Jag har ett par frågor. Vi har en liten tjej som är 6 månader om ett par veckor schema ser ut så här:
Nattsömn 20-07 (med matpaus 03-03:29)
07-09:15 vaken (äter ca 07:15)
09:15-10:45 sover
10:45-12:45 vaken (äter ca. 11:00)
12:45-14:45 sover
14:45-16:45 vaken (äter ca. 15:00)
16:45-17:30 sover
17:30-20:00 vaken (äter ca. 18:00 och slurk ca 19:20)
Hon ammar fortfarande men får ett mål mat vid lunchen (följt av lite amning) samt en alltmer redig portion gröt till kvällsslurken (följt av lite amning).
Jag skulle vilja uppnå följande:
Nr 1. Skippa nattmålet
Nr 2. Lägga henne ca. 19:15 istället för kl. 20:00
Anledningen till att jag inte skippat nattmålet tidigare är att hon är så liten (väger ca. 6kg och har tappat lite på sin kurva) men å andra sidan var jag pytteliten själv ända fram till gymnasiet faktiskt och det var min syster också, och hennes barn samt våra föräldrar. Fast sen blev vi långa, så det är säkert ingen fara men jag har velat vara säker på att hon får i sig så mycket som möjligt.
Men vad tror ni?
Fråga 1. Tror ni att det finns risk att hon går upp ännu mindre i vikt om jag tar bort nattmålet?
Fråga 2. Och hur ska jag gå tillväga när jag gör det och ska jag börja med att ta bort nattmålet för att sedan skruva på läggningstiden eller ska jag göra både och samtidigt?
Fråga 3. Är det någon snäll själ som skulle kunna föreslå ett nytt schema efter mina önskemål?
Stooort tack på förhand från en som längtar efter att få sova en hel natt..mmmm…
Ta bort nattmål fast hon är liten? Samt schematips!
-
LilloppansMamma
Re: Ta bort nattmål fast hon är liten? Samt schematips!
Hej och välkommen hit, Kira!
Min erfarenhet är att aptiten ökade på dagen när det sista nattmålet togs bort. Men jag har å andra sidan en mer rejäl typ.
Du kan gott och väl justera läggningstiden och ta bort nattmålet i samma veva. Med lite attityd så fixar man det mesta.
Jobbar man vidare med smakisarna så kommer man snart upp i hyfsade portioner. Bara magen hänger med. Man kan med fördel amma efter måltiderna och som nattslurk.
Är det 12 timmars natt ni skall ha? Det är verkligen inget krångligt att klura schema.
Här finns toppen-hjälp.
Schema-hjälp
2-2,5 timmar mellan lurarna. ( undantaget är det sista vakenpasset som kan vara lite längre)
4 mål + nattslurk
helst 3,5 timma mellan målen
Återkom om du har fler funderingar och vill bolla schema.
LilloppansMamma
Min erfarenhet är att aptiten ökade på dagen när det sista nattmålet togs bort. Men jag har å andra sidan en mer rejäl typ.
Du kan gott och väl justera läggningstiden och ta bort nattmålet i samma veva. Med lite attityd så fixar man det mesta.
Är det 12 timmars natt ni skall ha? Det är verkligen inget krångligt att klura schema.
Schema-hjälp
Återkom om du har fler funderingar och vill bolla schema.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Tack för tipsen!
Måste bara säga att det har gått jättebra.
Har inte ändrat läggningstiden än (för det kändes inte så akut) men däremot så har vi tagit bort nattmålet. Eftersom hon redan var inkörd på metoden (bara att jag väckte henne för matning kl. 3) så gick det oerhört lätt att skippa nattmålet. Första natten vaknade hon kl. 05:20 och somnade då om när jag ramsade en gång från vårt sovrum, därefter vaknade hon 05:45 och sen blev det lite småbuff och ramsande till kl. 06:40 (fast inget jätteförtvivlat skrikande eller så) och natt 2 vaknade hon 06:20 och natt tre fick jag väcka henne när väckarklockan ringde kl. 07:00 - heeelt fantastiskt skönt! Älskar de här rutinerna och den här metoden!!! Fantastiskt för hela familjen, alla får sova och alla är glada!
Måste bara säga att det har gått jättebra.
Har inte ändrat läggningstiden än (för det kändes inte så akut) men däremot så har vi tagit bort nattmålet. Eftersom hon redan var inkörd på metoden (bara att jag väckte henne för matning kl. 3) så gick det oerhört lätt att skippa nattmålet. Första natten vaknade hon kl. 05:20 och somnade då om när jag ramsade en gång från vårt sovrum, därefter vaknade hon 05:45 och sen blev det lite småbuff och ramsande till kl. 06:40 (fast inget jätteförtvivlat skrikande eller så) och natt 2 vaknade hon 06:20 och natt tre fick jag väcka henne när väckarklockan ringde kl. 07:00 - heeelt fantastiskt skönt! Älskar de här rutinerna och den här metoden!!! Fantastiskt för hela familjen, alla får sova och alla är glada!
110526
Låter ju strålande det!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .