Kur för förtidigt födda

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
krisberg

Kur för förtidigt födda

Inlägg av krisberg »

Hej, denna vecka fyllde min underbara men ack så envise dotter 4mån. Fröken gör väsen om kvällarna (ibland även dagtid) som skapar ångest och förtvivlan. Vi har försökt med allt tillfälligt (komma till ro, busa, bada, mörkt, ljust, matersättning). Kusinen hennes har sedan 1år "kurats" och är en solstråle var dag, själva längtar vi till att vi själva kan dra igång med kuren!

Den fasta frågan hänger över oss; när betraktas vår dotter redo - hon är nämligen 6v för tidigt född. All mat (amning) var tredje/fjärde timme är ju, enligt BVC, viktig för hennes tillväxt. Man pratar ju mycket om detta med kronologiska och biologiska åldern, men vad blir då den faktiska?

Jag vill i princip "ha ett datum" som vi med all säkerhet kan dra igång på, så vi har ett mål inför samt vara helt säkra på att det fungerar ifrån. Med tanke på maten och hennes utveckling.

Tack på förhand!
Tuva, född 110730 (vecka 34) kurad jan -12
Oliver, född 140715 (vecka 35) kuras jan -15
ilindstrom

Re: Kur för förtidigt födda

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkomen hit,

Några av mina barn är också förtidigt födda och jag har korrigerat deras ålder upp tills de var ca 10 månader. Då upplevde jag det som om de var ikapp sina jämnåriga. Men jag tror att det är olika från barn till barn.

Men när de är så unga som din dotter så skulle jag räkna henne som 2,5 månader istället för 4 månader.

Det jag skulle göra är att införa standarmodellen. Om du går in på späda och små här på forumet så kommer du få finfin hjälp. Och det står fantastiskt fint skrivet i Barnaboken om standardmodellen.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
krisberg

Inlägg av krisberg »

Tack för ditt svar! Jag tror oxå jag får räkna hennes ålder som "det borde vara" men som du skriver (alltså mitt förstfödde) så upplever du att de vuxit ikapp (hur tidigt födda är dina?), hur märkte du det? Själv har jag sett med en jämnårig på timmen (fast född 40+0) att de är lika i "sinnet" men att min är liten och inte samma till styrkan i fysiken. När hon fyller "4mån" eller 5,5mån som är på riktigt - är det då jag bör ens tänka kur?

Tack för trådtips och std-modellen, råkade över detta nu ikväll. Innebär inte denna att jag måste sluta amma på natten? För det går ju inte.. Jag måste framför allt hitta att sätt att bli av med kvällsångesten och få en tryggare och mer nöjd bebis, ångesten är på tok för nära min förlossningsdepression.

Jag ska köpa Barnaboken oxå! Tack!!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej,

den ena är född 6 veckor för tidigt och den andre 5 veckor. Jag märkte strax under året (10-11 månader) att de kunde samma saker som jämnåriga, innan så satt de senare osv. Sedan märkte jag det också på antal sovtimmar och antal lurar som de behövde. Men som sagt jag tror att det är olika från barn till barn.

Jag skulle ge standardmodellen en chans. Du kan ju ha kvar nattmål som att hon var yngre än de 2,5 som hon är med korr. ålder. Läs och se om det är något för er. Om det inte funkar så kan du antagligen kura strax efter 5 månader om hon följer sin tillväxtkurva och är frisk.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
krisberg

Inlägg av krisberg »

Tack tjejen!