Nu ska lillebror sova!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lillkotten

Nu ska lillebror sova!

Inlägg av lillkotten »

Jag kurade min dotter för 2,5 år sedan och det gav mycket bra resultat och planerar nu att göra samma sak med lillebror. Han sover relativt bra, på dagarna i regel två långpass på 2- 2,5 timma och på nätterna vaknar han vid två tillfällen och får då mat. Men nu längtar vi efter att få sova på nätterna och inser att det behöver justeringar i schemat på dagen och att vänja av med mat på natten. Är det för tidigt att sluta med mat på natten?

Jag har klurat på ett schema:
Natt 19.30-06.30
Äta 06.30
Sova 08.30-10
Äta 10
Sova 12-14
Äta 14
Sova 16-16.45
Äta 17
Bad 18.15
Nattslurk 19.15

Det är anpassat efter dagislämning och hämtning samt att jag ofta är själv på kvällar med läggning av båda barnen. Jag måste alltså lägga storasyster innan jag kan ge lillebror nattslurken. Vad tror ni, ser det ut som ett bra schema?
Dotter född 080714, kurad i februari -09 och son född 110709, kurstart 111209.
videunge

Re: Nu ska lillebror sova!

Inlägg av videunge »

Hej och varmt välkommen :D

Vet du, hur gammal är liten? Gå gärna in under kontrollpanelen och under profil skriv in litens dödelsedatum så blir det lättare att svara. :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
lillkotten

Inlägg av lillkotten »

Ja det är ju en viktig detalj! Han kommer att vara 5 månader när jag startar med kuren om ca två veckor.
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen, säger även jag! :lol:

Snart stundar det ljuva livet med god sömn för hela familjen. Härligt!

Spontant är det lite för lite sömn på schemat. 5 månaders sömnbehov ligger på kring 15 timmar, jag får ihop till 14,15 ( snälla rätta mig om jag räknat fel, jag brukar ibland vara lite snabb :lol: )

Vad äter gossen?En mätt mage är en förutsättning för en god nattsömn. En fem-månaders som äter rejält på dagen klarar sig utan mat på natten, så det behöver du inte bekymra dig om. :wink:

Jag föredrar 12 timmarsnätter- men förstår att ni har tider att passa. Men jag hänger inte med riktigt på en grej. Varför kan du inte ge nattslurken tidigare? Det är väl skönt att lägga barnen samtidigt tänker jag- nattslurk samtidigt och så skrattar man dem ihop- och glada läggs barnen i sängen. :wink: Bara att lägga en halvtimma tidigare gör att ni får ihop rätt mängd sovtimmar ( minus en kvart :wink: )

Här finns mycket klokt att läsa:

Schema-hjälp

Ditt schema ser bra ut i övrigt. Visst, jag är en förspråkare för att få mat nära inpå lurar, men alla behöver inte ha det så. För oss har det medfört att det inte skarvats så mycket på lurarna. Något långt mellan lunch och mellanmål ( men inom "gränsen" på 4 timmar) Vi har alltid haft 3 timmar mellan mellanmål och middag och det har fungerat fint för oss- mellanmålet har inte varit lika stor i omfånget som exempelvis lunch- så aptiten har hunnit att komma tillbaks tre timmar senare.

Några tankar från mig :wink: Någon annan med klokt att säga om schemat?

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
lillkotten

Inlägg av lillkotten »

Hej, tack för svar! Jag kontrollräknade antalet sovtimmar och får det till 15,15h (11+1,5+2+45min). Jag får inte ihop rutinerna riktigt på kvällen om jag ska lägga båda barnen samtidigt.. Vi läser alltid saga det sista vi gör innan storasyster ska lägga sig och jag kan inte ge mat till killen samtidigt då han inte alltid är så smidig att mata.
Ville, som han heter, föddes med läpp- och gomspalt och får därför ersättning då han inte kan suga från bröstet. vi har börjat med smakportioner och han är intresserad och äter det vi ger honom men pga spalten så åker det upp mat i näsan som kittlas så mycket av det han fått i sig åker ut pga att han nyser. Så det kommer nog ta lite längre tid än önskat att sluta med ersättningen.
Det har hittills nästan varit bättre att det gått ett tag efter maten innan Ville ska sova då han kräks väldigt mycket och behöver rapa och få ordning på magen innan han läggs ner i vagnen. Han har ända från början sovit långa pass på dagen så verkar som maten räcker till.
Tack ändå för dina kloka funderingar!
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Va härligt att du bestämt dig för att kura!
Jag får inte ihop rutinerna riktigt på kvällen om jag ska lägga båda barnen samtidigt.. Vi läser alltid saga det sista vi gör innan storasyster ska lägga sig och jag kan inte ge mat till killen samtidigt då han inte alltid är så smidig att mata.
I och med att din lilleman kräks så varför inte ge honom kvällsmålet innan du läser för storasyster? då får han ju lite tid att smälta maten. Kan han vara med när du läser eller tycker storasyster att han är i vägen? Kanske han och hon båda kan lyssna på sagan ihop i ditt knä?

