Misslyckad fösta kurnatt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ceclo

Misslyckad fösta kurnatt?

Inlägg av ceclo »

Har en son på 10 månader som har haft för vana att vakna ca 1 gång i timmen för att sedan inte vilja sova mer alls efter klockan fem. Så vi bestämde oss för att kura. Vi läste på ordentligt och tyckte oss vara säkra på hur vi skulle hantera natten. Men det blev inte alls som vi tänkt oss. Nattningen gick väl bra, han somnade efter 45 min vid 20.00. Men det kändes ändå inte som att tagit till sig ramsan utan mer som att han somnade av utmattning. Men jag körde bekräftelseramsan som man ska och han somnade. Så långt var allting frid och fröjd. Han vaknade inte igen förrän 00.55. Blev dock hysterisk direkt. Han skrek och skrek trots buffande. Om han lugnade sig så började han gallskrika så fort jag slutade buffa, fastän han kändes avslapnad och man hörde att andnigen började bli tung. Innan jag hunnit vända mig om för att gå ut stod han upp och skrek som besatt. Jag ramsade på och väntade. Han lugnade sig inte. Så här höll vi på i 2,5 timmar innan han somnade 03.26. Jag kände själv att jag satt för länge men är det verkligen lönt att lämna honom medan han fortfarande gråter?
Han vaknade igen 06.07. Samma visa igen....kanske inte lita hysterisk men i princip samma scenario. Fick inte honom att somna om innan det var väckning klockan 07.00. Känns som att han saknar sin napp väldigt mycket, då det är den som fått honom att somna om tidigare.

Hur ska vi hantera detta vidare? Ska jag buffa mer till han inte börjar gråta då jag slutar? Samtidigt ska man ju inte buffa för mycket och inte heller stanna i rummet för länge. Får inte ihop det. Snälla hjälp!
Manfred10

Re: Misslyckad fösta kurnatt?

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkomna hit! :D
Nu har du fått vänta länge på svar. :oops: Vi har en 3-dagars regel här på forumet. Men sådär i kurstarten kan det ju vara skönt att få snabb feedback.

Jag behöver lite mer info för att kunna råda er. hur ser ert schema ut? Vad äter killen?

Nu är ni några dagar in i kuren, första natten kan man i princip inte "sitta för länge" lugnet ska etableras, ramsan sätter sig inte på en natt. Hur pålästa är ni? :wink: Läs mer, det skadar inte!

Första natten ska ni gå in för minsta pip. se lathunden. Hela förloppet under första natten står beskrivet på sidorna 153-156. Reagera får man! Men inte vara ledsen.

Du går UT med ramsan när du buffat lugnt. Som ni fick erfara protesterade han så fort du gick ut, helt i sin ordning. Ramsan kan sägas x4, 6, 8 osv. Så du vet att han HÖR dig. Sen tystnar du och LYSSNAR på hans reaktion. Går skriket upp eller ner? Om ni upplever att en påminnelseramsa inte hjälper SKA ni gå in igen. Det viktigaste är här inte att han ska tystna utan bli LUGN! ut igen med ramsan x antal gånger och lyssna sedan.

Buffandet ska LUGNA första natten, redan andra natten ska man vara betydligt mer sparsam med buffen.

Skriv gärna igen och berätta hur det gått de andra nätterna och läs på mer. :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"