Kura Mimmi, 6,5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammanna

Kura Mimmi, 6,5 månader

Inlägg av mammanna »

Hej!
Inatt gäller det! Vi har gjort mer eller mindre halvhjärtade försök förut, men avbrutits för att vi (jag) inte stått ut med hennes gråt eller för snuva som täppt till fullständigt eller någon annan ursäkt jag hittat på... men den här gången är det allvar. Det bara MÅSTE gå!
Fråga: vi bor i en tvåa och sover således allihop i sovrummet. Är det att rekommendera att vi sover i vardagsrummet under kuren, eller är det lika bra att vänja henne vid att vi prasslar med täckena ibland under natten?
Fråga två: Hon har blivit snuvig idag, typiskt nog, bör vi avvakta tills hon är frisk innan vi sätter igång?

Kan tillägga att jag känner mig lika taggad som desperat och vill VERKLIGEN börja nu på studs!
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Kura Mimmi, 6,5 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej mammanna och välkommen! :D

Om du vet att du kan låta henne vara på natten och inte måste springa ut och in för att hon är sjuk, tycker jag att man kan kura.

Det jag gör är att jag ställer in en kastrull med kokat vatten, lägger en hackad gullök i och ställer under sängen när jag lägger mig. Då sprids ångorna bra i rummet vid sängen och är slemlösande och hostdämpande.

Bor man i en 2:a rekommenderas att ni under kurens 10 dagar spenderar nätterna utanför rummet tycker jag, sen kan ni flytta in. Det måste vara KOLSVART i rummet så kolla dagtid att inget ljus sipprar in. Sen när ni flyttar in igen rekommenderar jag en vikvägg eller en skena i taket med mörkläggningstyg (en bra bit från sängen så hon inte kan ställa sig och dra upp det) så det är avskärmat för er och henne. Hon behöver sitt eget lilla kryp in.

Vissa har gjort om en klädkammare till sovrum för små, kan också funka, bara man har cirkulation.

Hur gammal är hon och hur ser schemat ut för er?

Lycka till med kuren nu.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mammanna

Inlägg av mammanna »

Tack! :D
Vilket bra tips med löken, det ska jag göra på studs!
Hon är drygt 6 månader, så än så länge ställer hon sig inte upp och drar ned någonting :)

Jag har lagt henne nu men redan gjort fel (?), dvs fastnat vid buffningen... Får bättra mig där.

Ska bli spännande att se hur natten artar sig men eftersom vi alla är i STORT behov av sömn nu bums genast hoppas jag att den som genom ett under blir hyfsad på direkten. Men det är kanske att hoppas på för mycket...

Tack för svar, vi ses här igen!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Risken finns att iom att du gjort kuren innan lite halvhjärtat kan få lite extra frågor om du verkligen VET vad du gör denna gången. Så händer det är det inget konstigt.

Buffa lugn och ut med ramsan X4 eller mer vid behov. Glöm inte bekräftelsen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"