Byta ställning? Börja om?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Loppans11

Byta ställning? Börja om?

Inlägg av Loppans11 »

Hej alla!

Först vill jag bara säga att det är helt fantastiskt med ett forum som detta, men så engagerade människor, tala om att brinna för barnens bästa!

Så vidare t mina funderingar här i vargtimmen. Sonen, nu 8mån, har alltid sovit "helt ok", men vi har fuskat hela hans liv, dvs. låtit honom somna med flaska el. ibland napp. Så kan han ju inte ha det hela livet, så igårkväll började jag kura. Tidigare har han vanligtvis vaknat två gånger/natt, en gång innnan midnatt o en gång vid 05. Nu har han dock vaknat i princip en gång i timmen hela natten. Han lade sig proppmätt o älskar buffandet (han har alltid buffats på pappas mage o alltid älskat det) men jag tänker att han kanske föredrar att sova på sidan el ryggen, eftersom han vaknar hela tiden.

Han somnar förvisso om snabbt igen, vi buffar ett par minuter o ramsar oss ut o han klagar tills 15s efter att jag håller tyst, jag väntar en stund o bekräftar o sen är det fortsatt tyst tills han vaknar igen efter en timme.

Tror det kommer att fungera jättebra att ändra sömnvanorna, men undrar om jag ska börja om fr början om jag buffar honom på sida/rygg eller bara fortsätta enligt plan?

Tusen tack på förhand! :)
Mamma t son född i april 2011. Började kura 5.1
Nat

Re: Byta ställning? Börja om?

Inlägg av Nat »

Gomorron och varmt välkommen hit!!!

Tycker det är jätte bra att du tagit beslutet att få sonen att sova hela nätter och kunna somna själv utan mat i munnen.
Han somnar förvisso om snabbt igen, vi buffar ett par minuter o ramsar oss ut o han klagar tills 15s efter att jag håller tyst, jag väntar en stund o bekräftar o sen är det fortsatt tyst tills han vaknar igen efter en timme.
Precis så kan det vara dygn 1. Vissa vaknar varje timme, andra varannan timme och vissa somnar aldrig ordentligt. Det finns oändligt många varianter men jag tänker att om du fick sonen att somna mellan varje omgång som blev han först lugn av buffandet (jätte bra) och fick sedan ramsan (super bra inför natt 2) och slutligen bekräftelsen (då vet han att han gör rätt). Jätte bra tänker jag får då kommer han verkligen att förstå budskapet.

Nu under dagen är det helt ok att ni fortsätter båda buffa och vagna (när/om han sover i vagn) och såklart avsluta med ramsa och sedan bekräftelseramsa vid varje tillfälle. När kvällen sedan kommer så är det slutbuffat och slutvagnat och ni skall ENDAST ramsa. Buffandet och vagnandet är då ett krisverkytg som man plockar fram vid verklig panik. När ramsan helt skall ta över är det viktigt att den arbetats in väl vilket ni uppenbart har gjort i natt.
Tror det kommer att fungera jättebra att ändra sömnvanorna, men undrar om jag ska börja om fr början om jag buffar honom på sida/rygg eller bara fortsätta enligt plan?
Fortsätt enligt plan, inga ändringar förrän kur och uppföljningsvecka är över. Sonen är 8 månader skrev du, då kan han säkerligen vända sig och kanske även ställa sig upp? inga problem för honom då att rulla runt till vilket läge han än vill efter att du lagt tillrätta. Kom ihåg att det bara är en snabb solfjäder vi menar när vi pratar om tillrättaläggande, han ska inte somna av det utan bara läggas snabbt på mage, benen ut, armar upp trycker försiktigt på den lilla rumpan och ryggen med hela händerna och går sedan snabbt ut med en ramsa (vänd dig inte om).

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Loppans11

Inlägg av Loppans11 »

Tack för svaret!
Av ngn anledning vänder han sig liksom inte om i sömnen/sängen, utan ligger kvar där man lagt honom. Vänt sig fr mage har han kunnat göra sen han var två månader o på golvet flyttar han ju sig, men på nätterna har han aldrig bytat ställning mellan mage o rygg. Men vi kör på så här nu. Står upp i sängen gör han inte än, viket var en anledning t att vi började nu, blir säkert bara besvärligare/mer jobb när man ska lägga ner honom också o han har precis börjat resa sig mot saker.

Första natten kändes ju verkligen ramsandet som att det mest störde, han svarade bara ngn enstaka gång, men mest blev han argare av det (man hör mkt tydligt om han är arg eller ledsen!) och väntade man med ramsandet lugnade han sig själv, och om jag då avvaktade ytterligare en liten stund kunde jag bekräfta utan att han frågade något mer o så somnade han.

Sista timmarna på morgonen var värst, då var det gråt o tandagnisslan så det stod härliga till, o jag fick tänka på det som en natt på jouren, bara att jobba på. Det var vårt livs värsta natt, men jag antar att det hade varit ngt konstigt om han inte hade ifrågasatt varför världsordningen plötsligt ändrats efter 8månader :D

Ska bli spännande att se hur nästa natt blir!

