Skulle behöva lite feedback på vårat kurande!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
JenkanFrenkan

Skulle behöva lite feedback på vårat kurande!

Inlägg av JenkanFrenkan »

Hej!
Det har nu gått snart 3 veckor sen vi kurade vår lilla kille som är 6,5 månader, har väl gått sådär, eftermiddagslurarna är fortfarande ett problem och nätterna också då han oftast vaknar 2 ggr vid 3-4 och 5-6..

Vårt schema:
7.30 Godmorgon! + välling
9.00 Sova 45 min
10.00 Äta ersättning
12.15 Slurk
12.30 Sova 1,5 timme
14.00 Äta gröt
15.45 Slurk
16.00 Sova 45 min
17.15 Äta ersättning + puré
19.15 Nattslurk
19.30 Godnatt

Är det vanligt att em-luren strular?

Jag vet ju att vargtimmen kan vara ett problem, men finns det nåt vi kan göra?

När han vaknar på natten så avvaktar vi en liten stund för att se om han somnar om själv, och ramsar om han börjar grina.
Försöker sen att inte ramsa så ofta tills han (förhoppningsvis) somnar om.. :oops:
Ibland grinar han i upp till en timme och när jag inte orkar mer går jag in och kollar läget. Oftast har han då vänt sig på rygg och jag får lägga till honom, ge honom en ramsa och snabbt ut.
Gör jag rätt?

Har hört talas om "pangramsa" men förstår inte riktigt hur den funkar?
Ska man ge den direkt han ger ifrån sig ett ljud eller avvakta?
Ska den vara stark eller ganska mjuk?

Sen har jag en fråga om promenader..
Eftersom han sover alla lurar i spjälsängen så brukar jag ta promenader med honom mellan lurarna så jag ska få lite motion. Men oftast så slutar det i att han somnar i vagnen på fel tider.. så det är bara att snabbt gå hem och väcka honom. Nån som har tips på hur jag ska göra?

Och till sist: Gäller skrattet-till-gonattet även innan alla dagslurar?

Väldigt tacksam om nån kan hjälpa mig lite, känner att jag håller på tappa hoppet. :(
Finaste Frank 110808
Kurstart: 120203
LilloppansMamma

Re: Skulle behöva lite feedback på vårat kurande!

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och varmt välkommen hit! :lol:

Då plockar jag upp hoppet åt dig- här varsågod! :wink: Det här fixar vi tillsammans!

Jag har inte kikat närmre på ditt schema just nu- om inte någon annan vänlig själ här på forumet ger respons på schemat, så tar jag mig en närmre kik ikväll. :lol:

Tycker att ni har lyckats ganska väl jag. :shock: 3 veckor är trots allt inte så lång tid. Det tar uppemot en månad för kuren att sitta, är min åsikt.

Det är vanlig att em.luren strular. Det kan beror på att man har för mycket sömn på schemat. Man får tänka förutsättning för sömn- vi kan ju tyvärr inte sova åt de små liven.

Vargtimmarna är tyvärr ett vanligt gissel. Har ni valt strategi? Man kan köra pangramsa- som då innebär att man ger en glad upplysande ramsa vid minsta pip i vargtimmarna, sedan stöttar man med husljud eller klassisk musik. Här kan du läsa om olika strategier vid tidiga uppvak.

Med tiden som blir barnen sin egna klocka och somnar inte hur som helst. Måste ni vara i vagnen hela utevistelsen? Jag gjorde så att jag tog en powerwalk med vagnen ( snabbt som attan gick jag) i typ 30 min och sedan så fick Loppan komma ut ur vagnen och utforska omgivningen. Skulle det kunna vara nåt?

Jag tycker att ni skall köra skratt till samtliga läggningar- här måste vi skapa en glad inramning på det hela. ALLA skall skratta så det känns i magen. Alla fusk och knep är tillåtna. :mrgreen:

Lite tankar från mig!

