Tidiga mornar...

Skriv svar
mamma_linnea
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 02 jan 2012, 15:53

Tidiga mornar...

Inlägg av mamma_linnea »

Hej!

Jag ser nu att en annan mamma öppnat en ungefär likvärdig tråd angående detta. Jag har läst era svar men vet ändå inte riktigt hur jag ska gå tillväga då jag tycker att vi testat det mesta.

Jag har en underbar liten gosse på 22 månader som sedan några månader tilbaka börjat vakna kl 5 på morgonen. Det är som att han inte kommer till ro och kan inte somna om om han väl vaknat till då. Han vill bara upp och göra morgon.

Vi kurade honom vid 8 månaders ålder och det har gått helt smärtfritt. Somnar som en stock på kvällar och på dagsvilan. Aldrig att det varit några problem där och sover sedan hela natten utan uppvak. MEN för en tid sen kom alltså dessa tidigare mornar till oss.

Sedan han började på förskolan så har vi haft natt mellan kl 19-06 eftersom vi alla måste upp då för att hinna till jobbet och till dagis. Och han har sovit middag ca 2 timmar. Detta funkade alltså länge. Vi har provat att ge en pangramsa, musik, väckarklocka.. ja, allt men utan egentlig effekt. Det enda som verkar ge resultat det är när vi bestämde oss för att dra ner på vilan till 1 tim 15 min. Då sover han oftast till kl 6. Men nu är jag lite orolig att det är för lite sömn. Han borde ju enligt Anna sova 13,5 tim/dygn. Nu blir det ju över en timmes mindre sömn. Dock har han en oerhört pigg och glad liten en som inte verkar störas det minsta av detta men ändå.. Det finns där i mina tankar. Gör vi rätt som drar ner på dagsvilan eller borde vi göra på något annat sätt?

MVH
Linnéa
Mamma till Torsten född 100223
Torsten, född 100223
Nils, född 120325
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Tidiga mornar...

Inlägg av Sagalinda »

:D Hej mamma_linnea och varmt välkommen till forumet! :heart: Va härligt att höra om er lyckade kurning!

Jag har inget rakt svar på din fråga. Vi kan i alla fall konstatera att lillen snart blir två, och då är det 13 timmar sömn som gäller. Vi kan också konstatera att sömnbehovet varierar från barn till barn, dock inom vissa ramar. Anna W skriver att sömntimmarna inte bör skilja sig mer än en timme plus/minus från det rekommenderade behovet. Så visst kan det vara så att han är en piggelin som inte behöver 13,5 timmar! Men mindre än 12,5 skulle jag inte rekommendera.

Har ni övervägt tidigare läggning? Det låter konstigt men ofta har en tidigare nattning positiv inverkan på morgonen. De flesta tror att en sen läggning betyder längre morgnar men se så är det inte!

Hur kommer det sig att ni kört med just 1 timme 15 minuter dagslur? Väljer han själv att vakna då? Jag skulle rekommendera 1½ timme istället, eftersom det är ett naturligt sömnpass. Har ni 11 timmars natt och 1½ timmes lur så är ni ju uppe i 12½ timmar sömn per dygn.

För övrigt ser jag inget fel i att korta dagsluren, om det visat sig att det fungerar som botemedel mot hans tidiga morgnar :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
mamma_linnea
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 02 jan 2012, 15:53

Re: Tidiga mornar...

Inlägg av mamma_linnea »

Tack för ditt snabba svar!

Låter som 12,5 timmar är något vi bör sikta mot när jag läser ditt svar. Tror ju att han gott och väl kommer klara sig på det eftersom han är så glad som han är.

Vi har testat oss fram och det var först när vi drog ner dagsvilan till 1 tim och 15 min som det verkade hända nåt med hans mornar. Hade han fått välja tror jag han hade kunnat sova 2-3 timmar på dagen. Men det går ju inte..

Har förstått det här med att senarelägga kvällarna inte alltid resulterar i senare mornar så den tanken la vi ner fort då vi märkt att det snarare blir tvärtom. Men däremot kanske man skulle kunna prova att tidigarelägga nattningen. Men då funderar jag på det skulle funka med följande:

06:00 god morgon
12-13 dagsvila
18:30 god natt

Eller tror du att det blir för kort dagsvila? Grejen är ju att jag hellre förlänger natten än förlänger vilan då den ändå ska bort en dag. Känns bättre att redan nu då nagga på den.. Om du förstår vad jag menar..

Vill verkligen få ordning på de tidiga mornarna nu då det känns som 10 timmars sömn/natt är för lite.

Tack än en gång för ditt svar!
Torsten, född 100223
Nils, född 120325
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Tidiga mornar...

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen!

Du har helt rätt i att dagsluren så småningom ska bort. Samtidigt tycks ju killen föredra att sova länge på dagen, och man får inte glömma bort att schemat måste passa barnets preferenser också. Jag är lite tveksam till att schemalägga en timme som sovpass, eftersom det är ett onaturligt sömnpass. Barnet befinner sig oftast djupt nere i sömnen då, och blir ledset av att bli väckt plus att det inte känner sig utvilat. Vad skulle du tro om 1½ timmes dagslur istället? Och 11½ timme natt? Nu då ni tidigarelägger nattningen kan det hända att enbart detta ger önskad effekt på morgonen, och att dagsluren inte alls behöver förkortas ytterligare. Jag skulle pröva så, just för att han gillar långa sovpass på dagen. Känns lite grymt att ta ifrån honom det :wink: Annars har ni ju er specialare på 1 timme och 15 minuter :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
mamma_linnea
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 02 jan 2012, 15:53

Re: Tidiga mornar...

Inlägg av mamma_linnea »

God morgon!

Idag vaknade han 05:45 vilket här hemma anses som en bra morgon. Igår sov han 1 tim och 15 min på dagen.

Idag ska han dock till dagis för första gången på nästan 2 veckor och vi ska då prova det du säger. Känner ju som du att det känns hemskt att väcka honom efter bara en timme när man märker att han gjort vad som helst för att få sova vidare.

Vi provar!
Torsten, född 100223
Nils, född 120325
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"