Finns det någon typisk SM-mamma?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
SaraMilana

Finns det någon typisk SM-mamma?

Inlägg av SaraMilana »

Jag funderar ibland på hur kommer det sig att just jag har fastnat för Barnaboken och mina vänner inte har gjort det.

Jag själv är en typisk "duktig flicka" på alla sätt och vis. Ambitiös, målinriktiad, noggrann och präktig. Vill gärna göra alla rätt och drabbas ibland av prestationsångest. Har svårt att säga nej och vill gärna hjälpa till.

Standardmodellen/SHN innebär ju definitivt mest jobb och kräver sin mamma (eller pappa såklart). Det känns som att "duktiga flickor" gärna vill göra så mycket för sitt barn som möjligt (kanske ibland för mkt) och gärna anammar konceptet. Finns det fler duktiga flickor här inne eller ska jag skrota min teori? :)
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Finns det någon typisk SM-mamma?

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D
Där slog du huvudet på spiken tror jag :D .
SaraMilana skrev:Jag själv: En typisk "duktig flicka" på alla sätt och vis. Ambitiös, målinriktiad, noggrann och präktig. Vill gärna göra alla rätt och drabbas ibland av prestationsångest. Har svårt att säga nej och vill gärna hjälpa till.
Jag är precis likadan :D

Kram :heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

...och jag! :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Och jag! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge

Inlägg av videunge »

...och jag med :lol: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Stämmer bra :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Och jag med! :lol:

Fast jag blir mer och mer tillfreds med den sidan av mig, i alla fall efter att de senaste åren gått på djupet i att förstå kopplingen mellan min prestation och min självkänsla (Tack Barnaboken för det :heart: ). Jag kan numer oftast vara stolt över mig själv även om allt inte går 100 % min väg alla gånger.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Definitivt jag med första och andra barnet :D men sen hände nåt och jag har väl mer och mer hamnat i din första kategori, med inslag av den tredje, vilket jag törs påstå beror helt och hållet på att jag hade Barnaboken i ryggen och handen :wink: :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
aso

Inlägg av aso »

Jag själv: En typisk "duktig flicka" på alla sätt och vis. Ambitiös, målinriktiad, noggrann och präktig. Vill gärna göra alla rätt och drabbas ibland av prestationsångest.
Svårt att hitta en bättre beskrivning av mig :lol: ...

Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:shock: är vi sâ mânga? :lol:

Jag tror att Barnaboksföräldrar rent generellt har lite "driv" eller vad man ska kalla det, alltsâ att man är beredd att jobba en del för att uppnâ det man vill. Och framför allt en positiv syn pâ saker och ting, för visst kan man alltid hitta saker att gnälla pâ men vart leder det?

Bellan

Inlägg av Bellan »

:lol: vilket härligt inlägg!
Jag stämmer också in på det du beskriver!
Plus att jag har två av dom andra i min mammagrupp, dvs nr 1 och nr 3 (hon testade nålar som eget hopkok ;)). Har nog en nr 2 också, men hon har nog inte gjort nått åt sömnen utan är mest bara sur på sitt barn som inte sover :shock:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jag är alltså inte ensam "duktig flicka" här! Tänk, jag hade det på känn... ;)
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Ha! Här är en till!

Men visst, jag har blivit mycket mer lugn och "chill", framför allt efter 2:an. Men det stämmer, absolut!

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Tetz

Inlägg av Tetz »

miar70 skrev:Definitivt jag med första och andra barnet :D men sen hände nåt och jag har väl mer och mer hamnat i din första kategori, med inslag av den tredje, vilket jag törs påstå beror helt och hållet på att jag hade Barnaboken i ryggen och handen :wink: :heart:
blivandemamma skrev:Men visst, jag har blivit mycket mer lugn och "chill", framför allt efter 2:an. Men det stämmer, absolut!
:shock: :shock: :shock: Oj då, verkar som om jag måste skaffa fler barn för att bli helt kurerad! :lol:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Jag själv: En typisk "duktig flicka" på alla sätt och vis. Ambitiös, målinriktiad, noggrann och präktig. Vill gärna göra alla rätt och drabbas ibland av prestationsångest. Har svårt att säga nej och vill gärna hjälpa till.

Hehe, här e en till :lol: :lol: :heart: Med betoning på "vill gärna göra alla rätt och drabbas ibland av prestationsångest. Har svårt att säga nej och vill gärna hjälpa till" :roll:
Mamma till Wayne född 10-08-28
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"