Har också en fråga om mörkläggningen, det blir ju ganska mörkt så här på vintern m bara bra persienner, men det blir ju inte så att jag inte kan se handen framför mig i mörkret, och jag tycker det är svårt nog bara att hitta honom i mörkret. Men det kanske ska vara kolsvart? Å andra sidan uppfattar jag det som att man lämnar dörren med springa öppen (vi har vårt sovrum en bit bort så det känns ju helt naturligt m liten springa o det har vi alltid haft), o vi har ju inte kolsvart i hela lägenheten, och då blir det ju inte heller det i rummet.

Tack igen!
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Härligt att höra att ni är igång. Låter inget kul där i slutet av första natten- jag hoppas att du lugnade gossen? :?: :shock: Första natten får man hellre buffa en gång för mycket än för lite. Man backar tillbaka med buffningen redan natt 2.

Till frågan om mörkläggningen. Precis som du säger skall rummet vara kolsvart så att man inte ser handen framför sig- men en springa med ljus kan komma in genom dörren, bara den inte faller på sängen. Jag har alltid släckt lampan direkt utanför Loppans rum, men det har liksom kommit in ljus, men inte till hennes omedelbara vrå. Min Loppa har också en skärm vid sin säng. Om de små vaknar till på natten så skall de inte få några synintryck om de råkar slå upp sina vackra blå. :wink: :lol: För jag tycker att dörren skall vara på glänt för den viktiga dialogen man försöker att åstadkomma. Men det behöver ju inte vara strålkastare utanför :mrgreen: . Och att ljuset inte skall nå deras lilla sovvrå så att säga. Så tänker jag kring det hela.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Loppans11

Inlägg av Loppans11 »

Tack för mera svar! Bebisen lugnades när han blev ledsen på riktigt men jag avvaktade när han bara muttrade. 2a natten verkade han lyssna o reagera, 3e natten sov han 12h utan att vakna annat än för att mumla helt kort o vi är nu inne på 4e natten o mkt nöjda.

Jag beskriver det nu för mina vänner som barnavärldens svar på Ceasar Milan (Mannen som talar m hundar) o är mkt imponerad. Nu laddar vi bara så vi är beredda att ha is i magen när första bakslaget kommer.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Om det kommer! 8)

Bra jobbat! =D> =D>

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Loppans11

Inlägg av Loppans11 »

Ngt bakslag har inte kommit än, han sover 20-08 utan problem, underbart. Alla vännerna vill gärna veta mer om metoden o eftersom vi alla håller på med djur vet de allt om Pavlov o betigning o tycker allt låter logiskt.

Våra dagar är däremot inte så bra just nu, vet inte om de brukar vara svårare att få ordning på? Ett tag ville han ta den långa nappen på förmiddagen o den korta på eftermiddagen, ett tag tvärtom. Spelar det ngn roll om man sover 45min på fm o 1,5h på em, eller tvärtom? Tänker spontant att på förmiddagen har man inte varit uppe o så länge o har inte lika tungt paltkoma som på eftermiddagen då man hunnit äta mer. Aptiten är god o ungen är glad, o ingen av oss föräldrar håller på att mattas ut, men saker kan alltid bli ännu bättre.

Vi har fram tills nu låtit honom nappa i annan säng än hans egen, för att jag inte vågade sabba hans säng, dvs om jag inte var hundra på att jag ville ta striden på dagem, ville jag inte lägga honom i hans egen säng om det fanns minsta risk att jag gav upp o tog upp honom om han klagade. Men nu är jag så himla utvilad av alla lugna nätter så nu kör jag hans egen säng.

Gud vad jag är nöjd med detta, fina fina Anna Wahlgren o ni andra som delar med er av era klokheter o gör livet så mkt lättare för så många!

=D>
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Loppans11 skrev:Våra dagar är däremot inte så bra just nu, vet inte om de brukar vara svårare att få ordning på? Ett tag ville han ta den långa nappen på förmiddagen o den korta på eftermiddagen, ett tag tvärtom. Spelar det ngn roll om man sover 45min på fm o 1,5h på em, eller tvärtom?

Dagslurarna kan krångla, kan det vara en sömnjustering på G? Men det är väl ändå ni ömma föräldrar som håller i schemat? :wink: "liten vill och vill".... Väck när luren är slut. Liten har ingen chans att sätta tiderna i kroppen om de ändras lite då och då. visst kan lurarna skifta ibland men på det stora hela bör ni försöka hålla tiderna, med undantag av marginalkvart vid behov.

Tänker spontant att på förmiddagen har man inte varit uppe o så länge o har inte lika tungt paltkoma som på eftermiddagen då man hunnit äta mer. Aptiten är god o ungen är glad, o ingen av oss föräldrar håller på att mattas ut, men saker kan alltid bli ännu bättre.

Vanligast är ju att ha en lång lur mitt över dagen och en kortare på FM och EM så länge man har flera lurar. Lunchluren är ju den som försvinner sist.

Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"