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan
Varmt välkomna hit är ni!!!

Kikade på ert schema som rent spontant ser bra ut. Hur många timmars sömn blir det sammanlagt?
Var noggrann med att hela tiden följa den angivna kurvan gällande hur många timmar som rekommenderas vid varje ålder då både för mycket sömn och för lite sömn kan störa insomnande och förmågan att behålla sömnen natten igenom.
Spara denna länk under favoriter:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416
När han vaknar på natten så avvaktar vi en liten stund för att se om han somnar om själv, och ramsar om han börjar grina.
Försöker sen att inte ramsa så ofta tills han (förhoppningsvis) somnar om.. :oops:
Ibland grinar han i upp till en timme och när jag inte orkar mer går jag in och kollar läget. Oftast har han då vänt sig på rygg och jag får lägga till honom, ge honom en ramsa och snabbt ut.
Gör jag rätt?
Ramsa och vänta på barnets fråga, lyssna ordentligt vilken typ av fråga barnet ställer. Är han ledsen, oroad, glad, irriterad ilsken? forma ditt svar därefter. Vänta cirka 2 minuter mellan varje gång du ger en ramsa. Minska frekvensen vid behov och öka om fler och mer oroade frågor ställs. Går du in till barnet visar du att det minsann inte var tryggt därinne, du släpper således in "vargarna" till barnet. Barnet funderar då varför inte mamma behöver komma in även nästa gång? och skriker ändå högre. Jo men visst där är ju mamma... och cirkusen är igång.
Läs Safarin i SHN
Har hört talas om "pangramsa" men förstår inte riktigt hur den funkar?
Ska man ge den direkt han ger ifrån sig ett ljud eller avvakta?
Ska den vara stark eller ganska mjuk?
En pangramsa är hög och bestämd och endast en gång. Avslutas gärna med husljud.
Sen har jag en fråga om promenader..
Eftersom han sover alla lurar i spjälsängen så brukar jag ta promenader med honom mellan lurarna så jag ska få lite motion. Men oftast så slutar det i att han somnar i vagnen på fel tider.. så det är bara att snabbt gå hem och väcka honom. Nån som har tips på hur jag ska göra?
Självklart behöver ni komma ut och frisk luft och motion är nyttigt både för stora och små. Men... barnet får absolut INTE somna någon annan gång än under de planerade sovpassen. Detta är av högsta prioritet och inget du får slarva med. Hur ska schemat kunna sätta sig om barnet sover 5 minuter här och 5 minuter där?
Det du kan göra är att endera avvakta med promenader tills en stund på dagen då barnet är som piggast. Du kan välja att ta många korta promenader istället för en lång. Du kan även ta barnet på ryggen istället för i vagn.. mycket svårare att sova i en Babybjörn :shock: Slutligen är ett tips att du tar upp barnet flera gånger under proemnaden. Lyfter upp honom så han får lukta och känna på hmmm en gran kanske.. hmm inte så mycket som blommar nu men ja liten tycker säkert en gran är fin :D
Och till sist: Gäller skrattet-till-gonattet även innan alla dagslurar?
Stort och långt skratt innan alla lurar både dag och natt

Lycka till!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
JenkanFrenkan

:heart: Tack för dom snabba svaren! :heart:

Förstår nu vad en pangramsa innebär, ska prova den inatt och absolut inte gå in till honom.. Köra mozart också. :-({|=

Problemet är att han vänder sig till ryggläge och far omkring i sängen.. hittar honom oftast på rygg i ett hörn på filten.
Ska jag bara ignorera detta och hoppas på att han somnar om även fast han ligger oskönt?

Känns som jag har tusen frågor men lika bra att räta ut alla frågetecken!

