Hejsan,
Varmt välkommen hit!!
Om två veckor ska dottern börja få smakportioner. Jag vet att barnet måste äta fast föda för att man ska kunna genomföra SHN-kuren, men hur mycket fast föda är det som gäller? Räcker smakportioner eller när kan jag börja?
Barnet måste inte äta fast föda innan man startar SHN men tanken måste vara att införa mat snarast möjligt. Personligen tycker jag att din strategi att först införa mat och sedan kura låter strålande.
Hur mycket fast föda som behövs på schemat står i förhållande till barnets ålder. Jag skulle säga att en 8 månaders bäbis behöver minst två mål fast föda och ett mål gröt eller välling (gärna två). En 6 månaders baby behöver en portion fast föda och ett mål gröt eller välling (gärna två).
Man kan med fördel starta kuren när man har kommit igång och ge vanlig mat och märker att barnet uppskattar maten och magen "hänger med". Om barnet får diarée eller blir förstoppad kan det vara bra att dra ner tempot en aning i införandet av vanlig mat.
Jag tänker vagna dottern istället för att buffa. Behövs vagnen endast under själva kuren + uppföljningsveckan? Kan jag flytta över till spjälsäng på nätterna efter uppföljningsveckan?
Om du bara tänker vagna så måste alltså barnet sova både dag och natt i vagnen. Det innebär att du behöver en riktigt bra sovvagn, stor och rymlig med plats för magläge. När uppföljningsveckan är över kan du flytta över till spjälsäng men denna förflyttning kan innebära nya frågor från barnet.
Lycka till!!