Vi bestämde oss för att försöka metoden i helgen. Tidigare har han han somnat bredvid oss och sen har vi lagt honom i sängen där han sovit halva natten och sedan vaknat och då har vi tagit upp honom i sängen.
Schema
7.00 uppstigning
7.45 frukost
10.00-11.30 sova
11.30 lunch
15.00 mellanmål
15.30-16.15 sova
17.45 middag
19.00 sova och nattslurk osv.
Dagen funkar utmärkt, sover och äter ordentligt, då sover han i vagnen oftast ute om det inte är för kallt.
På natten funkar typ inget. Han blir hysterisk nu så fort han hamnar i sängen. Att lägga honom på mage är omöjligt, på sidan lägger han sig efter ett tag typ en timme när han är utmattad. Vi har hållit händerna på honom solfjädern både på rygg eller mage, till en början blir han hysterisk så fort vi tar bort händerna sen när man ramsar ut och då ställer han sig upp och gallskriker.
1. Hur skall jag kunna ramsa ut när det blir som en signal att nu går jag?
2. Vad gör jag när han står i sängen? Ibland reser han sig direkt när jag tar bort händerna
3. Vad skall jag göra eftersom jag omöjligt kan lägga honom på sida eller mage direkt. Jag menar verkligen omöjligt! Jag kommer skada honom om jag gör det plus att han blir helt tokig och gallskriker. Det skulle krävas för mycket våld.
4. Han blir hysterisk så fort vi lägger honom i sängen.
Till saken hör att han aldrig lugnar sig när jaf står utanför dörren och ramsar utan blir bara mer och mer hysterisk ståendes i sängen.
Till saken hör att jag tycker det är inkonsekvent vad som står i boken och vad som visas på filmen till boken. I boken står att man skall vara tyst inne i rummet och ramsa sig ut. På filmen står dels Anna Wahlgren och ramsar samtidigt som hon solfjädrar eller buffar, nån gång smyger hon ut utan att ramsa.
Jag behöver konkreta tips, prova detta.
Kura 11,5 pojke, 3:e dygner funkar uselt. RÅD!!
Re: Kura 11,5 pojke, 3:e dygner funkar uselt. RÅD!!
Hej och välkomna hit!
Ni skriver att ni är inne på 3e dygnet. Hur har läggningarna sett ut de föregående kvällarna? Upplever ni att ni inte har lyckats etablera lugnet tycker jag att ni avbryta kuren och läsa på lite mer och sätta i gång igen när ni känner er redo. man testar eller försöker inte med kuren. När man bestämt sig att genomföra den så gör man det och då ska man vara så påläst innan så att inge frågetecken kvarstår när det är dags att sätta igång. Liten kan inte lite på er om inte ni är säkra på vad ni gör.
Schemat ser ok ut, eventuellt lite mycket sömn. Sömnbehov för 11 månader 14 h och 12 månader ca 13,5 h. Ni har nu 14 h och 15 min, men eftersom liten har sovit lite sämre tidigare så har han ju en del att ta igen.
Måltiderna ligger lite ojämt fördelade över dagen, 3 h brukar vara bra att ha som minimum för att aptiten ska hinna infinna sig mellan varje mål. men tycker ni att han äter bra på varje mål så är det ok. Vad äter han? Nattslurken kommer innan 19 så att liten kan hamna i säng i tid.
Eftersom er kille snart är året kuras han i den sovställning som är mest bekväm för honom (se sid 133 i boken) brukar oftast vara på sidan sen tillämpas solfjädern (se sid 134 i boken, stora barn). Om ni "testar" mage, sen rygg osv blir han bara förvirrad och förstås
. Solfjädern håller man sen om barnet tills det är helt lugnt i stort sett sovande innan man ramsar ut.
Det du sett på film är en introduktionsvideo dagtid, då pratar AW för att visa vad hon gör. Filmklippen nattetid är andra kurare som utför buff och ramsa. Första natten kan man ramsa samtidigt som man lägger ner barnet i sängen för att introducera ramsan (se sid 152). Sen ska man ramsa UT. Går man in och gör ett tillrättaläggande, säger man första versen så fort man "släpper kroppen" och är på väg ut. Klippet där liten somnar själv hör man hur en kurare öppnar dörren och kikar in men ramsar inte då eftersom liten har somnat.

Ni skriver att ni är inne på 3e dygnet. Hur har läggningarna sett ut de föregående kvällarna? Upplever ni att ni inte har lyckats etablera lugnet tycker jag att ni avbryta kuren och läsa på lite mer och sätta i gång igen när ni känner er redo. man testar eller försöker inte med kuren. När man bestämt sig att genomföra den så gör man det och då ska man vara så påläst innan så att inge frågetecken kvarstår när det är dags att sätta igång. Liten kan inte lite på er om inte ni är säkra på vad ni gör.
Schemat ser ok ut, eventuellt lite mycket sömn. Sömnbehov för 11 månader 14 h och 12 månader ca 13,5 h. Ni har nu 14 h och 15 min, men eftersom liten har sovit lite sämre tidigare så har han ju en del att ta igen.
Eftersom er kille snart är året kuras han i den sovställning som är mest bekväm för honom (se sid 133 i boken) brukar oftast vara på sidan sen tillämpas solfjädern (se sid 134 i boken, stora barn). Om ni "testar" mage, sen rygg osv blir han bara förvirrad och förstås
Det du sett på film är en introduktionsvideo dagtid, då pratar AW för att visa vad hon gör. Filmklippen nattetid är andra kurare som utför buff och ramsa. Första natten kan man ramsa samtidigt som man lägger ner barnet i sängen för att introducera ramsan (se sid 152). Sen ska man ramsa UT. Går man in och gör ett tillrättaläggande, säger man första versen så fort man "släpper kroppen" och är på väg ut. Klippet där liten somnar själv hör man hur en kurare öppnar dörren och kikar in men ramsar inte då eftersom liten har somnat.
JennyNathanael skrev: 1. Hur skall jag kunna ramsa ut när det blir som en signal att nu går jag?
Det är precis vad det ska vara, nu går jag ut och du kan sova så lugnt och tryggt för jag vaktar utanför!![]()
2. Vad gör jag när han står i sängen? Ibland reser han sig direkt när jag tar bort händerna.
Se boken sid 182.Liten kan sätta sig ner själv om ingen annan gör det åt honom.
3. Vad skall jag göra eftersom jag omöjligt kan lägga honom på sida eller mage direkt. Jag menar verkligen omöjligt! Jag kommer skada honom om jag gör det plus att han blir helt tokig och gallskriker. Det skulle krävas för mycket våld.
Avbryt! Inga skador! Solfjädern ska hålla liten på plats (på sidan förslagsvis) inget våld, men med ett tryck motsvarande det som krävs för att sätta fast en motsträvig liten människa i bilstolen tex. eller en kram, omfamning runt en människa som är rosenrasande och behöver lugnas. Det kan ta sina modiga 45 minuter första gången.
4. Han blir hysterisk så fort vi lägger honom i sängen.
Jobba med skrattet till godnattet! Det ska SKRATTAS ed stora bokstäver HELA vägen ner i sängen! ALLA knep är tillåtna, kill och bus osv. Ni föräldrar måste oxå skratta och LEEE![]()
![]()
![]()
inte tänka oj hur ska det här gå nu då? kommer han börja skrika så fort han hamnar i sängen???
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903