Kurade dottern (nu snart 15 månader) för ca 10 månader sedan. Vi hade lite återfall och problem under hösten, men löste det med hjälp av goda råd härifrån. Vintern funkade riktigt bra, men så kom våren... Och sommartiden... Och i samband med detta började våra läggningsproblem. Detta är nu alltså över två månader sedan. Jag trodde i början att det skulle ge med sig, som det gjort tidigare när det krånglat, på någon vecka eller två, men det gjorde det inte. Problemet ligger förstås i att jag har varit inne och stört för mycket (så den kommentaren betackar jag mig för, det vet jag redan!). En kort beskrivning - vi tar på pyjamas, busar lite, fixar välling och dottern äter den, busar lite till, sedan (ca 45 min senare) så är det läggdags. Vi lägger dottern och ramsar ut. Tidigare var hon ofta tyst då under 10-15 minuter, men började sedan gråta. Ramsade och förr så brukade hon tystna, men körde igång efter 5-10 minuter igen. Efter några sådana turer brukade jag gå in och lägga ned henne (satt eller stod oftast) och så brukade hon somna. Men numera så är det förstås värre (vet att jag INTE skulle gått in, men nu blev det så, första tiden tänkte jag inte ens på att jag gjorde det, trodde bara det var en övergångsfas), det är svårt att få henne att tystna mha av ramsan, många gånger blir det bara värre. Efter en förkylningsperiod nu nyligen har jag tom hemfallit åt att gå in och solfjädra henne till sömns... Detta funkar naturligtvis inte! Behöver hjälp och stöttning och råd hur jag ska göra (ska tillägga att jag precis har gått igenom ett missfall, vilket gjort att jag själv inte mått speciellt bra och därför haft väldigt svårt att höra dottern gråta...). Har några funderingar som jag skulle vilja att ni tog ställning till:
1. Hur får man svalt och mörkt i sovrummet? Sommaren är här och dotterns sovrum har kvällssol. Trots mörkläggningsrullgardiner så är det ju nästan dagsljus när hon lägger sig vid 18.45. From idag gäller kortärmad body som pyjamas har jag tänkt (idag kom sommarvärmen...). Några tips?
2. Stänger dörren till hennes sovrum helt (är lyhört, inga problem att höra ljud genom väggarna), vilket ju inte är helt rätt, ska jag ändra på det? Detta började jag med när vi flyttade i höstas, innan dess hade vi bara ett skynke då det saknades dörr och jag missade att man inte skulle stänga dörren helt... Det funkade ju hela vintern, men jag kanske ska börja lämna en springa, men då blir det ju ännu ljusare?
3. Ramsan funkar inte alls just nu... Ska jag a. kura om helt och hållet eller b. avvakta mer och kanske återinföra en separat bekräftelseramsa, vilket vi ju inte behövt på hela vintern?
Om jag kör 3b, så har jag läst om att folk kör en bestämd ramsa ("pangramsa")om de inte tystnar med en gång och sedan i princip ignorerar dem, utan att ramsa alltså, tills dess att de möjligen blir jätteledsna, och under tiden diskar/städar e.d.. Är det ett alternativ? Trots att ramsan inte "tar"? Ska jag i så fall köra med bekräftelseramsa när hon tystnar? Innan förkylningen så var det ofta så att hon var tyst under tiden jag höll igång, men när jag sedan plockat undan färdigt i köket och så, och satte mig framför TV:n efter kanske 20-30 minuter, så körde hon igång.
Det var väl det jag kom på just nu... Hoppas på hjälp och stöttning, för just nu så känns allt VÄLDIGT jobbigt och jag vill inte ha nedlåtande och grymma kommentarer, för i så fall är det lika bra att jag avsäger mig mitt användarnamn på denna sidan!
Kan tillägga att det är tänkt att dottern ska sova 18.45-6.45 (vaknar ofta tidigt, men tar mycket sällan upp henne före 6.30) samt 11.30-13.00 (sov tidigare ofta 2 timmar, men nu händer det sällan).
Behöver hjälp! (Mycket långt!)
Behöver hjälp! (Mycket långt!)
Sommarbebis -08
Hej Olivia!
Har själv en liten 6 månaders tjej som vi precis kurat, detta gör mig på intet sätt till expert på SHN kuren men trots det kanske jag kan ge lite tips på några av dina frågor.
1. Ordna ett myggfönster och låt ett fönster var öppet under natten om det blir riktigt varmt. För att få helt mörkt i rummet har jag köpt svart tyg, av lite kraftigare bomull, som jag klippt till i samma storlek som själva fönstret, sytt på kardborreband i hörnen och mitt på långsidorna. Sedan har jag klistrat fast den andra delen på kardborrebandet på fönsterkarmen, på så sätt slipper inget ljus in från sidan. Sedan har jag en mörkläggningsrullgardin utanför detta, blir garanterat kolsvart!
Skulle tro att detta löser frågan om att hon vaknar för tidigt.
3. Tycker det låter som om du behöver "kura om", läs på allt som finns här på forumet igen och igen och igen. Vet att du redan kurat men kanske behöver du läsa på igen för att känna dig riktigt säker och stark för att genomföra.
Hoppas att du får fler goda råd från kloka människor, det finns det massor av härinne!
Jag önskar dig all lycka till och är säker på att det kommer gå bra! Ni kan ju redan det här, du och lilltjejen!
Har själv en liten 6 månaders tjej som vi precis kurat, detta gör mig på intet sätt till expert på SHN kuren men trots det kanske jag kan ge lite tips på några av dina frågor.
