Inför kurning av 4-månaders bebis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
leighh

Inför kurning av 4-månaders bebis

Inlägg av leighh »

Hej!

Jag är ny i forumet och har en del frågor som jag hoppas någon kan svara på.

Vi vill gärna kura vårt andra barn, nu 4 månader (född juni 2011). Vi har också en snart 2-årig son som vi också vill få att sova bättre, men tänkte börja med lillasyster. Nu helammas dottern fortfarande och har bara fått smaka lite gröt än så länge så kuren får nog vänta några veckor.

Däremot undrar jag om det finns något vi kan göra innan själva kuren för att förbättra hennes sömn? (schema har vi redan börjat med). Det som är jobbigast för lillan och oss just nu är:

1. Lillan kan inte somna själv alls utan måste vaggas till sömns i vagn, bärselse eller famn. Därefter kan man lägga ned henne.

2. Efter nattningen kl 19 sover hon väldigt oroligt och vill helst vaggas hela tiden fram till ca 20:30. Lägger man ned henne innan blir det istället att amma henne till sömns.

3. Vi har tyvärr fått henne till att ta napp och nu är den redan ett problem när hon tappar den och blir ledsen.

4. Hon äter några gånger på natten, oftast 01 och 04. Det känns helt ok när hon somnar om direkt efteråt, men nu händer det allt oftare att hon vaknar kl 4, äter och kan inte somna om förrän 1-2 timmar senare.

Finns det något vi kan göra innan kuren för att hjälpa henne med det här eller är det bäst att bara låta det var som det är fram tills det är dags att kura?

Tack på förhand!
Son född 20091206
Dotter född 20110624
LilloppansMamma

Re: Inför kurning av 4-månaders bebis

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit! :lol:

Klokt att ni väntar ett par veckor med kuren, tills lite mer mat kommer in i bilden.
leighh skrev:Det som är jobbigast för lillan och oss just nu är:
Och med denna insikten så vet jag att detta kommer att gå strålande. För visst är det så att, det är minst lika "jobbigt" för lillan att inte få sova, som det är för föräldrarna. :wink:

:arrow: Det man kan göra, är just det som ni just nu är på gång att göra. Dvs föra in mer mat på matsedeln. Min erfarenhet är att det går ganska snabbt att komma upp i hyfsade portioner.

:arrow: Klura ut ett bra schema (kanske ni redan har) Då kan ni också ut och gå med vagnen alla lurarna ( om hon nu sover gott i den). På så vis tjuvstartar man lite med att få in tiderna i kroppen. Vi rekommenderar inte att man startar med verktygen innan kurningen.

:arrow: Läsning! Både i bok och på forumet. Här finns mycket att läsa. Ni ska verkligen kunna föreläsa för både släkten och resenärer på bussen, utan att darra på rösten. :lol:
leighh skrev:1. Lillan kan inte somna själv alls utan måste vaggas till sömns i vagn, bärselse eller famn. Därefter kan man lägga ned henne.
Detta kommer en kur att få rätsidan på. Ni har helt enkelt- i all välmening- lärt henne att det är farligt att somna själv. :shock: Med en kur så kommer ni att skjuta dessa vargar för henne. :wink:
leighh skrev:2. Efter nattningen kl 19 sover hon väldigt oroligt och vill helst vaggas hela tiden fram till ca 20:30. Lägger man ned henne innan blir det istället att amma henne till sömns.
Hon vill inte helst vaggas :wink: , hon har lärt sig att så är ordningen här i världen- Sängen är en farlig plats, och med sina kroppar skyddar mamma och pappa mig. Därför vaknar också liten, eftersom "skyddet" har försvunnit. Får man in hela SHN-filsosofin kring barnet, så börjar man också förstå och analysera på ett helt annat sätt. Vi föräldrar vill så väl- och så kan det blir så fel. :shock: Men tur att Anna är så klok, så det räcker och blir över. :wink:
leighh skrev:3. Vi har tyvärr fått henne till att ta napp och nu är den redan ett problem när hon tappar den och blir ledsen.
Ingen fara på taket. Den tar ni bort första kurnatten. Släng, klipp, bränn, spola ner whatever, bara ni gör er av med den. :lol:
leighh skrev:4. Hon äter några gånger på natten, oftast 01 och 04. Det känns helt ok när hon somnar om direkt efteråt, men nu händer det allt oftare att hon vaknar kl 4, äter och kan inte somna om förrän 1-2 timmar senare.
Ja, inte går hon själv till kylen och gör sig en smörgås. :mrgreen: Det är tingens ordning nu- på natten äter man. Med en kur så blir ordningen- på natten sover man. Med mer riktig mat, så finns det inget behov av att äta på natten.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Fina och peppande svar från Lillaloppansmamma :D .

Kan bara säga som så - att det som gäller nu kommer vara ett minne blott när ni väl drar igång kuren. Så är det :D . Så -se till att er tjej lär sig äta mer på dagarna och under tiden pluggar ni SHN-boken och arbetar upp attityden.Då kommer det gå som smort.

Sen tar ni storebror av bara farten! Och skulle ni behöva pepp där så finns det ju ett kurforum för barn över 12 mån, men det har du säker tredan sett.

Och vi finns här!

:thumbsup:
/Sanna
leighh

Inlägg av leighh »

Tack Lilloppans mamma och Frk Carlsson för pepp och svar!

Jo, vi har precis börjat med ett schema som utgår från standardmodellen för 4 månader. Det sitter inte helt än, men vi kämpar på.

Just nu låter det som en avlägsen dröm att ha två barn som sover hela natten, men jag hoppas vi snart också blir en del av hyllningskören till SHN-kuren. :) Attityden, självförtroende och ork att genomföra kuren känns helt klart svårast.

Jo, jag har sett att det finns trådar för äldre barn och lär behöva hänga där när det är dags för storebror. Just nu känns det nästan som det blir enklare med honom än med lillasyster. Han förstår ju att man ska sova på natten och vill gärna sova, men har inte fått lära sig att somna själv eller somna om när han vaknar på natten...

Läskigast med lillasyster känns buffningen faktiskt. Att det ska bli fel och för våldsamt och inte alls lugnande.

Förstod jag rätt att schema och mat är det enda vi bör börja med innan kuren? Eller borde vi försöka ta bort nappen redan nu och försöka få henne att somna i sängen på kvällen?
Son född 20091206
Dotter född 20110624
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej och välkommen säger jag oxå!
Läskigast med lillasyster känns buffningen faktiskt. Att det ska bli fel och för våldsamt och inte alls lugnande.
Har ni sett klippet med Anna här på hemsidan, när hon buffar? Det ska inte vara något våldsamt över buffningen, inget bankande i rumpan utan mer skön men tydlig fösning med hjälp av näven. Läs på i SHN-boken och träna ordentligt på låret innan kuren börjar så att du kan förmedla den självklarhet som behövs, lugnt och trygg. Så slipper du oroa dig för att det ska kännas våldsamt för lillan, hon känner av din oro.
Eller borde vi försöka ta bort nappen redan nu och försöka få henne att somna i sängen på kvällen?
Jag skulle vänta med att ta bort nappen till kurstart... Vänd steken på en gång i stället för att dra ut på det.

Lycka till!

Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"