Om man vill fara ut å hälsa på nån, hur göra?
Kan man låta honom sova på rygg i vagnen? (mage funkar inte i vagnen tyvärr)
Känns som jag inte riktigt vågar mig ut pga att jag är rädd att kurningen ska bli förstörd.
Har ni nåt tips?
Finaste Frank 110808
Nat

Inlägg av Nat »

Go kväll!!
Känns som jag har tusen frågor men lika bra att räta ut alla frågetecken!
Men du, det är bara att fråga på, det är lixom det vi finns här för :D
Förstår nu vad en pangramsa innebär, ska prova den inatt och absolut inte gå in till honom.. Köra mozart också
Helt rätt, mor och far skall befinna sig UTANFÖR den stängda dörren. Om du befarar att något mindre skett (bajsblöja, snutte utanför sängen, täcket av eller liknande) ja då gör du helt enkelt så att du väntar tills barnet somnar, väntar ytterligare 10 minuter och smyger sedan in och vädrar om det luktar poop eller vad nu som behöver fixas. Vi går aldrig in när barnet gastar utan då skall du lugna på utsidan. Är du me?
Problemet är att han vänder sig till ryggläge och far omkring i sängen.. hittar honom oftast på rygg i ett hörn på filten.
Vet du jag tänker att det är värre att komma in och störa och släppa in vargen i rummet än vad det är för liten att råka hamna på rygg. Alla gör inte samma rekommendation här men detta är min åsikt :D Jag har ifrån egen erfarenhet sett att börjar man springa in av än den enda än den andra orsaken så ökas snart trafiken upp till att sluta i autobahn. Kan han vända sig själv? öva gärna vändningar på dagtid.. bra för motoriken och underlättar om liten hamnar fel i sängen. Motivera liten genom att hålla roliga saker så att han inte riktigt når dom och måste vrida sig, du kan bulla upp med något bakom ryggen och försiktigt hjälpa till lite lätt.
Om man vill fara ut å hälsa på nån, hur göra?
Gör det utifrån era förutsättningar. Låt saker ta sin tid, både mor och barn är säkert trötta av själva kuren och även alla månader utan sömn. Ro detta i hamn och ta det sociala allt eftersom skulle nog vara min rekommendation. Att kasta sig rätt ut och träffa en massa folk på en gång kan snarare stressa er båda och göra att sömnen blir lite svajig.
När du känner dig redo kan du väl mjukstarta med lite lättare saker och sedan öka upp.. Du kan exempelvis ta promenader tillsammans med väninnor under tider då barnet EJ skall sova. Sedan går du hem när det är läggdags för sonen. Du kan även bjuda hem folk på en "passande" tid (när barnet ej skall läggas). Kanske en fika precis mellan sovtider och gärna över en ättid så kan du och liten tillsammans få en mysig stund ute?
Har du koll på kyrkans barnaktiviteter och öppna förskolan där ni bor? kolla gärna detta och du kommer säkerligen att hitta aktivitet som ligger fint placerade så du hinner hem igen till liten skall sova.

Vad tror du om detta?

/Nat
JenkanFrenkan

Det låter jättebra!
Vet ju allt detta från att ha läst boken och forumet, men det är som att det lättare går in när man får svar på sina egna frågor :)

Av en slump så sov han faktiskt från 19.30 - 06.34 inatt :shock:
Inte ett enda uppvaknande under natten som han brukar!

Han vaknade iofs en timme för tidigt, men då var jag där med en pangramsa, avvaktade ett tag, då började han prata.. babababaaa
maaamama typ :D
Så jag gick och la mig en stund, sen blev han lite grinig igen så jag ramsade igen. Han lyckades aldrig somna om innan väckningstiden (7.30) Så jag gick in i en lugn stund och gjorde glad morgon med sång och tjohej!

Skulle jag kanske ha spelat lite :-({|= för honom när han vaknade för tidigt så här?

Får se hur dagen går..
Första läggningen kl 9.00 gick bra, som vanligt, får se hur det går med den kritiska em-luren!

