Hej texas123
antar att du är nyfiken på SHN-kuren eftersom du vänder dig hit (?). Har du boken "Internationella sova hela natten" av Anna Wahlgren? Om inte, så låna den el köp och bestäm dig för ifall det är ngt som ni ska tillämpa med er lilla tjej

.
Som du säger - det är svårt att veta vad barnen vill när de vaknar om nätterna

, men m h a uppstyrt schema om dagarna då de får i sig tillräckligt med mat, samt sover de timmar de behöver, så brukar man inte behöva tveka. Det dom brukar vilja (är jag rätt säker på

) är att kunna få somna om (precis som du och jag, ifall vi vaknar

), och det kan vi hjälpa dem att lära sig

.
Men då behöver man som vuxen vara helt på det klara med vad det är man pysslar med och varför. Och gnm att läsa boken ett par varv så klarnar det mesta (enl mig är den väldigt lättläst och konkret, med många tydliga exempel

). Det kan tyckas "onödigt", vaddå, kan man inte bara köra på, måste man läsa och traggla och ha sig? Jo, skulle jag vilja säga - det finns så mkt grundläggande i boken som är värdefullt för en att ha när man väl sen drar igång. Och tack vare det kan man hela tiden ge sitt barn klara besked om vad det är som gäller, man riskerar inte att ge dubbla budskap och skapa förvirring utan man agerar lugnt och tryggt.
Mitt råd till er under tiden ni läser boken och funderar kring kuren är att öka på smakisarna till er lilla tjej. En bra förutsättning för sömn är nämligen mätt mage , och då snackar vi MAT med konsistens (puré, gröt, välling). 5 mål/dag, precis som för oss vuxna.
Att er dotter redan sover i egen säng, i eget rum - och att det funkar låter ju jättebra om du frågar mig

. Ni verkar oxå ha ett någotsånär fungerande "schema" på dagtid, det behövs läggas på lite här och var och ändras i intervallerna...men det där klarnar när ni läser boken, samt kollar runt på forumet. Så, ni har alla förutsättningar ifall ni skulle vilja köra (bara det där med maten då som behlövs ökas på...).
Vi finns här för att svara på frågor och stötta och peppa innan , under och efter kuren, så tveka inte att höra aver fortsättningsvis