Jag har en liten 6,5 månaders tjej som har sovit superbra fram till för ca 1,5 månad sedan. Hon somnade förvisso i sin säng nästan själv, runt 19 tiden men efter att ha sovit sig igenom sin första sömncykel på ca 20-40 min så vaknar hon, somnar på ett par minuter för att sedan vakna igen efter 10 minuter.och så håller vi på fram till ca 23. Sen sover hon oftast helt ok ett par timmar för att sedan fortsätta med samma procedur ett par timmar senare. Hon har heller aldrig accepterat att min man lägger henne
Så nu i måndags bestämde jag mig efter att ha läst boken av AW att det var dags för en förändring eftersom vi båda börjar bli riktigt trötta. Hon blev dessutom ordentligt förkyld så jag tog tillfället i akt att samtidigt sluta med nappen! Vi har sedan tidigare haft en strikt schema för mat och sömn under dagarna så jag tänkte att jag har redan klarat hälften!
MEN, efter flera kvällar har det inte blivit mycket bättre... Jag måste dessutom göra hela kuren själv då min man jobbar utomlands en hel del. Jag börjar tappa hoppet och alla mina vänner säger att jag redan nu ska ge upp, att det kanske inte funkar på just min lilla tjej. Så jag vänder mig till er duktiga mammor och pappor för support, snälla hjälp mig!!!
1) kan det faktum att hon är förkyld göra att det tar längre tid innan hon svarar på kuren? Hon har vid ett flertal tillfällen vaknat för att hon fått ruskiga hostatacker.Och att vi dessutom har slutat med nappen?
2) hur många dagar ska jag ge det innan jag ger upp? När hon somnar i vagnen på dagarna är det inga problem, utan det är just sängen som är problemet, både dagtid och kvällstid.
3) BVC säger att hon redan har fått sin 8-månaders separationsångest, hon skriker så fort hon inte ser mig, är det dumt att göra detta nu?
4) nedan finns schemat, snälla, skulle uppskatta så mycket om ni kan kommentera och kanske berätta vad jag gjort för fel?
Tusen, tusen tack för all hjälp och pepp jag kan få! Kan även tillägga att när hon vaknar, så är det ett förtvivlat skrik.
Måndag
Väcks 8.30
Sover 45 min i sängen efter protest på fm
Sover 45 min i vagnen efter 3 min av gråt
Sover 1 timma i vagnen efter 3 min
Somnar på 10 min med buff och ramsa 19.20
Vaknar 19.40 och gråter, somnar om efter att jag vänt på henne
Vaknar 20.00 och är ledsen
Vaknar 20.08 lägger henne på magen
Vaknar 20.10 lägger henne tillrätta
Fortsätter med detta i 20 min
Vaknar ett par gånger på natten men somnar om utan problem
Superlycklig, det kanske funkar?!
Tisdag
Vaknar 7.45
45 min i vagnen, utan problem
30 min i bilen, lite gråt
45 min i vagnen, utan problem, vaknar dock och gråter, svår att trösta
Somnar 19.40 efter 5 min buff och ramsa
Vaknar 20.00 ledsen!!! Buffar och tar upp för att ge vatten...
... Somnar 20.20
Vaknar var tionde minut fram till 21.00
Vaknar 03.00 och somnar efter buff och ramsor, håller på hela natten till 06.30 då hon somnar
... Eller inte...
Onsdag
Väcks 7.15
Somnar i bilen 8.45 utan gråt, sover 35 min
Somnar 12.30 i sängen efter 20 min gråt, somnar om efter lite buff och sover 1,5 timma
Somnar 15.30 i vagnen utan gråt, sover 1 timma
Somnar 19.25 efter 4x buff och lite ramsor i totalt 2 min har tv på och dörren på glänt
Vaknar 19.50 somnar om på en gång efter solfjäder och ramsa x4 och bekräftelse
Vaknar 20.00 ramsar och solfjäder
Vaknar 20.08, somnar om själv
Vaknar 20.09 ramsar
Vaknar 20.13 ramsar
Vaknar 20.15 ramsar
Vaknar 20.18 ramsar
Jag vaknar 0000 och hon har kissat genom blöjan, byter blöjan i sängen
Hostar flera gånger under natten
Vaknar 04.45 genom hostatsck, får vatten, lägger tillrätta ramsar 10 min somnar
Vaknar 05.05 igen lägger tillrätta och ramsar
Vaknar 05.15 samma sak
Torsdag
Väcks 07.20
Sover 50 min i vagnen från 9.30
Sover 25 min i bilen 12.30
Sover 45 min i vagnen 15.45
Alla utan problem
Somnar 19.32 med tillrättaläggning och ramsor
Vaknar 19.52 ramsar x4
Vaknar 20.03 ramsar x4
Vaknar 20.12 ramsar och solfjäder x 30
Hade kunnat vara lugnt här, men hon hostar till hon vaknar flera ggr, somnar igen 22
Vaknar 04,45 somnar om efter ramsa
Vaknar 05.56 somnar om efter solfjäder och ramsa
Vaknar 06.30 somnar om efter solfjäder och ramsa
Fredag
Väcks 07.35
Somnar i sängen kl 9.30 efter 10 min av gråt buffning och ramsa sover 40 min
Somnar i vagnen 12.45, sover 1 h
Somnar i sängen efter 20 min av ramsor och lite buffning
Somnar i sängen 19.35 efter 5 min ramsor, ligger och tittar i sängen alldeles lugn och somnar själv, behöver bara hjälp att komma till ro
Vaknar 20.10, jätteledsen! Solfjäder och massor av ramsor, somnar 20.18
Skriker i sömnen 20.22 men vaknar inte
Skriker i sömnen 20.27 men vaknar inte
Sitter nu på helspänn och väntar på vad som komma skall...