Problem med nattningarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mia_ha

Problem med nattningarna

Inlägg av mia_ha »

Hej,

Vi är inne på natt 5 i kurandet av vår 9 månanders. Det hela har gått framåt och vår lilla har mer eller mindre reagerat på kuren enligt boken. Han är både piggare,gladare och hungrigare än tidigare. Han sover enligt schema på dagarna och nätterna (sover hela nätter sedan dag 3). Problemet vi har är just nattningen. Nu ska själva nattningen ta 2 min, men vi ramasar i minst 10 min och tvingas dessutom gå in och lägga till rätta och buffa en eller flera gånger. Så här har det sett ut vid nattningarna hittills:

Natt 1: Läggning, intro ramsa, buffande och ramsande om vartannat i 20 min. Somnar med ramsa och får även med sig bekräftelseramsan in i sömnen.

Natt 2: Nattning med buffningar och ramsor i 3 omgångar. Protester som avtar till muttrande. Somnar själv med hjälp av ramsor efter 15 min.

Natt 3: Nattning med en kort buffning. Går ut ur rummet och ramsar. Får lite muttrande svar, men somnar efter 5 min.

Natt 4: Pappa ska lägga. Lite krångel eftersom det är första gången. Får gå in och buffa en gång och ramsar sedan. Muttrande och enstaka skrik. Ramsar igen och han somnar sedan efter 10 min.

Natt 5: Läggs till rätta. Går ut och ramsar, men får inga muttrande svar utan snarare panik och hjärtskärande skrik som svar. Fortsätter ramsa men tvingas sedan gå in 3 gånger och lägga till rätta och buffa. Varje gång jag tar bort händerna och är på väg ut skriker han. Till slut somnar han med hjälp av att jag buffat och gjort solfjädern. Viskar ramsan så att han ska få med sig den i sömnen trots att jag är kvar i rummet.

Hur ska jag få honom att lyssna till ramsan vid nattningen? Kan tillägga att han är superglad och mätt vid läggning. Tidigare har han lidit av "nattskräck", men detta har inte inträffat sedan vi startade kuren.

Tacksam för snabbt svar så att vi inte tappar bort det som började så bra.

/Mia
Barn som kuras är född: 110201
Kustart: 111018
Manfred10

Re: Problem med nattningarna

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D

Skriv gärna in barnets födelsedatum och datum för kurstart under kontrollpanelen, profil-signatur! Då är det lättare att svara på dina/era inlägg.
mia_ha skrev:Vi är inne på natt 5 i kurandet av vår 9 månanders. Det hela har gått framåt och vår lilla har mer eller mindre reagerat på kuren enligt boken. Han är både piggare,gladare och hungrigare än tidigare. Han sover enligt schema på dagarna och nätterna (sover hela nätter sedan dag 3)
Det här låter ju supertoppen! Var stolta över er son och ert fina arbete! =D> =D> :D
mia_ha skrev:Problemet vi har är just nattningen. Nu ska själva nattningen ta 2 min, men vi ramasar i minst 10 min och tvingas dessutom gå in och lägga till rätta och buffa en eller flera gånger.
Nu är ju 10 minuter inte så länge tycker jag... :roll:
Nattningen = bus ner i sängen, lägga till rätta, ramsa UTx4. Denna procedur ska ta 2 minuter, men insomningen efteråt kan förstås ta mer tid, som för de flesta av oss! :wink: 8) Jag tycker att ni ska jobba mer med HUSLJUD. Om liten vill protestera när ni går ut så låt honom göra det i fred. Återgå till era SUPERVIKTIGA sysslor utanför hans rum, kanske behöver ni påminna en gång till med ramsan, och lämna sedan en bekräftelsex4 när han slutat protestera, går han i gång igen så tar ni inget extra för det, dammsug lite till och lyssna.... lugnare? Bekräfta och sen är det så bra med det. 8)

Om ni går in och verktygar talar ni bara om för honom att han inte fixar det här själv... "tyvärr kan du inte somna själv, men vi ska hjälpa..." Ni ska vakta utanför tältduken, eller hur? Ni ger förutsättningarna för god sömn, men somna får man göra själv. Blir det riktig kris och liten är ledsen, kan ni gå in och lägga tillrätta igen, men inte annars. Ge honom lite förtroende. En arg människa kan man inte verktyga, det talar han oxå om för er genom att bli arg när ni slutar buffa eller solfjädra. "Vad f_n ska du sluta med den där sköna massagen nu??" :evil:

Ni etablerat lugnet under de första 4 nätterna, nu ska säkerheten etableras! kommer vargen och tar mig frågar barnet? nej! ska ni svara, utanför dörren, inte gå in och "klappa om"

Gå bort från dörren när ni ramsat ut och dammsug eller gör nåt annat nyttigt och viktigt så kommer liten också att kunna somna i lugn och ro :wink: . läs igenom Safarin igen! :wink:

Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mia_ha

Inlägg av mia_ha »

Tack för snabbt svar. Imorgon testar vi att låta honom vara innan vi fortsätter ramsa och rusa in. Dammsuga kan man ju aldrig göra för lite :) .

//Mia
Barn som kuras är född: 110201
Kustart: 111018
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:thumbsup:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar