Hej,
Lille I blev fyra månader den 20 jan och är ett starkt, glatt och nyfiket barn. Han gillar att äta och sova och jag har kört standardmodellen från första början. Nu har vi tagit bort nattmålet sedan några veckor men han vill inte sova sina 11 timmar.
Såhär ser vårt schema ut:
Vakna kl 0600
Sova 45 min kl 0800
Sova 2 1/2 timme 1100
Sova 45 min 1615
Sova natt 1900
Schemat är delvis en praktisk lösning för storebror som är på dagis 9-14 och ska hämtas och lämnas. Storebror sover som en prins och har alltid gjort vilket jag till stor del tackar AW för. Gör precis samma sak med lille I som jag gjorde med hans bror men tycker att det är mkt trögare denna gång. Jag vet att det funkar så därför förstår jag inte riktigt varför det krånglar nu.. Det har alltid löst sig på en vecka eller så med lite uthållighet men nu är vi uppe i tre veckor. Jag börjar bli trött..
Mellan lurarna är han glad och har god aptit. Jag helammar och förstärker nattmålet med en pumpad portion jag tar på kvällen. Funkade toppen med storebror. Han sover i vagn bredvid mig i mörkt, tyst och svalt rum. Inga problem att somna och använder inte napp. Vi busar lite innan han somnar så att han är riktigt glad.
På natten funkar det alltså inte ändå. Det är tydligt att han inte vaknar för att han är hungrig. Istället för att sova ligger han och jollrar och spanar över vagnkanten, det börjar oftast vid halv fyrasnåret och håller på upptill en timme, ibland ytterligare gånger och ibland ännu tidigare. Då alltid följt av ett flertal sådana sejourer. Han är inte heller helt nöjd utan ibland skriker han och gnäller lite och då vagnar jag bestämt och övertygande och han slutar nästan direkt för att börja igen ngn minut senare.
Jag skulle verkligen behöva tips! Vad missar jag?
4 mån jollrar och spanar på natten
Re: 4 mån jollrar och spanar på natten
Hej och välkommen hit!
Jag tänker lite privatliv har man ju rätt till som liten.
Joller är ok tycker jag. Några tips.
Hur mörkt är det i rummet om han kan spana? 8) Det ska vara tråkigt att vara vaken på natten, inget ser man och ingen underhållning ska man ha.
Det kan du redan, men mat, mat och mera mat dagtid. Kanske dags för lite gröt?
Se till att killen får gymma mycket på dagtid, träna ålning, ligga både på rygg och mage och RÖRA SIG inte sitta fastspänd i babysitter.
Utevistelse?! även i vaket tillstånd om han sover ute i vagn.....
När vår lillebror var mindre och vaknade nattetid gjorde vi så här. Joller hanterades inte, blev det missnöjdhet blev man tillrättalagd och fick en ramsa, inget mer. På natten sover man som små grisar......... Jag räknade till 100 tyst i huvudet under hans protester/reaktioner på ramsan, vid 70 ungefär brukade det bli tyst.
Hur bredaxlad är killen?
Kanske dags för säng på natten? Vår minsta herre sov inte bekvämt i vagnen från 4 månader så då blev det spjälsängen. Därav ovanstående....då jag inte kunda vagna längre och buff inte var så populärt.
Jenny
Jag tänker lite privatliv har man ju rätt till som liten.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tack! Och tack för bra uppslag.
Slarvar lite med utevistelsen eftersom jag bara har en vagn men det kan ju vara värt lite bärande upp och ner för trappor. Har gärna kvar honom i vagnen tills sömnen sitter men jag ska vara uppmärksam om det blir för litet för honom.
Ska prova schemalägga social delaktighet så att vi inte missar det. Allt som finns i bakhuvudet kommer inte alltid fram..
Ska också se om det går att få det ännu mörkare i rummet.
Gillar verkligen att amma men jag ska ha gröt alt välling i åtanke om de andra sakerna inte hjälper.
Babysittern förvisade han för flera veckor sedan och han är en riktig liten athlet
Återkommer förhoppningsvis med resultat inom det snaraste!
Slarvar lite med utevistelsen eftersom jag bara har en vagn men det kan ju vara värt lite bärande upp och ner för trappor. Har gärna kvar honom i vagnen tills sömnen sitter men jag ska vara uppmärksam om det blir för litet för honom.
Ska prova schemalägga social delaktighet så att vi inte missar det. Allt som finns i bakhuvudet kommer inte alltid fram..
Ska också se om det går att få det ännu mörkare i rummet.
Gillar verkligen att amma men jag ska ha gröt alt välling i åtanke om de andra sakerna inte hjälper.
Babysittern förvisade han för flera veckor sedan och han är en riktig liten athlet
Återkommer förhoppningsvis med resultat inom det snaraste!
12 h nätter brukar vara svåra att få till på bara amning. Men fortsätt amma för gud skull! Men liten kanske börjar vilja ha lite extra påfyllning.
Väntar med spänning på rapport.
Jenny
Väntar med spänning på rapport.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej igen,
Sovandet har blivit mkt bättre. Han vaknar fortfarande en lite tidigt (lite över fem istället för kl sex) men det tror jag ger sig med lite tålamod. Förutom det sover han jättebra.
Den stora skillnaden kom när vi bytte ut vagnen mot spjälsängen. Han börjar ju bli stor
Inte heller buffar man lika lätt som man vagnar så det blir svårare att hamna i en ond cirkel.. Vi har också börjat ge lite välling innan han ska sova. Gröt visar han mkt tydligt inte är i hans smak (liksom storebror och resten av familjen).
Nu är hela familjen mkt gladare!
Tack för hjälpen!
Sovandet har blivit mkt bättre. Han vaknar fortfarande en lite tidigt (lite över fem istället för kl sex) men det tror jag ger sig med lite tålamod. Förutom det sover han jättebra.
Den stora skillnaden kom när vi bytte ut vagnen mot spjälsängen. Han börjar ju bli stor
Nu är hela familjen mkt gladare!
Tack för hjälpen!
Låter bra!
Fortsätt med maten så löser sig snart mornarna tror jag och det ska vara TRÅKIGT att vakna för tidigt INGEN underhållning alls.
Jenny
Fortsätt med maten så löser sig snart mornarna tror jag och det ska vara TRÅKIGT att vakna för tidigt INGEN underhållning alls.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903