Hej,
Har en tjej på snart 5 månader som vi börjat "jobba med" vid knappa 4 månaders ålder.
Vi började med att vänja bort nattmaten. Introducerade gröt om kvällen och ordentliga slurkar så hon e god å mätt inför natten. Far tog på sej avvänjningen och klarade det galant genom att buffa henne till sömns 2-3 nätter. Så var bröstet glömt, men hon vaknade 3-5 gånger/natt å behövde napp för att somna om.
Bestämde oss för att ta bort nappen. Gick bra, men, har tyvärr vi fått ett annat problem :/.
Problem 1: Istället för att vid läggning somna på 5 minuter, ligger hon nu vaken och får inte ro -> blir olycklig till slut,, tilltagande gråt som ofta slutar i hysteri. Har tagit ibruk ramsa för nån dag sedan. Lugnar sej medan jag ramsar, men så är det igång igen. Dagtid behöver hon vagnas ihärdigt innan hon somnar. Nattetid vaknar hon men somnar alltid själv.
Fråga 1: Hur ska vi göra för att få henne att somna lungt och behagligt (dagtid ute i vagn är största problemet). Önskar inte stå och tokvagna henne om jag inte måste.
Problem 2: Vaknar tidigt. Hon har sedan ca 3 månader vaknat kl 06. Vi önskar att hon sover minimum till 7.30. Tidigare blev hon lagt kl 21.30. Efter ett tips om mera sömn=bättre sömn,,ändrade vi läggningen til kl20 och lade upp plan för 11 timmar nattsömn och uppstigning kl7 istället för kl6.
Till trots för tidigare läggningen vaknar hon senast kl 06 och ibland tidigare. Verkar inte som hon e hungrig. Kan glad i hågen vänta en halv timme innan hon äter, efter att hon stigit upp.
Sovrutinerna har vi spikat upp så här:
(11) 20-07 (opptimalt för oss vore 7.30 eller kl 8).
(0,45) 9-9.45
(2) 12-14
(0,45)16.30-17,15
Totalt: 14,5 timmar.
Antecknade hennes själv valda sovvanor från ca 1-3 mån. I den perioden varierade dygnsömnen från dag till dag med 13.30-15,5 timmar sömn(sällan sistnämnda). Kan hon ha något mindre sömnbehov än barn brukar ha? Eller borde hon få hjälp med att sova mera..?
Fråga 2:Hur får vi förlängt natten hennes? Nu vagnar jag henne aktivt mellan kl.6-7 Då slumrar hon till korta stunder. Men har ingen lust att stå och vagna henne varje morgon. Vill ju helst ha bort vagnandet.
Tar gärna emot goda råd.
/Charlotte
Hjälp, Tidiga morgnar med 4,5 månaders
-
charlotte78
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Re: Hjälp, Tidiga morgnar med 4,5 månaders
Hej och välkommen hit!
Vad bra att ni börjat jobba på att få er lilla att sova gott
Jag börjar med att fråga om ni har boken "Internationella Sova Hela Natten"? Har ni funderat på att eventuellt kura?
SHN är en livsfilosofi som handlar om att man visar barnet att det är fantastiskt skönt att gå och sova och somna själv. För att uppnå detta behövs ett helhetstänk som innefattar:
Sömn på fasta tider - ca 15,5h/dygn för en 4-månaders, 15h för en 5-månaders
Mat på fasta tider - 5 mål om dagen + nattslurk
Utevistelse - helst två gånger om dagen, en timme per gång
Social delaktighet - liten får vara med i det dagliga arbetet och får känna sig behövd
Skrattet till go'nattet - det ska vara kuuul att gå och lägga sig
Vi börjar där
Välkommen att bolla tankar

//Norahsmamma
Vad bra att ni börjat jobba på att få er lilla att sova gott
Jag börjar med att fråga om ni har boken "Internationella Sova Hela Natten"? Har ni funderat på att eventuellt kura?
SHN är en livsfilosofi som handlar om att man visar barnet att det är fantastiskt skönt att gå och sova och somna själv. För att uppnå detta behövs ett helhetstänk som innefattar:
Om ni bestämmer er för att kura så kommer det att falla på plats i och med att ni då backar mer och mer från verktygande och lär den lilla att hon kan sova så skönt till mamma och pappa talar om att det är dags att vakna.Fråga 1: Hur ska vi göra för att få henne att somna lungt och behagligt (dagtid ute i vagn är största problemet). Önskar inte stå och tokvagna henne om jag inte måste.
Fråga 2:Hur får vi förlängt natten hennes? Nu vagnar jag henne aktivt mellan kl.6-7 Då slumrar hon till korta stunder. Men har ingen lust att stå och vagna henne varje morgon. Vill ju helst ha bort vagnandet
Vi börjar där
Välkommen att bolla tankar
//Norahsmamma
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
-
charlotte78
Tack för svar 
Vi har nog plockat ut godbitar från SHN fram till nu,,å tänkt resten går av sej själv. I tillägg har vi följt SHN reglerna till natten men inte när hon ska sova ute i vagn. Men där ser man. Nej,, det går visst inte :O!! Vi får helt enkelt starta konsekvent kurande i helgen! Uff gruar mej för läggningarna dagtid utomhus. Vi bor ju tätt mellan ett 20tal grannar :/. Dom kommer ju att tycka jag e galen som inte bara går en tur med mitt gråtande barn.
Fråga 1: Ska jag använda mej av A W vangning ute i stället för buffandet, och med samma regel som buffning: Vagna så lite som möjligt, men tills hon er slapp i kroppen (utan att sova), ramsa och gå bort. Avvakta och se. Vagna p nytt vid behov, och till slut Bekräfta när hon tystnar.
Har jag förstått det rätt?
Fråga2: Hur gör jag med vargtimmen? Hon vaknar ju ofta 5.30- 6. Slumrar til fem min å gråter igen, tills jag står opp å vagnar. Så håller vi på fram till kl 07.
Ska jag fortsätta likadant på morgontimmarna?
Hur gör jag om hon sover i säng,, buffar jag då bara den sista timmen/timmarna?
/Charlotte
Vi har nog plockat ut godbitar från SHN fram till nu,,å tänkt resten går av sej själv. I tillägg har vi följt SHN reglerna till natten men inte när hon ska sova ute i vagn. Men där ser man. Nej,, det går visst inte :O!! Vi får helt enkelt starta konsekvent kurande i helgen! Uff gruar mej för läggningarna dagtid utomhus. Vi bor ju tätt mellan ett 20tal grannar :/. Dom kommer ju att tycka jag e galen som inte bara går en tur med mitt gråtande barn.
Fråga 1: Ska jag använda mej av A W vangning ute i stället för buffandet, och med samma regel som buffning: Vagna så lite som möjligt, men tills hon er slapp i kroppen (utan att sova), ramsa och gå bort. Avvakta och se. Vagna p nytt vid behov, och till slut Bekräfta när hon tystnar.
Har jag förstått det rätt?
Fråga2: Hur gör jag med vargtimmen? Hon vaknar ju ofta 5.30- 6. Slumrar til fem min å gråter igen, tills jag står opp å vagnar. Så håller vi på fram till kl 07.
Ska jag fortsätta likadant på morgontimmarna?
Hur gör jag om hon sover i säng,, buffar jag då bara den sista timmen/timmarna?
/Charlotte
Hej och välkommen hit!
Skriv gärna in kurstart och barnets födelsedatum i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare att svara på dina inlägg.
Lite tankar kring dina frågor.... du har boken va? Läs den INNAN ni börjar kura.
Du kan ju kura inomhus i säng dagtid oxå om du känner dig osäker på att ha henne i vagnen och vad "grannarna ska tycka" oroar du dig för dem är risken för överkoncentration överhängande. Du kan ju oxå kura inne, men i vagn, huvudsaken är att du är konsekvent, rätt lur på rätt plats så att säga under kuren och uppföljningsveckan. Inte byta från dag till dag. Vagningen ersätter buffningen.
I boken står det en hel del om vargtimmen läs tex på sid 10 och 177. Det står oxå en hel del här på forumet om olika strategier, här tex, http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119. På natten händer ingenting ska du förmedla därför är vagning eller buffning ingen bra idé. Är det under de första kurdygnen du menar så följer du lathunden! Vargtimmen brukar vara något man får gå vidare med när lugnet och säkerheten satt sig.
Jenny
Skriv gärna in kurstart och barnets födelsedatum i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare att svara på dina inlägg.
Lite tankar kring dina frågor.... du har boken va? Läs den INNAN ni börjar kura.
Du kan ju kura inomhus i säng dagtid oxå om du känner dig osäker på att ha henne i vagnen och vad "grannarna ska tycka" oroar du dig för dem är risken för överkoncentration överhängande. Du kan ju oxå kura inne, men i vagn, huvudsaken är att du är konsekvent, rätt lur på rätt plats så att säga under kuren och uppföljningsveckan. Inte byta från dag till dag. Vagningen ersätter buffningen.
I boken står det en hel del om vargtimmen läs tex på sid 10 och 177. Det står oxå en hel del här på forumet om olika strategier, här tex, http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119. På natten händer ingenting ska du förmedla därför är vagning eller buffning ingen bra idé. Är det under de första kurdygnen du menar så följer du lathunden! Vargtimmen brukar vara något man får gå vidare med när lugnet och säkerheten satt sig.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903