Nä, det där med det sociala känner jag också får vänta lite. Får nöja mig med att umgås med folk på helgerna, efter hans läggning, brukar funka bra!
Annars får promenader och gå ut och handla räcka för tillfället, får hoppas det går bättre till sommaren bara!
Finaste Frank 110808
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,
Av en slump så sov han faktiskt från 19.30 - 06.34 inatt :shock:
Inte ett enda uppvaknande under natten som han brukar!
Strålande!!!! =D>
Vet ju allt detta från att ha läst boken och forumet, men det är som att det lättare går in när man får svar på sina egna frågor
Självklart, det är mycket lättare när man får göra sin egen vinkling på frågorna
Skulle jag kanske ha spelat lite :-({|= för honom när han vaknade för tidigt så här?
Javisst kan du testa det, ge en ramsa och avsluta med husljud. Men jag tycker det fungerade väldigt bra precis så som du gjorde. Om några dar kommer han säkert att nån gång ibland somna om de där sista minuterna innan han ska upp. Sen kommer det att ske fler och fler gånger, och slutligen sover han hela sista timmen. Det kan dock ta några veckor.. så var lugn och bli inte besviken för att det inte sitter på 10 dar
Nä, det där med det sociala känner jag också får vänta lite. Får nöja mig med att umgås med folk på helgerna, efter hans läggning, brukar funka bra!
Annars får promenader och gå ut och handla räcka för tillfället, får hoppas det går bättre till sommaren bara!
Det låter som en strålande plan! lättare att njuta av sociala aktiviteter när man känner sig utsövd och vet att barnet sover som en klocka oavsett var man befinner sig :D
JenkanFrenkan

Uppdatering:
Em-luren gick åt skogen som vanligt..
La honom kl 16 precis som jag lägger honom alla andra gånger, ramsade mig ut. Men nej, han fortsatte bara gnöla och grina,
ibland jättearg och ibland ledsen.. jag ramsade några gånger då jag tyckte det lät som han var ledsen men fick ingen respons.
Kl 16.35 gav jag upp och gick in i en lugn stund och var superglad.

Det är å frustrerande! Alla andra läggningar brukar funka till 99% men den där går bara inte.
Nån enstaka gång har han lyckats somna då, men oftast inte.

Tror du att den ligger på fel tid? Kan ju som inte senarelägga den heller eftersom han ska sova 19.30.. jag vet inte vad jag ska göra. #-o
Finaste Frank 110808
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Hoppar in här eftersom jag känner igen problemet med tjorvande em-lur. Jag har löst det så att jag haft den luren i vagn, under promenad - för mig har det varit en perfekt tid att gå och handla kvällstidningen då och jag har bjussat på rullande vagn hela luren (så får man lite motion också och barnet får friskluft :wink: ).

Kanske kan det vara en idé för er också?

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
JenkanFrenkan

Hej!
Bra att du hoppar in!
Ja, jag har faktiskt tänkt tanken på att ta en promenad på em-luren..
Men är det bara att gå eller måste jag få honom att somna i vagnen med ramsa innan jag går?

Skulle vara skönt att bara kunna lägga honom i vagnen och gå ut, för jag vet att han somnar rätt snabbt då.
Går inte att ha honom på mage i vagnen för det blir alldeles för trångt så att ramsa honom i vagnen går nog inte.

Sen kan det ju vara skönt att han sover i vagnen om vi har varit på tex öppna förskolan så kan han passa på att sova på vägen hem!

Kram
Finaste Frank 110808
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag har inte ramsat mina barn när vi gått ut och gått. Andra gör det, men det finns inget "måste".

Lycka till :D

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
klockan

Inlägg av klockan »

Hej,

kikar in här jag med :wink: .

