Hej!
Vi har en liten kille som just har fyllt tre år och som är inne i en riktigt ordentlig trotsperiod. Jag har läst och läst och försökt hitta rätt attityd och sätt att bemöta det hela på. Det som är jobbigast är att han slåss och puttas så mycket, både på oss och på lillebror. Han kastar också saker, både i golvet och på oss familjemedlemmar. När han inte får som han vill kan han gå iväg och muttra att "nu ska jag hämta landbandyklubban och slå mamma" och efter en liten stund så kommer han med klubban i högsta hugg! Vi säger ifrån på skarpen och visar och genomför att han ska krama eller klappa fint istället. Det verkar dock inte ha effekt. På dagis och andra ställen (t ex vissa i släkten) propsar på "förlåt" så det har han börjat kasta ur sig när han ser att jag blir arg och han vet att han har gjort "fel". Jag är så less på detta och det blir lätt att jag överreagerar, jag har nu bestämt mig för att försöka "coola ner" och inte överfokusera på det hela även om det är svårt när det faktiskt är andra små och stora människor som drabbas.
Min fråga är nu, när jag läser här och i Annas bok så blir jag lite förvirrad om jag ska vara "hård" - ta tag i armarna och se honom stint i ögonen och säga "nej, så gör man inte" osv eller om jag ska satsa mer på "oj då, råkade du slå lillebror. Det vill jag inte att du gör, klappa fint istället"?
Jag skulle vara jättetacksam för lite vägledning här, situationen just nu är inte kul!!
kram/Elina
trotsbarn som slåss
trotsbarn som slåss
Tv? pojkar f?dda -02 och juli -04
Hej
Har inte egna barn i den åldern, men försöker svara ändå.
Gör ditt yttersta för att hindra honom innan han slår eller kastar. Visa gärna istället var man faktiskt får slå när man är arg. I bordet (med händerna), på sängen eller var det nu är man får avreagera sig någonstans.
Nästa steg är att se det hela som en olyckshändelse. Ojdå, du slog visst lillebror, så gör man inte. Hur gör man? Man klappar och kramar, just det bra! (även om det är du som kramar åt honom så ska han ha beröm för att han gör rätt.)
Om han sedan ändå fortsätter. DÅ sätter du dig ner och ser honom i ögonen och säger att om man slåss kan man inte vara här. Det betyder inte att man behöver vara hård. Man bara talar om vad som gäller i all sin enkelhet och tydlighet. Varna två gånger och sedan är det rummet och stängd dörr som gäller. Vakta dörren. Så fort han tystnar så kollar du om han är färdig. Skrik betyder att han inte är det .Tystnad (om än så purken) betyder att han är färdig. Då är saken ur världen och mamma är glad och nöjd. I samma stund är det bra att ha någonting i görningen där han behövs. Ta honom i bruk.
Förlåt har jag inte så mycket till övers för heller. Det är ett ord, inget annat. Att sammankoppla ord med en känsla kommer långt senare i livet.
/LO
Har inte egna barn i den åldern, men försöker svara ändå.
Gör ditt yttersta för att hindra honom innan han slår eller kastar. Visa gärna istället var man faktiskt får slå när man är arg. I bordet (med händerna), på sängen eller var det nu är man får avreagera sig någonstans.
Nästa steg är att se det hela som en olyckshändelse. Ojdå, du slog visst lillebror, så gör man inte. Hur gör man? Man klappar och kramar, just det bra! (även om det är du som kramar åt honom så ska han ha beröm för att han gör rätt.)
Om han sedan ändå fortsätter. DÅ sätter du dig ner och ser honom i ögonen och säger att om man slåss kan man inte vara här. Det betyder inte att man behöver vara hård. Man bara talar om vad som gäller i all sin enkelhet och tydlighet. Varna två gånger och sedan är det rummet och stängd dörr som gäller. Vakta dörren. Så fort han tystnar så kollar du om han är färdig. Skrik betyder att han inte är det .Tystnad (om än så purken) betyder att han är färdig. Då är saken ur världen och mamma är glad och nöjd. I samma stund är det bra att ha någonting i görningen där han behövs. Ta honom i bruk.
Förlåt har jag inte så mycket till övers för heller. Det är ett ord, inget annat. Att sammankoppla ord med en känsla kommer långt senare i livet.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum