Tacksam fär råd och stöd inför kurande av Leo snart 6 månade

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MammaEmelie

Tacksam fär råd och stöd inför kurande av Leo snart 6 månade

Inlägg av MammaEmelie »

Hej :D
Jag och min sambo har bestämt oss att kura vår son nästa vecka, som är 6 månader í slutet på januari.
Just nu ser nätter och dagar väldigt olika ut. Från början sov vår lillkille väldigt bra, ammades två gånger på natten och sov där emellan och lite till. För ca 2-3 månader sedan började han vakna efter precis 30 min och har forsatt med detta, det gäller då att vi är där snabbt för att få han och somna om. Vissa nätter kan han vara vaken 2 h i sträck och har då även vaknat allt från 1 till 10 gånger under natten.
Just nu somnar han i vårt knä på kvällen och sen läggs han i sin säng i sitt rum där han sover fram till amning som oftast blir vid 24:00- 01:00 sen sover han hos oss.
Jag har läst boken och endel på forumet och min sambo läser boken just nu, jag känner mig ganska säker men finns ändå endel frågetecken kvar.
Just nu filar jag mest på shemat, vill att det ska hålla ganska länge så vad tror ni om detta?

Natt 20:00-8:00
8:00 Ersätting 230ml kommer bytas ut till välling snart
9:45Mellis fruktpure kommer bli frukt smörgås mm framöver
10:00-10:45 sova 45 min kommer framöver sänkas till 20 min för att senare tas bort helt
12:00 Lunch Ersättning 230 ml ska börja med mat snart
13:00-14:30 sova
15:00 Mellis gröt senare frukt smörgås mm
16:30-17:15 sova 45 min som senare minskas till 20 min för att senare tas bort helt
17:30 Ersättning 230ml som kommer bytas ut mot mat
19:30 Ersättning 230ml kommer bytas ut mot välling
20:00 sova

Amningen på natten försvinner ju vid kurningen.

Vad tror ni om detta :D
tacksam för svar Emelie
Mamma till Leo född 110727 Kurstart 120119
Manfred10

Re: Tacksam fär råd och stöd inför kurande av Leo snart 6 må

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Varmt välkommen hit och grattis till ett bra beslut att kura! =D> =D>

Först lite praktikaliteter: fyll i sonens födelsedatum och datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lätt att hitta dessa viktiga fakta var man än svarar i tråden.

Jag tycker schemat ser bra ut och det syns att du har tänkt till! :D Frukost 2 (mellis) kan ev. läggas lite tidigare så att aptiten är på plats igen till lunch. Men jag tänker ändå mer mat! Börja på med mer riktig mat nu innan kuren så att liten står sig. Är man hungrig kan man inte sova hela nätter!

TYP......
Frukost: välling eller gröt
Lunch: lagad mat
Mellis: gröt, frukt etc.
Middag: lagad mat
Nattslurk: vad liten behagar... välling brukar ju vara poppis! 8)

LÄS LÄS LÄS och läs igen i boken! Ni ska kunna undervisa hela släkten i tänkte när ni drar igång! :mrgreen:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
MammaEmelie

Inlägg av MammaEmelie »

Tack för tipsen :D
Har faktiskt börjat med smakportioner vid luch och han verkar glatt ta emot detta :D

Har några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med?
Skrattet till gonattet ska detta även införas vid dagslurarna?
Är det en fördel att han tar sina dagslurar i vagnen eller sängen?
Kan man ha dom sovandes på mage i sängen och på rygg i vagnen?

Emelie
Nat

Inlägg av Nat »

Hej och välkommen hit!
Skrattet till gonattet ska detta även införas vid dagslurarna?
Japp!! Skratta så mycket som möjligt minst 10 minuter.
Är det en fördel att han tar sina dagslurar i vagnen eller sängen?
Självklart lite upp till hur familjens vardag ser ut men rent generellt så brukar det fungera bra att ta de korta lurarna i vagn och den långa lunchluren i spjälsäng. Successivt när barnen blir äldre och mer rörliga får många flytta in alla vagnlurar till sängen.
Ja det går, MEN barn som börja sova på mage i och med en kur, brukar gilla det så otroligt mycket att de protesterar sedan mot att ligga på rygg..

