Kære alle
Jeg planlægger at gennemføre SHN kuren her hen over weekenden på/med min lille pige på 8 måneder. Jeg har tænkt at etablerer en 11 timers fra 19.30 -06.30, det giver 3,5 timer i løbet af dagen, som jeg helst ville fordele på 2 lure - er det OK?. Hvis nogle af jer med erfaring herinde ville komme med jeres kommentarer på nedforstående skema ville jeg være taknemlig.
• 06.30 Vågner med hurra
• 06.30 bryst + morgenmad (havregrød +vand af kop)
• 08.45 mad (fx bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos)
• 09.00-11.00 morgenlur
• 11.00 frokost (rugbrød med pålæg/mos på)
• 13.45 frokost 2 = bryst
• 14.00-15.30 eftermiddagslur
• 15.45 eftermiddagsmad
• 18.00-18.30 Aftensmad
• 18.30-19.30 sjov og ballade
• 19.30 – 06.30godnat (11h)
Som I kan se har jeg 6 måltider og ikke 4, som det anbefales i bogen. Er det et problem? Grunden til de 6 måltider er at jeg ellers synes hun kommer til at sove på en lidt tom mave. Ville man kunne slå morgenmåltiderne sammen til et kl 07.30, eller skal man give mad kort efter hun vågner.
Et andet spørgsmål er til hvordan man bør gøre såfremt der opstår problemer med at få hende til at sove om dagen under kuren (hun plejer kun at sove 20 el 45 min ad gangen om dagen). Jeg planlægger at hun skal sove i sin barnevogn om dagen (tremmeseng om natten). Hvis hun vågner før tid, skal jeg så anvende 'barnevognkørslen' + remse på samme måde som jeg ville puffe+remse om natten, ellers skal hun også puffes i vognen. Er det korrekt forstået at jeg ikke må tage hende op ad vognen før jeg kommer inden for marginal kvarteret?
Tak for hjælpen
Freja
hjælp til dagsskema
-
LilloppansMamma
Re: hjælp til dagsskema
Hej och välkommen hit, Freja!
Jag har sagt det förr, men vad roligt det är att läsa norska. Tycker att det låter riktigt bra när jag läser högt.
Iallfall. Jo, varför vi rekommenderar 4 mål mat (+ en sista nattslurk) är att aptiten blir en helt annan. Vi vill att de äter rejält vid målen, inte en massa småätande. De små liven ska bli mätta och lite därtill. Då får vi barn som sover som grisar på nätterna.
Jag tycker att ni skall tänka om i ert schema.
Tänk på dessa hållpunkter:
4 mål- frukost, lunch, mellanmål, middag + nattslurk
Gärna 3,5 timma mellan målen (andra frukost blir ju ett undantag här, så man kan räkna 3,5 timma från den andra frukost-tills lunch. ) (nattslurken är undantag, den kan komma en timma efter middag)
2-2,5 mellan sovpassen ( undantaget när man tagit bort den sista luren på em. Då har man ett längre vakenpass innan natten.
Finns det någon egentligen anledning till varför ni vill ha 11 timmars nätter? jag tycker personligen att det finns mycket att vinna med 12 timmars-nätter, det blir mindre sömn på dagen och man hinner mer på dagarna. Men det är jag det.
Kika på denna när du klurar på schemat:
Schema-hjälp
Andra natten, så är verktygen till för KRIS. Då skall ramsan ta över mer och mer. Den sk ramsdiskussionen tar vid. Dvs frågar liten 100 gånger, ska liten ha 101 svar ( ramsan) .
Stämmer bra med marginalkvarten!
Återkom, om du har fler frågor.
LilloppansMamma
Jag har sagt det förr, men vad roligt det är att läsa norska. Tycker att det låter riktigt bra när jag läser högt.
Iallfall. Jo, varför vi rekommenderar 4 mål mat (+ en sista nattslurk) är att aptiten blir en helt annan. Vi vill att de äter rejält vid målen, inte en massa småätande. De små liven ska bli mätta och lite därtill. Då får vi barn som sover som grisar på nätterna.
Jag tycker inte att ni skall vänta på att ge mat. Inte en timma efter liten vaknat. vad ni kan göra, är en andra frukost. Dvs amma 6.30, och sedan sitta med er vid frukostbordet vid 7.30 och kanske få gröt?freddie00 skrev:Ville man kunne slå morgenmåltiderne sammen til et kl 07.30, eller skal man give mad kort efter hun vågner.
Jag tycker att ni skall tänka om i ert schema.
