Efter hennes nyliga inlägg Jag litade mer pâ Anna Wahlgren än pâ mig själv har jag gâtt och grunnat.
Jag blev provocerad. Ett skäl till det var besvikelsen att Petra - som jag hittills funnit mycket klok och sansad, nu hjälper till att sprida "sanningen" om Anna Wahlgren, Barnaboken och detta forum (se utdrag nedan). Men det som fick mig att fundera mest var varför jag tog ât mig sâ mycket. Det brukar man ju bli när man mot sin vilja tvingas känna igen sig i det som upprör en. Är jag som Petra var dâ? Sâ här skriver hon i sitt inlägg:
"Jag minns än idag vilken lättnad jag upplevde när jag hittade en bok som tycktes innehålla nästan alla svar. På nästan alla frågor. Jag hittade Barnaboken av Anna Wahlgren. Efter ett tag upptäckte jag också Annas forum på internet där Anna, och andra föräldrar som anammat barnaboksfilosofin, svarade på frågor. Vilken guldgruva! Plötsligt kände jag mig inte lika vilsen längre. Trygghet! Tydlighet! Det fanns inte bara svar på varje fråga. Det fanns ett svar på varje fråga."
Jag kände ocksâ en otrolig lättnad när jag läste Barnaboken första gângen. Jag hade läst mânga böcker om barn innan, men aldrig riktigt fastnat. Det här var första gângen jag kände att det jag läste var rätt. Men jag hâller inte alls med om Petras pâstâende: "Det fanns inte bara svar på varje fråga. Det fanns ett svar på varje fråga." För mig är Barnaboken unik ocksâ av det skäl att den verkligen placerar läsaren i föräldrarollen - ledarrollen. Och som ledare mâste man ju ha ett hum om vad man vill ha ut av vad man nu än hâller pâ med, omöjligt utan eget tänkande utifrân sin egen situation. För mig var och är Barnaboken ett komplement till min inre röst. Ett komplement som hjälper mig att styra upp vardagen och fâ energi till att (oftast) vara den förälder jag vill vara.
Kanske tar jag ât mig sâ mycket eftersom Barnaboken har fâtt sâ stor inverkan pâ mitt liv. Utan den hade jag aldrig kommit pâ tanken att ta tjänstledigt och vara hemma pâ heltid, länge. Och Lillebror skulle antagligen inte ens ha varit pâtänkt.
Petra skriver vidare:
"Jag var frälst och lycklig. Barnaboken och forumet var mina heliga skrifter. Anna min Gud. Att vi var många som delade tron gjorde inte saken sämre. Tvärtom. Det var härligt att hitta en social gemenskap i det annars ganska ensamma livet som hemmavarande mamma. Vi träffades både på nätet och ”i verkliga livet”. Utbytte erfarenheter och ondgjorde oss över dem som ännu kommit till insikt om det rätta sättet att fostra barn. (Jag pratade väldigt tyst om att jag själv lät mina barn sova på rygg – på tvärs mot Annas idéer.)"
Finns det verkligen forumister som känner sâ här? Som instämmer i att det svar man fâr här pâ forumet är "den enda sanningen"? Nu hâller jag i och för sig mest till inne pâ Späda och smâ, men där händer det att vi hjärtebarnskontrollanter kommer med lite olika râd. Alla bidrar med sin erfarenhet och det är sâna gânger jag tycker att forumet är som bäst. Frâgeställaren gör sig sin egen uppfattning om hur h*n vill göra utifrân sin egen situation och de râd som ges. Alla lär sig nâgot pâ vägen.
Petras parentes: (Jag pratade väldigt tyst om att jag själv lät mina barn sova på rygg – på tvärs mot Annas idéer.) fick mig ocksâ att grubbla. Att det inte är ett krav att frâgeställaren ska följa de râd den fâr (absurt!) vâgar jag hoppas att vi kan vara överens om. Men att man ska behöva "hâlla tyst" om de saker man gör som gâr emot Annas och forumets râd, vad betyder det? Att vi, forumister, skulle ha nâgon sorts rapporteringsplikt pâ allt vi gör och inte gör?
