11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Tin »

Först och främst,
de allra varmaste och goaste kramarna till dig och din familj. :heart:
Jag kan känna igen mig i så mycket, både med tröttheten och sjukdomar.
I mitt fall blev det förlossningsdepression samtidigt som kan hade en tidigare sjukdom att hantera. Vad vill jag säga med det, jo att jag vet hur det känns när man är dels har sig själv att ta hand om och dessutom så kommer det en liten en som inte sover och man finner ingen harmoni - åsså alla trötthet. Det blir för mycket!

I mitt fall var det just rutinerna som var räddningen. Jag kände att det var först när jag hade mitt schema, mina verktyg, mina strategier - när jag visste exakt när liten var hungrig och när liten var trött, att liten var glad och inte gnällig, först då kunde jag njuta. För mig var det viktigare än att följa med på promenad med vagnen, då liten inte sov lika bra där. Däremot såg vi till att liten sov i resesäng bra så man kunde hälsa på kompisar ändå på luncher och middagar. För mig, särskilt med depressionen var sömn a och o, så samsova var aldrig aktuellt. För mig var och är AWs metoder helt magiska och nu när nummer 2 är på god väg - är det SM från start utan tvekan.

Men, jag vill också säga att känner man sig låst istället, att man missar livet pga alla scheman och rutiner. Att man inte känner njutningen - ja då kanske inte SHN kuren och barnaboken är lösningen. Meningen är ju att man ska finna njutningen, små barn ska njuta och njutas - glöm inte bort det. Förstår du vad jag menar? Hoppas du tar det på rätt sätt, med njutningen är det viktigaste. Tappa inte bort det.

Här på forumet kommer vi alltid lotsa er vidare och ge alla tips vi har för att ni ska nå dit, men känner ni att ni vill göra på något annat sätt för att hitta er njutning. Gör det då! Man är alltid välkommen tillbaka, i vilket syfte som helst.

Ville bara att du skulle få höra dessa tankar.
varmaste kramar igen, Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Johansen
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 25 sep 2011, 15:41

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Johansen »

Bästa Tin, en nr 2 på väg...varmaste, varmaste grattis!!!! :D

Jag håller med i det du berättar och har också känt den där magiska omvandlingen efter SHN-kuren. Och njuter mellan "återfallen". Innan var det ohållbart på alla tänkbara sätt. Så ja, vi har funnit god hjälp. Det är bara det att vi, med just vår son, trots fasta rutinerna och hela baletten ändå hamnar i veckor av riktigt jobbiga läggningar och undrar så förtvivlat vad mer vi kan göra för honom? Läser vi från AW och div trådar i forumet är det lik förbannat föräldrarna som gör fel! Hur otillräcklig känner man sig då?

Vi fasar för dessa veckor som vi aldrig vet när de ska komma, därför känner vi oss låsta och därtill fega för vad besöken ska tänka och tro när/om han drar igång och vi sätter på "stora orkestern" utanför utan att gå in. Förklara om tillvägagångssättet kan man göra tills tungan slår knut, oftast för döva och mycket oförstående öron...bah!

Sen är det väl så att mamma Johansen inte ligger på topp i sitt egna liv just nu, så hon får jobba sig i form härifrån och framåt, illa kvickt, för att var den klippa sonen behöver.

Startar nu! Tänker ha kul heeela långa dagen! Ska sjunga mig fram, la laaa...

Natten inatt, den innehöll ihärdiga skrik (gjorde by the book) från kl 1.00 till kl 4.30! Då togs sonen över till desperat-trött Johansens säng [-X Besynnerligt tyckte glad son som med lättnadens suck snart lades tillbaka i sin vanliga binge, som om inget hänt, neej då :^o och somnade om så gott. Vaknade gjorde vi seeent. För sent för dagis! Mamma J med väckarklockan på magen... #-o
Mor till tvillingdöttrar födda och förlorade 080924
Mor till son född 110210 - kurstart 15/9-11 - omstart 21/9-11
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Tin »

Tack för grattiset. :)

Och måste säga att de få gånger min lilla har haft en jättetokig natt och jag av ren trötthet burit över henne till min säng, har hon kollat förvånat på mig och absout inte somnat. ;) Förrän hon bars tillbaka till sin säng. I sin trötthet kan måste man ibland göra vad som är bäst för en själv, fastän liten undrar vad i all sin dar som står på. Fniss.

Ville bara ge min vinkel på "att det är lik förbannat föräldrarna som gör fel". Jag ser det som en välsignelse, den enda man kan ändra på är ju sig själv! :D Hade det inte varit så att det hängde på mitt och ditt agerande hade vi ju inte kunna ändra någonting och på så sätt påverka våra små. Så tack ock lov att det är vi föräldrar som ska ändra på oss för att liten ska sova, äta och vara trygg. Hade det hängt på liten själv hade detta varit rent ut sagt omöjligt och alldeles orimligt att begära av ett småfolk.
Så när vi vuxna väl hittar rätt (och det kan vara svårt om man har en känslig liten än som du märker i alla trådar här på forumet) så kommer belöningen.

Vi finns här, Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Johansen
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 25 sep 2011, 15:41

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Johansen »

Vi är på banan igen och sätter parentes kring mina senaste inlägg så länge :oops:

Vi har fått tag i en av bovarna nu, att lillen rinner över! Varje natt/morgon i några veckors tid har han vaknat (omöjlig att ramsa) och varit sjöblöt! In, byta allt i säng + på liten trött, kall men tacksam O i mörkret. Vi har alltså tvingats "störa" då blöjorna inte längre håller vad dom lovar. Samtliga märken har nu testats, och blöjlagret är stort...men det läcks lik förbaskat!

Blöjtips någon? Fel tråd? Hänger dock ihop med nattfnurran...
Japp, redan testat att gå upp en storlek.

Och, sen är det ju så att det är lillemans MOR som behöver kamma rufset ur håret, och när hon väl kammat till sig brukar trasselsudd få ro...

Inte alltid lätt att vara vuxen nog. Tack Tin, du är en klippa!

---KRAM---
Mor till tvillingdöttrar födda och förlorade 080924
Mor till son född 110210 - kurstart 15/9-11 - omstart 21/9-11
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 11 månaders SS tvärarg vid nattning! Det går utför...

Inlägg av Tin »

Hej,
åh vad härligt att ni hittat ett störningsmoment. Det är ju inte kul att vakna våt och kall såklart. Och denna går ju att lösa.

Vi hade samma problem för ett tag sedan och bytte då till nattblöja Pampers Babydry men samtliga blöjmärken har ju en nattvariant så jag gör inte reklam just för dom utan min lilla är en smalis så då funkar Pampers passform bäst. Specifika nattblöjor är ofta märkta med en liten måne, stjärnor eller "12h" och betyder att de ska hålla en hel natt. Har ni redan provat någon av dessa specifika nattblöjor?

Nu har ju jag en liten dam, och små herrar brukar behöva ännu mer hjälp ibland om natten. En sådan liten herre har min syster och de köpte nattblöja efter nattblöja tills de hittade nattblöjor för ännu större barn, märke Drynites eller något liknande. För lite äldre barn men de gjorde susen på deras lilla också.

Sen antar jag att du hare en liten magsovare,då kan det hjälpa att dra upp blöjan lite mer på magen och fästa tejparna lite längre ner så det finns mer sugande material framvid liksom, alternativt sätts blöjan bakochfram. Blöjtillverkare förutsätter ju att barn sover på rygg nuförtiden. ;)

Kram och lycka till med kammandet, och tack för de fina orden.
Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"