Schema för tremånadersbebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Seglarmamman

Schema för tremånadersbebis

Inlägg av Seglarmamman »

Hej! Jag har en son på precis tre månader som jag tänkte införa ett schema för. Han är inte "standardmodellerad", men jag har läst Barnaboken många gånger och har tankarna därifrån, och härifrån hemsidan, med mig i bakhuvudet.

Som det är nu sover pojken natt mellan 21 och 06 (utan nattmål), och sedan försöker jag varje dag klämma in fem mål mat... Men nu vill jag ha mer ordning så jag verkligen vet vad jag gör! Jag funderar på följande schema:

7.00 vaken 1,5 h
8.30 sova 2 h

10.30 vaken 1,5 h
12.00 sova 1,5 h

13.30 vaken 1,5 h
15.00 sova 1,5 h

16.30 vaken 1,5 h
18.00 sova 45 min

18.45 vaken 2,25 h (mat 19 och nattslurk 20.30)
21.00 sova natt 10 h

Jag har i detta schema valt att göra natten lite längre än vad Plutten är van vid (men senaste veckan har han ibland sovit 10 timmar i sträck). Kan man förvänta sig 10 timmars sammanhängande natt av en bebis som enbart äter bröstmjölk? Pojken får alltså inget nattmål.

Vakenperioderna är som synes inte så långa men det är sällan Plutten orkar vara vaken och glad mer än 1,5 timme i sträck.

Stämmer det att Plutten behöver fem "mål" (bröst ett och två med trugningar och allt) mat per dag?

Jag vore väldigt tacksam om någon av er erfarna människor därute ville titta på schemaförslaget och komma med feedback!
Mamma till Pojken född 110719
SaraMilana

Re: Schema för tremånadersbebis

Inlägg av SaraMilana »

Hej Seglarmamman och varmt välkommen! :heart:

Så bra att du har Barnaboken, det är verkligen en guldgruva! :)

Vill tipsa om den här tråden, den kikar jag alltid på när jag börjar fundera på tider och scheman för olika åldrar: SM översikt. Där finns detta förslag för en 3-månaders:
TorsMamma skrev: **********
3 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Schemat innehåller vakentider över 1,5 timme, så precis som du tänkt kan en extra lur behövas utöver dessa tre. Däremot kanske han skulle må bra av en tidigareläggning (och förlängning) av natten? Många små är kvällströtta och vill gå och lägga sig tidigt. Dvs skulle du kunna korta ner daglurarna, förlänga natten och införa ett nattmål! Här finns massa inspiration till scheman: Mat- och sovtider. Min 4-månaders klarar inte heller så långa vakentider, så vi kör på 11,5-45-2-45-30, inte optimalt för att fördela måltiderna tycker jag, men vår bästa kompromiss...

Som du ser innefattar schemat ovan fem mål, varav ett nattmål. Nu när han redan sover från 21 tills det är morgon, skulle ni kanske kunna starta natten tidigare, men ta upp för ett nattmål vid tex 22 innan du går och lägger dig! Så får du själv sova hela natten... :mrgreen: Sen när ni inför riktig mat kan ni så småningom ta bort nattmålet.

:heart:
Seglarmamman

Inlägg av Seglarmamman »

Tack SaraMilana för ditt snabba svar :heart:

Och tack för länkarna! Det finns så många kloka och bra trådar här på forumet och jag har bara skrapat på ytan än så länge :-?
SaraMilana skrev: Däremot kanske han skulle må bra av en tidigareläggning (och förlängning) av natten? Många små är kvällströtta och vill gå och lägga sig tidigt. Dvs skulle du kunna korta ner daglurarna, förlänga natten och införa ett nattmål!
Jag har funderat mycket på ditt förslag att låta natten börja tidigare. Visst vore det smidigare med lite kortare daglurar! Men Pojken verkar inte riktigt tillhöra den kvällströtta typen, och det är roligt för både Plutten och hans pappa att hinna umgås lite längre på kvällen. Så nu i helgen har jag börjat med det schema jag hade filat på, med 10 timmars natt. Det har gått hyfsat smidigt, förutom ett besök hos Pluttens farmor och farfar som kullkastade ordningen lite. Men jag lyckades ta oss upp "på banan" igen innan kvällen i alla fall 8)

Nu får vi väl köra på ett par dagar och se om daglurarna sätter sig (pojken vaknar gärna upp efter ca trekvart men det har jag förstått är ganska vanligt), annars får vi nog ta 12 timmar natt med tidigt nattmål istället... Det är så spännande detta att äntligen ha lite ordning och framförhållning, Pluttens första två månader var bara KAOS.

Apropå att införa riktig mat, när kan man börja med det? Livsmedelsverket tycker väl att man ska vänta tills barnet är 6 mån, men brukar man verkligen vänta så länge? Har för mig att det står i Barnaboken att man kan börja med smakportioner vid 4 mån... hur har ni gjort?

Mamma till Pojken född 110719
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen! :)
Seglarmamman skrev:Så nu i helgen har jag börjat med det schema jag hade filat på, med 10 timmars natt. Det har gått hyfsat smidigt, förutom ett besök hos Pluttens farmor och farfar som kullkastade ordningen lite. Men jag lyckades ta oss upp "på banan" igen innan kvällen i alla fall 8)
Härligt jobbat!! Varje dag blir inte klockren, det gäller bara att hålla tungan i rätt mun ;) och att ta sig tillbaka på banan igen. En gång är ingen gång! :)

Seglarmamman skrev:Nu får vi väl köra på ett par dagar och se om daglurarna sätter sig (pojken vaknar gärna upp efter ca trekvart men det har jag förstått är ganska vanligt), annars får vi nog ta 12 timmar natt med tidigt nattmål istället... Det är så spännande detta att äntligen ha lite ordning och framförhållning, Pluttens första två månader var bara KAOS.
Låt schemat sätta sig i tre dagar med en uppföljningsvecka innan ni börjar utvärdera. 45-minutersskarven är klassisk, tyvärr, här stångas vi fortfarande med den ibland. ](*,) För att ta sig över den måste man vara mätt, riktigt mätt! Tänk paltkoma. ;) Vi har lagt en måltid precis före långluren för att lilla magen ska vara så full som möjligt.
Seglarmamman skrev:Apropå att införa riktig mat, när kan man börja med det? Livsmedelsverket tycker väl att man ska vänta tills barnet är 6 mån, men brukar man verkligen vänta så länge? Har för mig att det står i Barnaboken att man kan börja med smakportioner vid 4 mån... hur har ni gjort?
Nya rekommendationer från WHO är att börja vid 4 månader! Här på forumet är det dock många som börjar tidigare än så, 3,5 månader verkar vanligt. Vi började redan vid 3 mån och 1 vecka, för att komma ifrån en massa flasktrassel. Ha koll på magen bara, lite katrinplommon kan sitta fint om det går trögt![/quote]

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"