Det finns säkert flera sådana trådar redan.... men jag har inte hittat dem.
Tips på mellanmål till stora och små mottages tacksamt, både stillasittande och ätande i farten, eller ur flaska och minimalt med kladd
Jenny
Jag säger som nya mamman MUMS, jag har ingen ugn för tiden och drömmer om dessa muslibars. Jaja, det blir en ugn nästa àr och den som väntar pà nàgot gott...Nya mamman skrev:
Här kommer också mitt råsmarta granolabarrecept för den som inte vill titta in på vår blogg...
10 osvavlade aprikoser som vi klippte i små, små bitar
3 dl havregryn
1/4 tsk stevia (söt ört som inte ger sig på blodsockret, kan köpas i välsorterad hälsokost. Alternativt kan man ta 1-2 tsk björksocker eller 1 msk honung.)
1 dl koncentrerad äpplejuice
3 msk ekologisk kokosolja, varav en till att smörja formen (rapsolja går också fint)
Blanda alla torra ingredienser. Häll på olja och juice, rör runt. Det ska bi en våt massa. Eventuellt kan du tillsätta en skvätt vatten.
Smörj en sockerkaksform, avlång variant. Häll i smeten, platta till ordentligt med knogarna, det ska verkligen bli en sammanpressad kaka.
Grädda i 30-40 min, 150 grader. (Jag har en effektiv varmluftsugn, som tar en del av vätskan. Man får känna sig fram. Kakan ska inte få färg. Den ska torka ihop, men inte bli helt snustorr. Så när den känns mjuk och något fuktig är den klar!)
Vänd upp på plan yta och skär i bitar!
MUMS!