Snutte och gosedjur på natten

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Bellan

Snutte och gosedjur på natten

Inlägg av Bellan »

Hej!

Min lilla tjej på 21 månader har haft en snutte som hon sover med sen hon var några månader. Tycker att det funkar jätte bra. Men här om dagen fick hon ett gosedjur som hon av någon anledning verkar tycka väldigt mycket om och som hon vill ha med när hon sover. Igår på vilan fick hon inte det och blev jätte arg :shock: . Pratade lite med sambon när han kom hem efter jobbet och vi bestämde att hon skulle få ha gosedjuret på natten. Men min magkänsla säger att det inte känns helt rätt. Skulle vara snällt med lite respons från andra.

Min tanke går så här. Snutten/snuttarna tvättar vi ofta så den/dom blir aldrig äckliga (för fy sjutton för äckliga gosedjur :( ). Har vi varit ute och träffat folk (som är förlylda) byter jag till en ren när vi kommer hem. Jag vet också att jag kan köpa nya om dom gamla går sönder. Sen stoppar hon alltid snutten i munnen och gosedjuret kommer hon säkert göra samma med. Och gosedjuret är säkert behandlat med flamsäkert medel eller innehållet andra miljögifter :x Och så har vi bara ett gosedjur :( Först, hur tvättar man det och får det torrt (så det inte blir mögligt) när man inte har torktumlare, för ska hon ha det måste vi tvätta det några gånger först. Och hur skjutton gör vi när vi träffat sjuka bekanta eller om den råkar blir jätte smutsig? En snutte torkar på en timme, men ett gosedjur tar ju mycket längre tid (om det ens blir helt torrt).
Vet inte hur jag ska göra. Skulle vara jätte snällt med lite tankar kring det här. Hon gillar det verkligen och frågade efter den på vilan idag.
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Stilla

Re: Snutte och gosedjur på natten

Inlägg av Stilla »

Om det går att tvätta och centrifugera går det nog bra, det torkar om man lägger det lite varmt på ett element eller i ett soligt fönster eller så. Så brukar jag göra. Om hon accepterar att djuret bor i sängen och inte följer med överallt är det ju också lättare - inga snoriga typer behöver nosa på det. :wink:
En del barn fastnar för ETT gosedjur, andra byter favorit då och då. Och gosedjur formligen ääälskar ju att åka karusell i tvättmaskinen! :wink: Och medan favoriten torkar får man sätta in en vikarie!
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack för ditt svar Stilla!
Jo då! Gosedjuret skulle med ikväll också, så det är väl bara att inse att vi har ett till snuttedjur att tvätta och ta hand om.
Vad bra att det funkar att torka på element, då kanske det ordnar sig med det i alla fall.
Det där med vikarie var en bra idé :D och om han är här för att stanna kanske jag får införskaffa en till om det går :?
Vi får inför gosedjuret sover i sängen på dagen, kanske skulle vara bra med snutten också för den delen :wink: . Allt för ofta kommer det någon släkting som säger "å snutten, vad söt" tar upp den och gosar med den mot sitt ansikte. Inte uppskattat av mig :x (Men jag har blir basillskräck och tyvärr även stora problem att säga "tvätta händerna " till folk som kommer hit :( istället tyckar jag bara att det är äckligt och slänger snutten i tvätten när dom inte ser.)
Tvättmaskins karusellen var också ett bra tips, tyvärr har vi en toppmatad maskin så dottern kan inte se hur det snurrar runt (fast hon kanske redan har fattat det).

Tack för tipsen!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej :D Här hemma har stora tjejen också en snutte, eller Gosen som den heter. Utöver den har hon nästan alltid ett till gosedjur, men det varierar vilket det är. Lika fort som hon tar ett gosedjur till sig, kan det åka ut och bli utbytt :wink: Ett tag var det säkert tio små djur som skulle sova i hennes säng.

Jag har aldrig lagt nåt krut på att försöka få henne att bara ha Gosen när hon ska sova, förutom när det blivit trotstrixande av det hela. T.ex när hon ber om att få Hunden, och sedan vill hon ha Hästen också. Sedan ska man ta bort Hunden... Ja, du fattar :wink:

När det varit sådana trixperioder har jag jobbat förebyggande och så har vi tillsammans nattat alla gosedjuren genom att lägga en filt över dem :D Sedan har hon oftast köpt att det bara är Gosen som är i sängen. De andra sover ju redan 8)
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

För oss har alla djur och gosar och snuttar fått bo i sängen, så de som är där "bor" där. Då sker inte så mycket tumsugning m.m. på dagen, då det krävde snutte filt. :wink:

Sen är man ju så förskräckligt upptagen med att fixa saker på dagen så man har händerna fulla. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Snufsan

Inlägg av Snufsan »

Min son har en kanin han inte kan sova utan. Numer tvättad i maskin mååånga gånger.

När den blir akut nersmutsad har vi tvättat i tvättmaskin och sedan torkat tillsammans med hårtork. Då går det fort att få den torr. Sonen tycker det är kul också. Han brukar leka frisör med kaninen.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"