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Abslut men ha uppsikt! Långlur i säng tycker jag.... i övrigt instämmer jag med Nat! Ligger han på mage i vagnen så är givetvis ett helplant underlag att föredra. Sittedelen brukar ju sällan gå att få helt plan, inte så skönt att ligga i vinkel.... :roll: Lite varning oxå! Om sonen är rörlig och läggs på rygg i vagn, kan han ju sno sig för att lägga sig tillrätta och riskera att ramla ur, vi hade en sån incident med storebror när han var liten och gärna ville ligga på mage i vagnen i stället för på rygg som mamma hade tänkt.... :roll: Bara en tanke! :D

jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
MammaEmelie

Inlägg av MammaEmelie »

hej igen :D
Nu har vi äntligen kört igång med kurandet, blev två dagar senare än tänkt pga att andningslarmet vi beställde blev försenat :cry:

Allt har faktiskt gått väldigt bra, nu gäller det bara att hålla självkänslan uppe o vargen borta men trots att jag läst boken nästan 3 gånger och mycket på forumet känner jag mig osäker på vissa saker och hoppas ni kan hjälpa mig med detta :D

Lite info om de senaste dygnen först!
Första natten tog läggningen ca 15 min sen sov han gott fram till halv tolv då han sedan var ledsen till och från i 1 1/2 h vi använde oss då av verktygen buffning, solfjäder och ramsa.Sen sov han gott fram till halv åtta dvs en halvtimme innan det var dax att vakna, fick snabbt göra morgon inom marginaalkvarten( natt mellan 20.00-08.00)
Andra natten gick jätte bra nattningen oxå ca 15 min sov sen fram till kl 7.30 med ett antall uppvak men räckte med ramsa och bekräftelse så somnade han om själv under natten :D
Tredje natten tog nattningen bara 10 min och han sov sen ända fram till 8.00 då jag fick väcka honom helt otroligt har inte behövt göra ngt i natt, gnytt några gånger men har då avvaktat :D
Dagarna har oxå funkat väldigt bra han sover 45 min på förm 1 1/2h mitt på dagen och 20 min på efterm. de två första lurarna sover han ute i vagnen och den sista luren inne i vagnen
Lurana ute har varit lättare de har tagit ca 5-10 min medan inomhus luren har tagit ca 20 min. Första dagen vagnade, skakade ocg ramsade vi, andra dagen skackade och ramsade vi och idag har vi försökt att bara ramsa med ca 2 min mellanrum och bekräftat vid tystnad/insomning.

Nu undrar jag hur vi gör för att det bara ska bli bättre
På natten och dags lurarna ska vi bara ramsa och avvakta längre och längre mellan ramsorna?
Vet ju att verktygen bara ska användas i kris men svårt ibland att avgöra när han verkar ledsen eller mest arg?
tredje dagen har han fattat vad som händer och blir ledsen så fort vi lägger han i vagnen även fast vi skrattat ordentligt innan och på väg dit :( Hur får vi bort detta eller försvinner det av sig självt?
Idag blev han även ledsen när jag väckte honom (trots att jag var glad) på sista luren vad gör vi åt sånt?
Ibland vaknar han innan den tiden han ska på dagarna och nätterna, då har vi ramsat, idag vaknade han inom marginalkvarten men var då riktikt ledsen och då ska man ju inte ta upp honom, vi ramsade men det hjälpte inte. När han sedan tystnade för en kort stund passade jag på att visa mig och ta upp honom. då hade han inte varit tyst men än några sek men är det ok att göra så?

Vore tacksam för ett snabbt svar :D
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Det verkar ju gå strålande det här! =D>
MammaEmelie skrev:På natten och dags lurarna ska vi bara ramsa och avvakta längre och längre mellan ramsorna?

Ni ramsar när liten ber om det, dvs är ledsen. Ni behöver inte ta tid. Det viktigaste att tänka på att det ska ta liite längre tid av icke-verktygande innan nästa omgång verktygande börjar igen. Liten måste ju få reagera färdigt oxå, är han sen ledsen och gråter upp sig är det dags för ny ramsa. Lyssna -avvakta! jobba med husljud.

Vet ju att verktygen bara ska användas i kris men svårt ibland att avgöra när han verkar ledsen eller mest arg?

ramsan är oxå verktyg, det bästa! :D Svårt att beskriva hur olika "skrik" låter. Det kan bara ni veta, lyssna!

tredje dagen har han fattat vad som händer och blir ledsen så fort vi lägger han i vagnen även fast vi skrattat ordentligt innan och på väg dit Hur får vi bort detta eller försvinner det av sig självt?

menar du att han "fattar att han ska sova?" Det är ju suuuperskönt! :mrgreen: när du skriver så, är det som om ni bara väntar på att han ska bli ledsen för det är ju lite synd om honom när ni lägger honom i vagnen.... :roll: Bara glada tankar och ord! Är han ledsen får ni vara desto gladare! :mrgreen: :lol: ÅÅÅH vad skööönt det ska bli att få sova! och LEEE :mrgreen: Ni leder skutan och vet vad sonen behöver, då kan han slappna av.

