Städhjälp!

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
kokos

Städhjälp!

Inlägg av kokos »

Helt fantastiskt vad små barn kan lära sig. Adrian fyller 1 år på torsdag och är en riktig städhjälp. På riktigt, alltså, han gör verkligen nytta!

Några saker som han gör i stort sett varje dag:
  • Han räcker oss besticken ur diskmaskinen, ett efter ett!
    Han räcker oss de tvättade kläderna när de ska hängas
    Han lägger in tvätt i tvättmaskinen
    Han trycker på rätt knapp i hissen (hur kan man lära sig att man ska trycka på våning 3 egentligen, helt makalöst, han borde ju trycka på alla knappar eftersom det är så skoj!)
    Han torkar golvet med en egen liten skurmopp
    Han torkar av sin stol med disktrasa
    Han diskar
Jag hade aldrig trott att detta skulle fungera om jag inte hade läst barnaboken. Adrians mormor är hos oss nu och hon fullkomligt häpnar av hur mycket han kan uträtta i hemmet.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Härligt.
Visst är det facinerande.
Blivande svärdottern kommer att bli överförtjust. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
kokos

Inlägg av kokos »

Var tvungen att tänka först innan jag fattade vad du menade... Vilken svärdotter?! Har faktiskt inte ens tänkt tanken att jag kommer att få en svärdotter, men om jag nu får det nån gång så hoppas jag att det håller i sig :lol:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
br

Inlägg av br »

När jag o barnen bakat en smaskig kaka tillsammans brukar de eftråt diska. Den stora visar den lille. Själv sitter jag o läser el dyl och är centrum för de och undrar vad de som klagar över att det är jobbigt att ha barn menar.
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Hella

Inlägg av Hella »

Visst är det väl ändå detta som är det mest fantastiska med barnabokstänket!
Jag gjorde en grej av att alltid låta min dotter plocka i och ur saker när hon var runt halvåret. Så nån gång runt sjumån dagen kom det första egna städinitiativet! :) Jag sitterpå toa och Vendela kommer kravlande . Tittar längtansfullt upp mot handfatet och krafsar på mitt ben. Lyfter därför upp henne. Väl uppe får hon syn på den sprillans nya nagelborsten som ligger på handfatskanten. Hon undersöker den ingående,därefter sträcker hon sig mot korgen med torkade blommor vi har på väggen. Jag tänker att hon väl vill daska till blommorna med sin nyfunna leksak så jag håller fram henne mot korgen väl beredd att istället visa hur man klappar fint. Då tar hon nagelborsten ,kör ner den mellan blommorna i korgen :shock: och vänder sig sedan om och ser på mig,strålande som en sol :D . Jag kunde inte annat än att berömma henne,oavsett om borsten hörde hemma där eller ej :lol:
Alla föräldrar därute med barnaboksbarn har säkerligen varit med om liknande själva,ändå är det så fantastiskt att se det med egna ögon!
Nu har Vendela hunnit blivit nio mån och tar semester här brevid mig på golvet. Hon har nämligen just torkat golvet. Även detta på helt eget initiativ;
Jag viker tvätt, Vendela sitter brevid. En Handuk ramlar ned på golvet ,vilken Vendela raskt griper tag i. Sen börjar hon :shock: gnida trasan,pust och stön,fram och tillbaka över golvet. Och tydligen ansågs även bordet smutsigt. Benet gnides frenetiskt. Sen får det räcka. Nu räcker vi hadduken till mamma. Får tack för hjälpen,rullar över på rygg och suger på en smaskig tå ett tag! Oj, det här blev långt!Är man förälskad så är man, :heart:
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"