Varför vägrar lillasyster sova på natten!?

Skriv svar
AnnaElise

Varför vägrar lillasyster sova på natten!?

Inlägg av AnnaElise »

Vi kurade lillasyster när hon var fem månader, och hon har sovit hela nätter sedan dess. Nu är hon 14 månader, och vägrar helt plötsligt att sova. Det började med att hon protesterade lite vid läggning. Vi visade dock klart och tydligt att läggningen inte är något att diskutera, och hon slutade oftast gnälla efter någon minut. Sedan började hon vakna och gråta på nätterna. I början räckte det med att köra ramsan ett par gånger, men plötsligt så började hon att ställa sig upp, klarvaken. Vi har försökt att undvika att gå in i rummet, men har gått in när hon har varit helt hysterisk. Då har hon oftast fastnat med benet mellan spjälorna i sängen - precis som att hon har försökt ta sig ur sängen. För någon vecka sedan kulminerade alltihop, och hon var vaken i FYRA timmar. Andra natten orkade jag inte längre och gjorde en flaska välling - spelade ingen roll, hon var vaken ändå. Tredje natten fick hon ligga mellan oss en stund, värdelöst, jag vet, men vi var så himla trötta. Grejen är att hon inte ens somnade mellan oss, utan hon var vaken i tre timmar och sedan barn vi in henne till hennes säng, och hon srek i ett par minuter före hon somnade igen. Nu känner jag mig levande död, det är högst frustrerande att vara vaken i stort sett hela nätterna. I natt var hon vaken i fem och en halv timme. Vi låter henne INTE sova längre på dagen, utan hon får sina en och en halv timmes sömn som vanligt.

Nu funderar jag på om jag ska lägga mig på en madrass utanför dörren och kura om? Jag börjar jobba igen om två veckor och då ska både lillasyster och storasyster gå heltid på förskolan, det fungerar ju inte för någon att aldrig få sova då. (Vi börjar inskolningen först imorgon, så sovfnurran kan inte bero på förändringar av det slaget.)

Tacksam för råd och synpunkter!
Mamma till två flickor, födda januari-08 och september-10.
miniz

Re: Varför vägrar lillasyster sova på natten!?

Inlägg av miniz »

Hej!

Ja, kura om direkt!
Du kan köra minikur var du verktygar hela första natten och sedan andra natten tar ramsan över (mot slutet av natten). Tredje natten avvaktar du och ger ramsa efter behov.

Raka rör, massa skratt till gonatt, utevistelse och social delaktighet! :thumbsup:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"