lång tid för mig att få till, samtidigt så tror jag inte riktigt att det funkar att bara dirigera ut uppgifter heller för då blir det nog bara tjaffs och avundsjuka om vem som får vad. Helt fel av mig att räkna med problem innan dom ens dykt upp...
Jag ska klura lite på det och se hur det löser sig.

Kom gärna med mera tips :)

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag tänker att du kanske kan surfa lite på att de ändå har olika åldrar. :D De två minsta är kanske fortfarande i sån ålder att de ska få vara med på allt och hjälpa till/leka efter bästa förmåga (och då får man träna storasyskonen i att hålla god min och visa, visa visa de mindre hur man gör, det gör du säkert redan :wink:) men de stora kan tas i anspråk på ett fokuserat sätt och därmed känna sig verkligt viktiga.

Mina barn är ungefär som dina största, och här gillar treåringen allt som är matlagning och bakning. Han arbetar tillsammans med oss. Femåringen gillar städning och trädgård, och arbetar både själv och tillsammans med oss, ibland även på eget initiativ. Du kan fråga femåringen vad hon vill ha för uppgifter (tillsammans och ensam) - och om du vill ha en poster med bilder av uppgifterna kan hon säkert också göra den! :lol:

Jag tänker också att om du bara har energi att fixa en sak i taget, så är det nog smart att börja med ordentliga uppgifter åt femåringen. Både för att hon är stor och är till hjälp verkligen på riktigt (kan i o f s gälla även treåringen! 8)) men också för att det kommer att betala sig att hon har sin rutin installerad sedan när hon blir en sexåring. :D Jag tänker mig dessutom att dina två äldsta är rätt tighta så att treåringen nog hänger på en del, så är det i alla fall här... "Kom nu så städar vi vårt rum!" säger femåringen och treåringen kommer lydigt med och plockar ihop pusselbitar. :heart: Och sedan kommer förstås mamma och oh:ar och ah:ar och är imponerad över hur bra de har jobbat! :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"