Idag blev han även ledsen när jag väckte honom (trots att jag var glad) på sista luren vad gör vi åt sånt?

han kanske sov som skönast, glada miner om han ändå är ledsen tar ni inget extra för det. Titta här är spegeln och HÄR är den fina gardinen! Har du sovit gott? Åh vad skönt det var att få sova.... :mrgreen: :lol: Osv.

Ibland vaknar han innan den tiden han ska på dagarna och nätterna, då har vi ramsat, idag vaknade han inom marginalkvarten men var då riktikt ledsen och då ska man ju inte ta upp honom, vi ramsade men det hjälpte inte. När han sedan tystnade för en kort stund passade jag på att visa mig och ta upp honom. då hade han inte varit tyst men än några sek men är det ok att göra så?

Händer nåt sånt inom marginaklkvarten brukar jag inte ramsa. jag kör med överaskningsmomentet! Heeej! Tittut! :mrgreen: Är du vaken??? Sovit gott? :mrgreen: :wink: kanske lite kill i magen så han kommer på andra tankar! :wink:
Hur många frågor han än ställer ska han ha samma svar! Men lyssna så att ni inte tråkar ut eller underhåller honom med era svar (ramsan) om han egentligen inte frågar utan i själva verket bara håller på att lägga sig tillrätta i vagnen, sträcka på sig eller vad vet jag. :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
MammaEmelie

Inlägg av MammaEmelie »

Tack för det snabba svaret :D

Skönt att veta att man får hjälp och uppbackning av er :lol:

Natten gick bra igen, men vi hade en lägre diskussion på morgonen som varade 40 min men det känndes ändå bra :D han somnade tillslut med bara ramsan som verktyg.

Leo sover ju sina två första lurar ute, då undrar jag om det är ok att man går ut och går en sväng när han väl har somnat av sig själv i vagnen, eller ska man vänta till efter uppföljningsveckan?

Hur lungt ska det vara på uppföljningsveckan kan vi gå ner o handla när han är vaken, gå till min syster o hälsa på(brukar gå dit någon gång i veckan) eller ska vi hålla oss hemma?Får man ta emot besök :o ?

Emelie
MammaEmelie

Inlägg av MammaEmelie »

Med besök menar jag familjen dvs farmor o farfar, mormor och min syster och hennes barn :D
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,
Natten gick bra igen, men vi hade en lägre diskussion på morgonen som varade 40 min men det känndes ändå bra :D han somnade tillslut med bara ramsan som verktyg.
Alltid tråkigt när barnen är vakna på natten, men man får försöka se det positiva, han tar till sig ramsan och ni har en dialog. Ni jobbar tillsammans och det går ju verkligen framåt för er.
Strålande tycker jag!!!!

Leo sover ju sina två första lurar ute, då undrar jag om det är ok att man går ut och går en sväng när han väl har somnat av sig själv i vagnen, eller ska man vänta till efter uppföljningsveckan?
Lägg barnet som vanligt att sova i vagnen, ramsa dig bort. Vänta tills att det låter som att han sover. Vänta 10 minuter till och sedan är det bara att knata iväg. Anledningen att du ska vänta 10 minuter är för att du inte vill att han vänjer sig vid att somna in till en rullande vagn. Risken är då att han fastnar i detta läge och vill ALLTID ha en rullande vagn. Små barn precis som vuxna vaknar upp kort när de sover. Om han vänjer sig vid att somna om själv och till en stillastående vagn kommer han att vakna upp kort, titta sig runt och tänka nåt i stil med "aha här ligger jag på exakt samma ställe som tidigare, vagnen står still precis som den gjorde när jag somnade, allt är tryggt, ok jag kan somna om så skönt". Om han somnar till en rullande vagn och vaknar upp kan han istället tänka: "vagnen ska ju röra sig, varför står vi still, obehagligt, bäst jag ropar på mamma". :D
Hur lungt ska det vara på uppföljningsveckan kan vi gå ner o handla när han är vaken, gå till min syster o hälsa på(brukar gå dit någon gång i veckan) eller ska vi hålla oss hemma?Får man ta emot besök
Självklart kan ni både besöka andra och ta emot besök men allt ska vara på barnets villkor. Lugnt och skönt och prioritera den goda sömnen och mat i lugn och ro. Fungerar allt fint och du planerar det bra så kan ni självklart ha små kortare besök. Märker du att barnet är trött och grinigt så avslutar ni bara besöket och åker hem och väntar några dagar innan nästa besök. Känn hela tiden efter vad just ni orkar och vill. Att kura är jobbigt och det är bra om man håller livet lugnt och skönt i övrigt så man slipper ytterligare påfrestning och stressorer.