Vilken tid läggs storasyster? vilken tid vill du att lillebror ska sova (19.30 va?)

Kanske vore enklast om du skrev in båda barnens schema för att vi ska kunna få ihop det. Kom ihåg att skriva det önskade schemat för lillebror och inte schemat ni har i dagsläget.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
lillkotten

Inlägg av lillkotten »

Här är det önskade schemat för Ville och storasysters schema inom parentes:
Natt 19.30-06.30 (19-07)
Äta 06.30 (frukost nu när jag är f-ledig, ca 7.30, efter Ville ätit)
Sova 08.30-10
Äta 10 (frukt ca 9.30)
Sova 12-14 (lunch 11.30)
Äta 14 (mellis 14.30)
Sova 16-16.45
Äta 17 (middag 17.30)
Bad 18.15 (18.15 bad och ca 18.45 saga)
Nattslurk 19.15

Min tanke är att Ville ska falla in i samma schema som storasyster när han börjar äta riktig mat och kan äta med oss. Nu kan jag inte mata honom samtidigt som vi äter. Då kan man göra natten längre och korta in på fm-sovpasset. Då, när han blivit lite större borde det också funka att ge vällingen (nattslurken) samtidigt som jag läser saga för storasyster. Men som det är nu är inte hon så bra på att hitta på nåt på egen hand när jag matar Ville och speciellt inte på kvällen när hon är trött. Den rutinen att läsa saga direkt efter badet är väldigt inkörd och svår att ändra på för henne, men jag ska fundera på det! Kanske skulle kunna kolla lite på bollibompa... Att läsa saga med båda i knät går bra, det gör vi redan nu.

Lite att fundera på... Några tankar om hur de båda barnens schema?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej!

du ser ju ut att ha tänkt till med ditt schema och hur du vill ändra längre fram. :D

Det enda jag tänker på är morgon och nattningen.

Hon tar inte välling din stora tös? hon skulle kunna äta välling i sin säng på morgonen när du ger Ville och sen äta second breakfast med dig 7.30, så slipper du ta upp honom tidigare och eventuell stress för att hinna bli färdig till storasyster ska ha frukost.

Samma tänker jag med läggningen. Om du läser saga innan eller efter nattslurken med båda i knät kan storasyster äta välling eller kanske en banan bredvid dig i soffan samtidigt som ni kollar på barnprogram kanske (eller var du sitter och matar Ville). Så kan du oxå lägga dem samtidigt.

Är du själv vid läggningarna? Annars kanske ni kan dela upp så någon annan läser saga för storasyster när du matar. Hon är ju en stor tjej nu så visst kan hon pyssla med lite eget när du är upptagen med lillebror en stund? :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lillkotten

Inlägg av lillkotten »

Hej!
Jo jag är själv 1-2 kvällar i veckan och några morgnar då min man jobbar tre-skift. Välling slutade min dotter med i somras, annars hade det ju varit bra att ta till nu!

Jag testade igår att försöka ge mat till Ville på kvällen när Ebba satt och kollade på barnprogram och sen fortsatte jag mata honom när vi läste saga. Men det funkade sådär, han kan vara så strulig att mata och det tar lång tid. Det gick inte att hålla honom på plats och flaskan och sagan... Har för få händer!

Så nu när jag startar kuren i morgon kör jag på det schemat jag tänkt, jag faller tillbaks till det hela tiden när jag försöker ändra det, så då är det väl rätt för oss.

En fråga, är det någon som har varierat dagslurarna både inne i sängen och ute i vagnen? Jag funderar på om det skulle funka att köra sista luren inomhus då det är lite krångligt att gå ut den tiden när jag är själv, vill inte lämna storasyster för länge ensam inomhus. Eller skapar det bara inödig förvirring för Ville?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej lillkotten!
lillkotten skrev:Så nu när jag startar kuren i morgon kör jag på det schemat jag tänkt, jag faller tillbaks till det hela tiden när jag försöker ändra det, så då är det väl rätt för oss.
:thumbsup: Bra beslut! Schemat måste ju funka rent praktiskt oxå!
lillkotten skrev:En fråga, är det någon som har varierat dagslurarna både inne i sängen och ute i vagnen? Jag funderar på om det skulle funka att köra sista luren inomhus då det är lite krångligt att gå ut den tiden när jag är själv, vill inte lämna storasyster för länge ensam inomhus. Eller skapar det bara inödig förvirring för Ville?
Internationella SHN sid 135 skrev:När du planerar nattsömn och lurar, bör du vara konsekvent. Under Sova hela natten-kurens första fyra dygn och uppföljningsveckan ska precis allting vara sig så likt som möjligt. Barnet kan sova i vagnen på dagen och sängen på natten, i vagnen inne ena luren och andra ute, i spjälsängen både natt och middagslur, eller vad du tycker, medan du tänker efter före - bara det är detsamma som gäller dag för dag (och natt för natt)!
Lycka till!
Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"