Lilla hjärtat, fem månader, och jag funderar ofta på det här med maten. Och varför bara fundera när det finns världens finaste medmammor några klick bort...
Så - maten. Lille killen är en hungrig en och har så varit från första början. Därför började jag också ganska tidigt med smakisar, som nu mer eller mindre helt har övergått till regelrätta måltider. I dag ser vårt matschema ut som följande:
7.00 Frukost. Ersättning eller välling (200ml) + några skedar havregrynsgröt. Gröten är inte populär, och verkar inte bli det heller så här känner jag mig rådvill. Har testar olika köpegrötar samt hemlagad med diverse fruktmoser på, men särskilt djupt går den ändå inte, nej. Har också testat att ge flaskan både före och efter. Ofta har vi riktiga kräkkalas efter frukosten, då delar av mjölken/vällingen kommer upp igen.
10.30 Lunch. Kokt potatis- och morotsmos med ersättning och smör. I mängder. Till det vatten, som inte heller går hem riktigt ännu. Har broccoli i kylen, ska introducera det i morgon och sen lite kött så småningom.
14.00 Mellis. Här är det svårt. Har testat allt från mjölkflaska, vällingflaska (som båda leder till att liten spyr hela eftermiddagen) till olika fruktmoser. En burk frukt är för lite, då är liten hungrig efter en stund igen. Hur många burkar per dag är för många burkar per dag...?
16.30 Middag. Samma som lunchen men med fruktmos som efterrätt.
19.00 Nattflaskan. Välling 260 ml.
Liten är alltid som nöjdast långa stunder efter lunchen och middagen, då han är riktigt mätt. Det är ju dit jag vill komma med både frukost och mellanmålet också, men där är det lite svårare att hitta maten som passar. Eftersom han är så extremt rörlig (som SM-barn ju ofta är) funkar inte mjölk eller välling som måltid längre, det kommer bara upp igen i stora mängder när han ligger på mage och tränar den eminenta kryptekniken. Eller när han sitter i matstolen, famnen eller sittern. Så, vad gör man? Och följdfrågan - hur mycker ersättning behöver han per dag då han äter "vanlig" mat, rent näringsmässigt alltså? Vatten spyr han inte av, så vätska får han ju, men det är mera näringsbiten jag funderar på.
Han sover 19.30-07.00, även om han vaknar till flera gånger per natt. Att somna om fixar han själv, men snabbast går det ändå om man "bäddar om" honom då han vaknar. Jag tror inte att han är hungrig, eftersom han somnar om så lätt, men månne inte han skulle sova mera sammanhängande om jag får matfrågan löst.
Många tankar, funderingar och rena frågor. Hoppas någon orkar tänka med mig.