Läste just på nya hemsidan...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

Läste just på nya hemsidan...

Inlägg av JH »

Läste om Annas avståndstagande till 5-minmetoden, där hon också förklarar SHN väldigt bra! :D

Blir dock lite orolig :-s eftersom det så tydligt står där att små barn INTE ska gråta sig till söms. Elsa gråter ju nästan ALLTID när vi lägger henne - ibland riktig hulkande gråt.... Kuren har ju gått bra och hon har 4 nätter sovit oavbrutet från sju till halv fem eller halv sex på morgonen så jag märker ju att det funkar, men hon gråter fortfarande alltid vid läggdax, både på dagen och på kvällen,och det känns inte bra :cry:

Visst ramsar vi och är väldigt noga med bekräftelse, men ändå....
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Tänk jag tänkte precis på samma sak när jag just lagt lilla Rebecka att sova em-luren. Hon skrek inte hysteriskt, absolut inte, men hon gråter och det tog ca 10 minuter denna gång innan hon tystnade. Jag ramsar och bekräftar, men det känns inte helt bra. Det är ju bara 4:e dagen på kuren, men ändå... Jag får inte heller ihop det riktigt.

Likadant kändes det inför läggning natt tre. Känslan jag hade då när jag ramsade och gjorde mina anteckningar var ungefär samma tankar och känslor och samma lyssnande på hennes gråt som när jag försökte med 5-minuters-metoden på min äldre dotter för 2 år sen (det gick inte bra, och därför vill jag INTE göra det på minstingen).

Jag antecknade då också, och enda skillnaden är att nu går jag inte in, jag ramsar utanför och något oftare än var femte minut (fast säkert lite föör ofta tror jag).

Bekräftelsen gör jag ju nu också, men jag är inte 100% säker på att hon inte har somnat...

Å andra sidan, så tror inte jag det är så farligt med lite gråt eller ens skrik heller för den delen, men jag vill gärna inte att hon somnar skrikandes.

/Helena - glad för längre sammanhängande sömn dock.
Senast redigerad av HelBoB den fre 10 dec 2004, 18:57, redigerad totalt 1 gånger.
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej på er!!!

Misströsta inte - vår son skriker också så gott som ALLTID inför varje lur dag som kväll. Den enda gång han inte skriker är när vi går ut och går med vagnen (men då skriker han undertiden jag klär på honom i stället.....).

Jag tycker att tiden då han skriker blir allt kortare och kortare. Ibland får vi lite bakslag och då tar det upp till 10 min innan han tystnar. Vi ramsar dock på och tror på metoden :D :D !

Håll ut - du är inte ensam om detta!!!

KRAM
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej, nu kör vi bort alla vargar inför kvällen :!:
Nej små barn ska inte skrika sig till sömns, ensamma, övergivna i sina sängar. Men det gör inte våra barn. Vi talar hela tiden om för dem (med hjälp av ramsan) att vi finns där och håller vargen på avstånd. Lyssna på dem när ni ramsar... de tar åt sig den, skriket (frågan) avtar. Ev tystnar de helt efter ramsan, de har godtagit vårt svar. Annars så kanske de ifrågasätter vårt svar ett litet tag till. Gör de det så får de en ramsa med sig in i sömnen när de tystnat. De är ALDRIG ensamma och det vet de! :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
JH

Inlägg av JH »

Skönt att du förklarar det så där liw!! :D

Nu känns det faktiskt bättre. Tror ju på det här till 100%, men ändå så kan man bli lite nojjig ibland, det är ju ändå mitt älskade barn det handlar om...
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Petra
Kontakt:

Inlägg av Petra »

Ni glömmer väl inte "skrattet till gonattet" :lol: Jag ser till att Amanda skrattar :lol: innan hon ska sova dag som natt :!: Räcker med att kittla henne under hakan numera. :D
Tror inte riktigt det är meningen att de små ska vara ledsna :cry: en längre stund (flera minuter) innan den goda sömnen :!:
Petra 36
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Nej det ärklart att det inte är meningen att de ska vara ledsna. Men blir de det så hjälper vi dem till ro med ramsan. Skrattet till godnattet gör som du säger verkligen susen, det får man inte glömma. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D INTE glömma eller fuska med skrattet-till-go'nattet någonsin :shock: Det ska skrattas LÄNGRE än det någonsin koms på idén att protestera/gråta sedan :!: Och det ska skrattas på morgonen också :!: Det ska vara KUL att lägga sig därför att det har VARIT kul och BLIR kul i morgon igen :!: Men den polletten behöver också sina dygn på sig att trilla ner. På vägen får man ALDRIG göra avkall på skrattet :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"