Lycka till
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
MammaEmelie

Inlägg av MammaEmelie »

Tack återigen :D
Natten gick väldigt bra fick ramsa en gång under vargtimmen, men annars sov killen gott :D
Men under natten har han blivit förkyld med hosta :(
Så humöret är inte på topp och förmiddagsvilan gick inte alls som vanligt, väldigt ledsen somnade tillslut efter 8 min men vaknade redan 30 min senare och var ledsen ramsade då en gång men verkade inte bita. När det hade gått 45 min från att jag lade honom i vagnen gick jag fram och gjorde glada miner och tog upp honom trots att han var ledsen, gjorde jag fel här hur skulle jag gjort i så fall?
Vill gärna ha lite tips på vad jag ska tänka på nu när han blivit förkyld?
Hur gör jag med dagslurarna om han vaknar innan marginalkvarten?
Läste att man inte ska ramsa ute men det har vi gjort hela tiden?
vill ju bara att det ska gå framåt nu :D

Emelie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Sover liten på mage? Snuvan rinner lättare ut då. Höj huvdändan på sängen ca 7 cm och ha svalt, men dragfritt i rummet.

Inom marginalkavrten är det ju ok att vakna se bara till att ta upp i en glad paus eller så får du stå för MASSOR av glada miner :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: .

8 minuter insomning är ju ingenting :wink: . Du kan bjussa på lite insomningstid, dvs lägg liten på plats 10 minuter innan luren så han hinner somna "i tid". Är liten sjuk kan det oxå krävas lite extra sömn. Du kan alltid bjussa på marginalkvart om liten verkar trött och sliten av förkylningen.

jag har alltid ramsat ute, men vaknar man inom marginalkvarten lägger jag ingen energi på att liten ska somna om.

Övrigt att tänka på, mycket vätska. Ett bra hosttips är att se till att ånga upp badrummet rejält vid bad eller dusch, kanske sitta i duschkabinen? Luftrören mår bra av fukten.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
MammaEmelie

Inlägg av MammaEmelie »

Tack jenny

Vet inte om jag inte har fattat detta med dagslurarna :(
Vet nu hur jag gör om han vaknar inom marginalkvarten, men om han som idag ska sova 1 h och 30 min och vaknar efter 40 min redan ska jag då stå och ramsa tills marginalkvarten anländer (så har jag fattat det som man ska göra)?
känns väldigt jobbigt och obekvämt för mig när den luren är utomhus och grannarna undrar vad man håller på med, känner sig som världens sämsta mamma även om jag vet att jag gör rätt, men dom vet ju inte vad vi håller på med förutom att vi står och tittar på vagnen medans en vansining lite kille ligger där i :(
Vad gör jag om vi är ute och går och han vaknar i vagnen, samma där vill ju inte stanna vagnen och ramsa bland folk?
Tänkte mig inte för innan vi la lurarna ute eftersom det har funkat så bra förut, ska vi flytta in den luren till vagnen inomhus då jag känner mig säkrare?
Emelie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej! :mrgreen:

Egentligen ska man ju inte ändra under kuren men.... ni flyttar ju bara in luren. :wink: Här hemma sovs det i säng alla lurar, lillebror är bredaxlad och trivs inte på mage i vagnen. Vi har anpassat dagen så att vi alltid håller oss hemma över lunchen. Och vill du inte ramsa bland folk så föreslår jag att luren tas inomhus (helst i säng där det är gott om plats) och promenad i vagn tas i vaket tillstånd. :D

Kan ni lägga honom i säng inne eller sover han alltid i vagn?

Du ska inte stå och ramsa i ett kör tills luren är slut. Du ska ramsa vid behov. Är liten arg är det husljud som gäller är han ledsen är det ramsa och inte i ett kör då heller. Han måste få chans att reagera på ramsan.

Och mera mat! På mätt mage sover man bättre. :D Flyttar ni in luren nu så är det det som gäller åtminstonde ett tag framöver, så liten hinner lära sig.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
MammaEmelie

Inlägg av MammaEmelie »

Hej
Ja det är lätt att vara efterklok,skulle tagit alla lurar inne i sängen, men va nog rädd för att förstöra nattsömnen om vi la honom i sängen på dagen.

Som det är nu sover leo på mage i sängen på natten, vilket han verkar trivas med :D
45 min luren och 11/2h luren sover han ute på rygg och 20 min luren inne i vagnen på rygg.
Han har alltid gillat att sova ute så därför vi antog att det var de bästa men det kanske är att han vill ligga på mage i vagnen och det går inte, han är för stor och risken är att han tar sig ur :(
Men om vi bara ändrar den långa luren till sängen tror du det skulle funka?
Och då gör vi precis som på natten förutom annan ramsa och ljust i rummet?
20 min luren inne i vagnen tar oftats lång tid innan han kommer till ro, han står i våran hall, ska vi lägga ett tunt lakarn över vagnen eller ska vi bara göra som vi gjort nu?
Emelie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"