Tänk på dessa hållpunkter:
Finns det någon egentligen anledning till varför ni vill ha 11 timmars nätter? jag tycker personligen att det finns mycket att vinna med 12 timmars-nätter, det blir mindre sömn på dagen och man hinner mer på dagarna. Men det är jag det.
Kika på denna när du klurar på schemat:
Schema-hjälp
Verktygen- barnevognkørslen, puffe använder man under första natten och första dagen. Det är du du skall etablera "lugnet". Vaknar hon för tidigt (eller inte somnar med en gång), så ska du LYSSNA- hur låter hon? Går "skriken" upp och ner, av och till? Hör du nyanser? Arg? Sur? Små-gnäll? Eller- det förbjudna- ledsen? Är hon ledsen så serverar du ramsan, avvaktar, lyssnar. Kom ihåg innan du sätter in en ny åtgärd, att det skall gå så lång tid mellan ramsningarna som det nyss dig dig att ramsa. Men går hon inte ner sig i skriken första natten och dagen- får du lov att använda verktygen- för att lugna. UT snabbt med HÖG, STADIG ramsa, som du ger med starkt självförtroende!freddie00 skrev:Et andet spørgsmål er til hvordan man bør gøre såfremt der opstår problemer med at få hende til at sove om dagen under kuren (hun plejer kun at sove 20 el 45 min ad gangen om dagen). Jeg planlægger at hun skal sove i sin barnevogn om dagen (tremmeseng om natten). Hvis hun vågner før tid, skal jeg så anvende 'barnevognkørslen' + remse på samme måde som jeg ville puffe+remse om natten, ellers skal hun også puffes i vognen. Er det korrekt forstået at jeg ikke må tage hende op ad vognen før jeg kommer inden for marginal kvarteret?
Andra natten, så är verktygen till för KRIS. Då skall ramsan ta över mer och mer. Den sk ramsdiskussionen tar vid. Dvs frågar liten 100 gånger, ska liten ha 101 svar ( ramsan) .
Stämmer bra med marginalkvarten!
Återkom, om du har fler frågor.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Kære LilloppansMamma.
Jeg synes også Norsk lyder fantastisk, men er nu selv dansker:-)
Tak for dit gode svar. Jeg kiggede selv skemaet igennem igen inden vi startede kuren og lavede et par ændringer til følgende.
• 07.00 Vågner med hurra
• 07.00 bryst
• 08.30 morgenmad
• 09.30-11.00 morgenlur
• 12.00 frokost (rugbrød med pålæg/mos på)
• 15.30 eftermiddagsmad
• 18.15 Aftensmad
• 18.30-19.30 sjov og ballade + bryst
• 19.30 – 07.00NAT (11h 15min)
Nora plejer at være meget frisk ud på aftenen, så jeg tror det vil fungerer godt med 2 lure og så evt en powernap om eftermiddagen 5 min. Den 11 timers nat var indført for at hendes far kunne få lidt mere vågen tid med hende, og jeg havde forstået på SHN at 11 eller 12 timer var lige godt, men nu er det ændret til 11.5:-)
Vi er startet på kuren og det går bare super godt:-)
Tak for dit gode svar. Jeg kiggede selv skemaet igennem igen inden vi startede kuren og lavede et par ændringer til følgende.
• 07.00 Vågner med hurra
• 07.00 bryst
• 08.30 morgenmad
• 09.30-11.00 morgenlur
• 12.00 frokost (rugbrød med pålæg/mos på)
• 15.30 eftermiddagsmad
• 18.15 Aftensmad
• 18.30-19.30 sjov og ballade + bryst
• 19.30 – 07.00NAT (11h 15min)
Nora plejer at være meget frisk ud på aftenen, så jeg tror det vil fungerer godt med 2 lure og så evt en powernap om eftermiddagen 5 min. Den 11 timers nat var indført for at hendes far kunne få lidt mere vågen tid med hende, og jeg havde forstået på SHN at 11 eller 12 timer var lige godt, men nu er det ændret til 11.5:-)
Vi er startet på kuren og det går bare super godt:-)
Hej!
2 lurar fungerar nog fint fram emot 1 års ålder, då en lur på 2 timmar mitt på dagen brukar passa bättre.
Jenny
2 lurar fungerar nog fint fram emot 1 års ålder, då en lur på 2 timmar mitt på dagen brukar passa bättre.
Härligt!Vi er startet på kuren og det går bare super godt:-)
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
LilloppansMamma
Haha!
Ja, inte dåligt av mig att få danska till norska. Ja, jisses. Huvudsaken, är ju trots allt att jag förstod lite iallafall.
LilloppansMamma
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/