1. Ordna ett myggfönster och låt ett fönster var öppet under natten om det blir riktigt varmt. För att få helt mörkt i rummet har jag köpt svart tyg, av lite kraftigare bomull, som jag klippt till i samma storlek som själva fönstret, sytt på kardborreband i hörnen och mitt på långsidorna. Sedan har jag klistrat fast den andra delen på kardborrebandet på fönsterkarmen, på så sätt slipper inget ljus in från sidan. Sedan har jag en mörkläggningsrullgardin utanför detta, blir garanterat kolsvart!
3. Tycker det låter som om du behöver "kura om", läs på allt som finns här på forumet igen och igen och igen. Vet att du redan kurat men kanske behöver du läsa på igen för att känna dig riktigt säker och stark för att genomföra.
Hoppas att du får fler goda råd från kloka människor, det finns det massor av härinne!
Jag önskar dig all lycka till och är säker på att det kommer gå bra! Ni kan ju redan det här, du och lilltjejen!
-
jennyjenny
Är heller ingen expert men upplevde samma sak som du med min dotter som vi kurade när hon var 6 mån. gammal. När åttamånadersångesten satte in föll jag till föga ett antal gånger och vips så var cirkusen igång igen. Den enda boten var naturligtvis (som jag redan innerst inne visste) att kura om. Vi körde med samma ramsa men snålade in rejält på ramsan. Första natten var jobbig, sedan infann sig friden på nytt.
Ljud tror jag inte att du behöver bry dig om, ljuset däremot stänger du ute med mörkläggningsgardiner och ev. mörkt skynke provisoriskt upphängt utanför dörrspringan. Det kanske låter trixigt, men det är skönt att veta att man följer programmet till punkt och pricka. Då blir man så full av övertygelse som man behöver vara för att förmedla till sitt barn att allt, verkligen, är som det ska. Ni ror iland med detta, tro mig.
Ljud tror jag inte att du behöver bry dig om, ljuset däremot stänger du ute med mörkläggningsgardiner och ev. mörkt skynke provisoriskt upphängt utanför dörrspringan. Det kanske låter trixigt, men det är skönt att veta att man följer programmet till punkt och pricka. Då blir man så full av övertygelse som man behöver vara för att förmedla till sitt barn att allt, verkligen, är som det ska. Ni ror iland med detta, tro mig.
Mörkläggningsrullgardiner är tyvärr inte det bästa för mörkläggning. Mörkläggningsgardiner däremot är en helt annan sak: de släpper inte in en ljusgnutta. Gå till en tygaffär och be om råd. Det kostar tyvärr lite men blir så otroligt bra. En annan variant är att köpa mörkt tjockt tyg i metervara på t ex IKEA, det har vi gjort för att ha när vi är på resande fot. Vi köpte 6 meter tyg som vi hänger upp dubbelt om vi är på nåt ställe där det inte är mörkt nog. Inte så snyggt men väldigt effektivt.
Tycker att ni ska ha en springa i dörren, tipset om att hänga ett skynke för dörrspringan är ju jättebra. Men det kanske inte behövs om ni får det riktigt mörkt i fönstret?
Ljud utanför är bara bra, det är trygghetsljud som barnen blir lugnare av. För min del fungerar det bäst att göra ÄNNU mer ljud än normalt om något strular: diska, dammsuga, blåsa håret.
Svalt på rummet är svårt, det tycker jag också. En t-shirt och trosor tror jag är det svalaste för henne faktiskt. Och ett tunnt täcke, en bomullsfilt eller bara ett barnlakan.
Börja om med kuren tror jag är det vettigaste och bestäm då en linje som ni ska följa. Läs råden här om att kura barn i hennes ålder och kör på det.
Tycker att ni ska ha en springa i dörren, tipset om att hänga ett skynke för dörrspringan är ju jättebra. Men det kanske inte behövs om ni får det riktigt mörkt i fönstret?
Ljud utanför är bara bra, det är trygghetsljud som barnen blir lugnare av. För min del fungerar det bäst att göra ÄNNU mer ljud än normalt om något strular: diska, dammsuga, blåsa håret.
Svalt på rummet är svårt, det tycker jag också. En t-shirt och trosor tror jag är det svalaste för henne faktiskt. Och ett tunnt täcke, en bomullsfilt eller bara ett barnlakan.
Börja om med kuren tror jag är det vettigaste och bestäm då en linje som ni ska följa. Läs råden här om att kura barn i hennes ålder och kör på det.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Tack för svaren!
Alltså - mörker, köper nog ett svart tyg och "klistar" fast runt fönstret, verkar vara det smidigaste, men blir det inte ännu varmare? När det gäller värmen så körde jag en fläkt hela natten i natt och hon sov från 19.45 till 6.10 (somnade sedan om till klockan 7), så det verkade funka bra. Jag har fönstret öppet dygnet runt, så jag kan liksom inte göra så mycket mer... Fönstret har en hake som sitter så att det blir en springa, det finns liksom inget som kan hålla det öppet i ett större läge
.
Så kör vi en kur igen! Ska läsa på idag och imorgon så kör jag igång igen! Tack för stöttningen! Om någon har något mer att tillägga så ser jag fram emot fler svar
.
Alltså - mörker, köper nog ett svart tyg och "klistar" fast runt fönstret, verkar vara det smidigaste, men blir det inte ännu varmare? När det gäller värmen så körde jag en fläkt hela natten i natt och hon sov från 19.45 till 6.10 (somnade sedan om till klockan 7), så det verkade funka bra. Jag har fönstret öppet dygnet runt, så jag kan liksom inte göra så mycket mer... Fönstret har en hake som sitter så att det blir en springa, det finns liksom inget som kan hålla det öppet i ett större läge
Så kör vi en kur igen! Ska läsa på idag och imorgon så kör jag igång igen! Tack för stöttningen! Om någon har något mer att tillägga så ser jag fram emot fler svar
Sommarbebis -08