Det är helt OK att ha barnet på rygg i vagnen även om man har magläge inne i sängen.Det enda som händer är att man får vara beredd på lite (mkt?) extra frågor, så det gäller att stå pall.
JenkanFrenkan skrev:Men är det bara att gå eller måste jag få honom att somna i vagnen med ramsa innan jag går
som Miar70 säger, det finns inga måsten, men man kan göra såhär: han läggs i stillastående vagn och du/ni ramsar er bort, precis som ni gör hemma i spjälsängen. Efter att han sovit 10 min kan ni rulla iväg. Detta m grundtanken att det inte ska vara vagnens rullande I SIG som "söver", utan han ska kunna somna själv. Är du med :wink: ? Går det riktigt trögt och det blir många frågor etc så kan man dra 2-3 bestämda vagningar och sen skaka till i handtaget och lämna, bara för att visa vad man menar.

Men som sagt, det viktigaste är att vara beredd på att det blir FRÅGOR, så man inte stressar upp sig och gör ngt överilat :roll: . Är det ljust ute så bör man ha mörklagt så gott det går, och då snackar vi ett skynke för hela vagnen, inte bara för sufletten eller så. Ljud stör inte, däremot ljus och synintryck.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,

Innan vi kurade vår son var vi i ett inte alltför trivsamt vagningsträsk där lillen BARA sov om vagnen rörde sig, helst skulle den flyga fram över gupp och hinder :shock: När vi väl genomfört kuren var jag ganska nojig över att på nytt hamna i en sits där sonen inte kunde sova utan att vagnen rörde sig. Vi lät honom således aldrig någonsin somna i en vagn som rullade. Vi agerade som att vagnen var en spjälsäng fast placerad utomhus. Inte ens lite skakningar gjorde vi. Vi lade helt enkelt ner som vanligt, lätt solfjäder, över med täcke eller sovpåse, regnskydd, suflett upp, låser fast vagnen, på med babyalarmet, in i huset, fönster på glänt och sen var det bara att vänta tills det var dags att väcka. Vid ett fåtal tillfällen var jag "tvingad" att ha honom i rullande vagn och då gjorde jag som Klockan beskrev i ovanstående inlägg. Jag lät honom dock aldrig någonsin somna till rullandet, det är helt enkelt alldeles för skönt och han gillade det alldeles för mycket :shock:

Barn är dock olika, men känner du att barnet är på väg att hamna i en situation där rullande vagn krävs för att kunna somna, ja då hade iallafall jag backat direkt!

Lycka till
Nat

Inlägg av Nat »

Hallå!

tänkte bara höra hur det går för er?

Kram
JenkanFrenkan

Hallå!
Sorry att jag inte svarat på länge.
Jo, det har väl gått ganska bra, de senaste nätterna har han sovit hela natten utom en då han vaknade vid tolv och ett, men han somnade om ganska snabbt.

Ibland har dagslurarna gått ganska segt, alltså det kan ta upp till en halvtimme innan han somnar.. ska jag då låta honom sova till utsatt tid, eller se till att han sover de 45 minuterna han ska sova?

Jag åkte ner på stan en dag och hade tänkt att han skulle sova i vagnen 45 minuter medans jag gick omkring, men det gick inte så bra att söva honom så jag fick lite panik och satte mig på en buss hem för att hinna hem, men då somnade han direkt vi gick på bussen, så han fick fortsätta sova de 45 minuterna utanför ytterdörren när vi kom hem, och det gick bra!

Han sov också den längre luren på 1,5 timme en dag i vagnen, utan rörelse så det känns ganska bra att det funkar iaf så jag vet att jag inte behöver vara hemma varje gång han ska sova..

I sommar har vi tänkt åka på en lång roadtrip ner till Göteborg (bor i Umeå) och hur gör man då egentligen?
Han kommer ju måsta sova i bilen så klart, men tror ni han kommer sova på sina utsatta tider?
Det är ju iofs ganska länge kvar tills vi åker men man vill ju vara förberedd!

Kram
Finaste Frank 110808
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"