Starta kur trots ganska bra sömn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jema22

Starta kur trots ganska bra sömn?

Inlägg av jema22 »

Hej!

Vi har en liten tjej på snart fyra månader som sover ganska bra, oftast ca 7-8 timmar i sträck per natt, totalt ca 15 timmar på ett dygn.

Jag funderar ändå på att genomföra en kur och undrar om det kan vara dumt, riskerar jag att förstöra det som funkar bra genom att ändra i hennes egna beteende? Anledningen till att genomföra kuren skulle för oss vara att ge henne bättre rutiner, idag är hennes dygn väldigt oregelbundet och hon är ofta ledsen innan hon ska somna, vi måste alltid köra henne i vagnen över en tröskel för att hon ska komma till ro.

På dagarna fungerar det mesta bra men på kvällen är hennes sömn väldigt upphackad. Hon sover en timme, ofta oroligt. Vaknar och ammar, är vaken mindre än en timme, är pipig/ledsen (skriker inte) och så vyssar vi henne igen. Så här håller det på från ca sju till tolv, ibland halv ett. Sen sover hon till sju, halv åtta på morgonen. Det här blir ju en lite för kort natt för henne så hon sover ofta ett längre pass mitt på dagen, vilket kan vara upp till 4 timmar.

Jag inser att detta är lite av ett lyxproblem, men jag vill ju så klart hitta det bästa för min dotter och undrar om någon har genomfört kuren på en bebis utan allvarliga sömnproblem.

Tack på förhand!
LilloppansMamma

Re: Starta kur trots ganska bra sömn?

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen jema22! :lol:

Jag hade det inte heller superstruligt. Men ville liksom få allt på rätt köl, så att säga. :wink: Precis som du själv säger så får ju inte din lilla skorpa den goda sammanhängande sömnen som hon behöver.

Jemma22 skrev:idag är hennes dygn väldigt oregelbundet och hon är ofta ledsen innan hon ska somna, vi måste alltid köra henne i vagnen över en tröskel för att hon ska komma till ro.
Ja, att köra vagnen fram och tillbaka blir ju snabbt ganska ineffektivt. Liten vaknar ju strax efter man slutat. Hon blir verkligen betjänt av att kunna somna på egen hand. För det fina i kråksången är att ett barn som kan somna själv kan också somna OM själv. :wink:
Jemma22 skrev:Hon sover en timme, ofta oroligt. Vaknar och ammar, är vaken mindre än en timme, är pipig/ledsen (skriker inte) och så vyssar vi henne igen. Så här håller det på från ca sju till tolv, ibland halv ett. Sen sover hon till sju, halv åtta på morgonen. Det här blir ju en lite för kort natt för henne så hon sover ofta ett längre pass mitt på dagen, vilket kan vara upp till 4 timmar.
En kur får ju verkligen rätsida på denna långa process som stjäl så mycket tid för sömnen.

Läs, läs och läs igen ( är vårt tjatmotto här på forumet :mrgreen: ) Återkom gärna med funderingar, här vimlar det av kloka människor. :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"