Hej nu har vi avklarat natt 6 med att kura tvillingar på 6 månader.
Anledningen till av vi började kura, var flera uppvaknanden per natt för amning. Insomning i egen spjälsäng var inget problem, och inte heller att somna om under natten.
Inatt såg det ut så här: läggning 19.30 i var sitt rum. F vaknar 22.50, brukar få mat vid 23. Därför räcker det inte med att ramsa, utan behöver buffa en kort stund. S får flaska kl 23, läggs ner igen. F erbjuds flaska 22.50 men har då somnat om gott och inte intresserad av mat, tar bara 20ml. Sen sover de... S vaknar 05.50 (ramsar, tystnar) och 06.00 (ramsar, tystnar). Går in till henne 07.30 ligger vaken och är glad. F vaknar 6.30 (ramsar, tystnar) samt 07.18 (ramsar, tystnar). Väcker 07.25. Detta innebär att jag fick sova 6h sammanhängande inatt, och det är mer än jag gjort på 6 månader!!
Vårt schema:
7.30 vakna, amma
9.00 frukost - gröt, frukt eller ammar
9.30 sover i vagnen inomhus 30min (håller på att modifiera till 45min)
12.00 lunch - grönsakspure/gröt/fruktmos
13.00 sover i vagnen utomhus 2h
15.00 ammar
17.00 sover i vagnen inomhus 30 min (håller på att modifiera till 20 min)
18.00 middag - gröt,
18.30 bad
19.00 sagostund, ammar
19.30 läggs i spjälsäng för natten
23.00 ammar/flaska med bröstmjölk
Mina frågor:
- När det gäller sömn på dagen. Eftersom jag har tvillingar hinner jag inte lägga ner båda prick , ibland upptäcker jag ett blöjbyte behövs på en precis inför läggning. Ibland protesterar de en stund innan de somnar, eller ligger och pratar med sig själv. Jag brukar då räkna tiden från att de tystnar/somnar, dvs istället för 9.30-10.15, kan det bli 9.45-10.30. Är det "korrekt"?
- Avseende matning: De är sjukt hungriga på morgonen och före lunchen. Och blir supergriniga från 8.30 till 9.00 samt 11.30 till 12.00. Ska jag ändra på mat tiden, eller bara vänta tills de vänjer sig?
Hade fler frågor, men glömde bort dem!
Kurar 6 mån tvillingar - några frågor.
-
LilloppansMamma
Re: Kurar 6 mån tvillingar - några frågor.
Hej och varmt välkommen hit!
Först och främst så behövs det införas mer mat på schemat för barnen. "Gnället" som du upplever på förmiddagen är antagligen hunger. Vissa morgnar förstår jag att du ammar enbart på förmiddagen. Det står sig 6-månaders inte så bra på. Mer mat till småfolket!
Vid regelrätta kurningar så ger man inte längre nattmål. Mer mat på dagen behövs, men sen så står sig de små en hel natt utan mat. Då kan också föräldrarna skjuta det där matvargarna som kan komma krypandes.
Schemat kan styras upp lite. Tänk mat var 3-3,5 timma. 4 mål. Frukost, lunch, mellis och middag+ nattslurk. Nattslurken kan ligga en timma efter middagen. Kika denna länk: Schema
Snart får du stå där och buffa vid samtliga uppvak. Ramsan är det verktyg som skall användas. Buffning är ett krisverktyg nu, så stoppa tillbaka den! Safarin har du läst den?
Bolla gärna vidare med oss!
LilloppansMamma
Först och främst så behövs det införas mer mat på schemat för barnen. "Gnället" som du upplever på förmiddagen är antagligen hunger. Vissa morgnar förstår jag att du ammar enbart på förmiddagen. Det står sig 6-månaders inte så bra på. Mer mat till småfolket!
Vid regelrätta kurningar så ger man inte längre nattmål. Mer mat på dagen behövs, men sen så står sig de små en hel natt utan mat. Då kan också föräldrarna skjuta det där matvargarna som kan komma krypandes.
Schemat kan styras upp lite. Tänk mat var 3-3,5 timma. 4 mål. Frukost, lunch, mellis och middag+ nattslurk. Nattslurken kan ligga en timma efter middagen. Kika denna länk: Schema
Jag rekommenderar inte det. Bättre att hålla tiderna på pricken är min åsikt. Det jag tycker isåfall är bättre är att lägga något tidigare för lite extra insomningstid ( max inom marginalkvarten) men då ska probelemet hängt i sig längre än 6 dagar in i kuren.S&Fs mor skrev:- När det gäller sömn på dagen. Eftersom jag har tvillingar hinner jag inte lägga ner båda prick , ibland upptäcker jag ett blöjbyte behövs på en precis inför läggning. Ibland protesterar de en stund innan de somnar, eller ligger och pratar med sig själv. Jag brukar då räkna tiden från att de tystnar/somnar, dvs istället för 9.30-10.15, kan det bli 9.45-10.30. Är det "korrekt"?
Aja baja.S&Fs mor skrev:F vaknar 22.50, brukar få mat vid 23. Därför räcker det inte med att ramsa, utan behöver buffa en kort stund.
Bolla gärna vidare med oss!
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Håller helt och hållet med. Grinigheten kl 8.30 och 11.30 är helt klart hunger. Försöker ofta med gröt kl 9.00, men ibland vill de inte ha. Har försökt att ge mer mat under dagen... men de är sedan tidigare vana att äta lite men ofta, och jag har försökt att bryta detta med att erbjuda mat om och om igen... men de vill inte ha. De är mycket bestämda damer.
Vet att man inte ska ge nattmål, men mina tjejer är ganska små och haft lite taskig vikt uppgång, så jag har inte vågat ta bort den amningen.
När det gäller schema äter de "stora måltider" 9-12-15-18. Sen får de amma lite direkt om morgon 7.30 och nattslurk 19.30. Amningen kl 7.30 brukar de vara så exalterade över att det är morgon, så att de inte äter särskillt länge. Och som sagt 8.30 är de hungriga igen.
Vet att man inte ska ge nattmål, men mina tjejer är ganska små och haft lite taskig vikt uppgång, så jag har inte vågat ta bort den amningen.
När det gäller schema äter de "stora måltider" 9-12-15-18. Sen får de amma lite direkt om morgon 7.30 och nattslurk 19.30. Amningen kl 7.30 brukar de vara så exalterade över att det är morgon, så att de inte äter särskillt länge. Och som sagt 8.30 är de hungriga igen.
Bra!S&Fs mor skrev:När det gäller schema äter de "stora måltider" 9-12-15-18.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903