Mycket ledsen vi läggning...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ebbsis

Mycket ledsen vi läggning...

Inlägg av Ebbsis »

Hej alla här!

Jag, min sambo och vår fina son gav upp mat och sömn-strul när han var närmare tre månader och skaffade då barnboken. Vi lyckades och hade fina nätter med endst mat-uppvak. Sen blev den lilla sjuk med feber och vargarna kom åter igen in i vårt sovrum. Efter det var det varning varje timme som krävdes och jag var så ledsen att vi hade förstört det så för det finaste vi har. Så, när Ture blev fyra månader så bestämde vi för att kura honom. Vi var ordentligt nervösa men första natten när vi la honom i sängen var han som salig. Visst, arg när han inte blev upplockad på natten men sov betydligt bättre i sängen än i vagnen.

Matlusten blev fantastisk och han började få större och större smakisar. Nu sitter han mest bara och gapar när han äter och sen vi började kuren (10/1) så har han gått upp ett kilo!!

Så med detta sagt vill jag säga TACK Anna Wahlgren, du har gjort oss till världens bästa föräldrar, vi älskar och längtar konstant efter att få vara med vårt barn när han sover eller leker själv, och njuter när vi får chansen att mysa och pussa på honom.

Nu till mitt problem, som i den verkliga världen för småbarnsföräldrar inte skulle betraktas som ett problem egentligen. Det är en rätt lång stund av argt skrik på kvällen och han vaknar gärna tidigt (båda vilka jag har läst är ett vanligt problem). Vi anstränger oss så att tänderna ramlar ut för att få honom att skratta efter badet men det är svårt, dock njuter han väldigt i badet. Sen följer en kvarts argt skrik som kräver en extra ramsa (under kuren var han nöjd med en ramsa och somnade sött) och ibland att vi går in och lägger honom tillrätta. Jag har ju en vision om att han ska somna i frid, visst att det får ta sin tid vissa kvällar men jag vill inte att han ska behöva bli så arg, försvinner detta eller är det något vi behöver göra? Sen på morgonen så vaknar han ungefär 40 min för tidigt, vi pangramsar och gör husljud och lilla älsklingen är så arg. Dem lyckade morgnarna när han sover till sju så är han mycket gladare under dagen, vilket man kan förstå själv. Är detta också bara att vänta ut? Jag är rädd för att det ska bli värre om vi inte skjuter vår oro nu på en gång.

Schemat ser idag ut såhär:
07:00 Godmorgon stim och stoj, flaska (300 ml) och skötning (sen har vi nu fått lägga till en banan eller halv portion gröt här också). Efter det blir det skoj/mys i mammas och pappas säng och sen duger inget annat än att få ligga själv på golvet med bitringen som sällskap.

08:30 Sover 45 min i vagnen, krävs några vagndrag här och han gnölar oftast en del.

09.15 Vaknar och har lite aktiv lek hemma, lite krypträning eller liknande.

10.15/10.30 Lunch, beror på när hungern kommer. 100 ml ersättning, en burk grönsakspure och en burk frukt.

11.30 Sova två timmar, vaknar ofta efter 45, krävs några drag med vagnen men somnar då om.

13.30 Mellis! 100 ml ersättning 1 portion gröt och en burk frukt går ner.

14.30 Promenad eller handling.

15.30 Sover ute i vagnen 45 (dem andra lurarna sover han i sovrummet med öppet fönster).

16.30 Middag; ersättning, grönsakspuré och en burk frukt.

17. 00 Sitter i köket och pratar med mamma som lagar mat, lyssnar på musik och tuggar på en slev. Det går lätt fram tills läggdags att sitta så.

18. 20 då det är en flaska till som ska i, den vill han inte ha. Där får vi oftast bara i honom 30 ml. Därför har vi börjat ge lite gröt också. Men jag försöker tänka att han äter om han vill ha, det är bara att erbjuda, aptiten varierar ju från dag till dag för mig också. Sen är det bad, blöja, pyjamas, droppar, skratta, in i ett svalt sovrum, dra ner rullgardinen, släcka taklampan tillsammans, lägga tillrätta och så släcker vi lilla lampa och ramsar ut.

19.00 sova/ är arg tills han somnar.

Och här måste jag tillägga att han sover faktiskt hela natten. Och reagerar fint på ramsan. Jag vill bara göra helt rätt, för min lilla killes skull. Är tacksam för era åsikter.

Kram
Mamma till Ture 110908
Manfred10

Re: Mycket ledsen vi läggning...

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkomna hit! :D
Kloka ni som ger ert barn det bästa som finns! (förutom syskon förstås :wink: )

Ni kan ju redan ert SHN. :D
Nu ska vi se om jag kan hjälpa till på något sätt. Killen är 4,5 månader och ligger på 15-15,5 h sömn. Jag skulle säga dra ner på em-luren till 20 minuter. De tidiga uppvaken kan skvallra om att herrn önskar lite mindre sömn dagtid. Kan oxa skvallra om att han är hungrig, han äter ju rätt rejält med ersättning direkt på morgonen. Hur funkar det att ge nattslurken sist på dagen, strax innan läggning? Alltså bad och skoj och mys och sist nattslurken innan det blir mera skratt hela vägen ner i sängen? Kanske hinner han bli lite mer hungrig då?

Matintaget tycker jag ser bra ut. Får liten äta så länge han vill eller tills det är slut på tallriken?

En annan tanke är att skjuta schemat en halvtimme framåt.... Om liten är gnölig 8.30 kanske han inte riktigt hunnit bli trött? Är han en piggis eller en tröttis?

I så fall skulle ni kunna lägga 9.00 (eller 8.45 om det passar bättre)

7.00 godmorgon. :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol:
9.00 lur 45 min
10.30 lunch
12-14 lunchlur
14.00 mellis
16.00-16.20 middagslur
17.00 middag
18.00 bad och skoj
18.30 (18.45) nattslurk
19.00 God natt! :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol:

Skulle tro att en sömnjustering och ev förskjutning av tiderna hjälper. I övrigt tänker jag förutsättningar! Har liten fått allt han behöver så är det upp till honom när han somnar. Han vill väl lägga sig tillrätta lite innan han somnar, vem vill inte det? : :wink:

Protestera är inte förbjudet, ramsa UT ur rummet och sen jobbar ni vidare med ert. Ramsa en arg människa eller en som bara håller på att lägga sig tillrätta i sängen :wink: tjänar inget till då är husljud bättre. Blir liten ledsen och ber om hjälp får man en ramsa.

Ligger han på rygg eller mage? Min yngsta son sover på mage och började protestera rätt rejält då vagnen började bli för trång för magsovning så då blev det sängen i stället.

Att han skarvar på lunchluren kan oxå skvallra om hunger. Ett alternativ här är att skjuta på lunchen till 11.30 (om ni väljer att lägga 12.00) så maten kommer nära inpå. men då krävs det lite grötpåfyllning ca 8.30 innan morgonluren för att inte matuppehållet blir för långt mellan frukost och lunch.

Öka på maten och minska ersättningen i stället. Ni har inte börjat med välling? Gröt är ju ett bra alternativ både som frukost och nattslurk om man oroar sig över att liten inte är mätt.

Hoppas det ger nåt!

jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"