Men visst, jag erkänner att jag för det mesta "hâller tyst" om det jag gör och inte gör som inte är "Barnaboksförenligt". Men av den enkla anledningen att det oftast inte är relevant. Exempel: mina barn ensamleker inte som det beskrivs i Barnaboken. Att jag inte basunerat ut detta högt och tydligt betyder det att jag pâ nâgot vis censurerar det jag skriver sâ att jag ska "fâ vara med"?
Eller det faktum att jag inte alltid skriver om de gânger vi har dâliga dagar? Att det händer att jag ryter till och är en riktigt otrevlig mamma? Betyder det att jag medvetet gömmer det för er andra?
Jag tycker inte det och jag hoppas att de som nu - i denna smâtt turbulenta tid för Anna - gâr in här och läser, nyfikna pâ hur den här "sekten" ter sig, är intelligenta nog att inse att det vi skriver är smâ bitar av vârt liv med barnen. Bitar som fâr sin plats just här pâ Annas forum, där vi kan stöta och blöta de situationer som uppstâr och där vi behöver lite hjälp eller där vi helt enkelt vill dela med oss av guldkorn ur vâr vardag.
Resultatet blir ju att det jag skriver för det mesta är "Barnaboksförenligt", helt enkelt av den anledningen att jag skriver pâ Anna Wahlgrens forum där Barnaboken är en viktig grundsten. Sâ kanske det förklarar till en viss del att man kan uppfatta oss som "bokstavstroende" eftersom vi jämt pratar om hur vi barnabokar oss fram i tillvaron och hur härligt det är att vara förälder.
Petras barn är nu lite större, jag tror att det yngsta är i sjuârsâldern. Jag tror att det är helt naturligt att känna att man är "klar" med Annas forum när barnen kommer upp i den âldern. Antagligen har man dâ läst en hel del, diskuterat ännu mer och skapat sig en stadig grund för sin familj. De problem som uppstâr senare är nog oändligt mycket mer "individuella" än de frâgor man kan ha frân födseln och till sexârsâldern. Bebistiden, trotsen, osv är ju ganska universella teman där mânga frâgor och svar liknar varandra.
Men när man sitter där med sin alldeles nya bebis och inte förstâr varför den bara skriker, dâ kan forumet verkligen vara ett ankare att säkra tillvaron med. Och den som sett sin tillvaro gâ frân ett ständigt trötthetstöcken till ett välfungerande vardagsliv med en glad bebis, den blir nog sugen pâ att hänga kvar pâ forumet. Som föräldraledig har man ju dessutom tid och det är inte alltid det är lätt att hitta likasinnade att umgâs med "pâ riktigt". Dâ kan forumet vara en ovärderlig ventil (talar som vanligt bara för mig själv).
Men även om jag villigt erkänner att jag rankar Anna och forumet och Barnaboken väldigt högt sâ skriver jag inte under pâ Petras ord:
"Jag var frälst och lycklig. Barnaboken och forumet var mina heliga skrifter. Anna min Gud."
Och jag tycker att det är synd att Petra som nu äntligen börjar synas ordentligt ska hjälpa till att sprida den bilden av Anna och oss forumister.
Men jag instämmer helt och fullt med hennes grundtankar om vikten av att inte "tro blint" och hennes slutsats. Som jag för övrigt tycker är väldigt barnaboksförenlig.
"Det jag vill är att inspirera och ge föräldrar stöd i att söka sina, egna svar. I sig själva.
- Vilken sorts barn vill du fostra? Vilka egenskaper vill du stötta just dina barn i att utveckla?
- Vad tycker du är viktigt i mellanmänskliga relationer?
- Hur vill du uppfattas och vara som förälder?
Jag tror att det är mot bakgrund av svaren på dessa och liknande frågor som varje förälder hittar just sina egna ”rätta” svar. På sina egna utmaningar och funderingar."