Hej!
Jag har en dotter på 7 månader. Hon har sovit 11-timmarsnatt i ca 2 månader. Hon sover nu 12 timmars sömn på natten sedan ca 2 veckor tillbaka. Även dagssömnen har fungerat bra tidigare. Men för ca 1 vecka sedan började problemen. Hon vill inte somna under dagsluren på fm eller em utan skriker sig igenom den från början till slut. Jag gör så att jag lägger henne på mage i vagnen, lägger henne tillrätta, ramsar och går. Detta har fungerat förut men nu så går det inte alls, har försökt att vagna henne men då är hon bara lugn sålänge jag vagnar och när jag slutar börjar hon skrika. Hon har även börjat vakna efter 45 min under 2 timmarsluren.
Hennes schema ser ut såhär:
Natt 19-07
sova 9-9.20
sova 12-14
sova 16.30-16.50
Då sömnen började krångla förrra veckan minskade jag hennes första lur från 9-9.45 till 9.20. Gjorde jag rätt då?
Vad gör jag för fel? Är det något fel med schemat? Borde jag göra något mer då jag lägger henne?
Tacksam för tips/ Alice mamma
Sömnproblem
Re: Sömnproblem
hej Alice11 och välkommen hit!
Gå gärna i i kontrollpanelen, välj profil och sedan signatur och fyll i när din dotter är född så är det lättare för alla som gör inlägg att svara.
En liten människa 7-månader behöver sova ca 14,5 timmar per dygn och med ditt nya schema ser det ju bra ut.
Det finns så mycket som kan spela in om sömnen krånglar.
Hur ser era dagar ut?
Sover hon alla lurar i vagnen?
Natt i spjälsäng (?) och hur fungerar det?
En liten tanke jag har (egen erfarenhet)
Min son sover mycket bättre i spjälsängen på mage än i vagnen, han tycker helt enkelt att det är för trångt. Har du möjlighet att lägga den långa luren i säng i stället?
En annan tanke är att hon håller på att justera sin sovtid utifrån att behovet minskat.
Om du inte går tillbaka och vagnar utan låter henne försöka längre själv i vagnen, vad händer då?
har du Barnaboken av AW? Vagningtekniken?! Sitter den rätt i handlederna?
Den ska ge besked och lugna inte söva. Om inte, läs på i BB (sid 147)
Jenny
Gå gärna i i kontrollpanelen, välj profil och sedan signatur och fyll i när din dotter är född så är det lättare för alla som gör inlägg att svara.
En liten människa 7-månader behöver sova ca 14,5 timmar per dygn och med ditt nya schema ser det ju bra ut.
Det finns så mycket som kan spela in om sömnen krånglar.
Hur ser era dagar ut?
Sover hon alla lurar i vagnen?
Natt i spjälsäng (?) och hur fungerar det?
En liten tanke jag har (egen erfarenhet)
En annan tanke är att hon håller på att justera sin sovtid utifrån att behovet minskat.
Om du inte går tillbaka och vagnar utan låter henne försöka längre själv i vagnen, vad händer då?
har du Barnaboken av AW? Vagningtekniken?! Sitter den rätt i handlederna?
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej och tack så mycket för svaret.
Vår dag börjar kl 7 med amning. Sedan tar vi en promenad med hundarna och när vi kommer in igen äter vi "riktig" frukost. Sedan är det bus och lek tills Alice ska sova igen kl 9. Kl 10 har vi fruktstund och sedan är vi ute på promenad i ca 1 timme där vi kanske gungar eller gör något annat kul. Jag brukar växla mellan vagn och sele för att Alice inte ska bli uttråkad. Kl 11.30 är det lunch. 12-14 sova. Kl 14 är det fruktstund+amning om Alice vill ha (håller på att avveckla). Sedan är det ut igen i ca 30 min/1 timme eller lek hemma beroende på väder. Kl 16.30-16.50 är det sovstund. När Alice har vaknat brukar hon vara med mig då jag lagar mat eller umgås med sin pappa, och sedan äter vi middag tillsammans hela familjen ca kl 17. Mellan kl 18-19 är det bad, gröt, amning, bus och godnatt.
En gång i veckan har vi babysim och ibland går vi på sångstund hos öppna förskolan. Alice träffar sin jämnåriga kusin nästan varje dag.
Tidigare har Alice sovit alla dagslurar i vagn och natten i spjälsäng. from idag har jag tänkt låta Alice sova alla lurar i sängen då hon verkar tycka det är skönare. Förmiddagsluren idag sov hon utan problem i spjälsängen trots att det var första gången.
Natten sovandes i spjälsäng har alltid fungerat bra, fram tills jag ändrade hennes schema så att hon sover 12 timmar. Nu är det femte natten som hon har vaknat för tidigt. Hon vaknar mellan kl 2-4 varje natt och skriker i ca 1 timme innan hon somnar om. Jag ramsar en gång och sedan inget mer. Har försökt tidigare att ramsa igen samt musik men då verkar hon varva upp mer. Känns som att hon bara blir provocerad.
Gör jag något fel där eller ska jag bara fortsätta som jag gör nu? Alice börjar få tänder i överkäken, kan det ha något med sömnproblemen att göra? På dagen känns det som att jag vet exakt hur jag ska göra men när Alice vaknar på natten känner jag mig helt plötsligt handlingslös, känns så hemskt att bara låta henne ligga där och skrika!!!
Boken har jag och har läst den säkert 100 ggr
Tack Jenny för att du tog dig tid att svara
Vår dag börjar kl 7 med amning. Sedan tar vi en promenad med hundarna och när vi kommer in igen äter vi "riktig" frukost. Sedan är det bus och lek tills Alice ska sova igen kl 9. Kl 10 har vi fruktstund och sedan är vi ute på promenad i ca 1 timme där vi kanske gungar eller gör något annat kul. Jag brukar växla mellan vagn och sele för att Alice inte ska bli uttråkad. Kl 11.30 är det lunch. 12-14 sova. Kl 14 är det fruktstund+amning om Alice vill ha (håller på att avveckla). Sedan är det ut igen i ca 30 min/1 timme eller lek hemma beroende på väder. Kl 16.30-16.50 är det sovstund. När Alice har vaknat brukar hon vara med mig då jag lagar mat eller umgås med sin pappa, och sedan äter vi middag tillsammans hela familjen ca kl 17. Mellan kl 18-19 är det bad, gröt, amning, bus och godnatt.
En gång i veckan har vi babysim och ibland går vi på sångstund hos öppna förskolan. Alice träffar sin jämnåriga kusin nästan varje dag.
Tidigare har Alice sovit alla dagslurar i vagn och natten i spjälsäng. from idag har jag tänkt låta Alice sova alla lurar i sängen då hon verkar tycka det är skönare. Förmiddagsluren idag sov hon utan problem i spjälsängen trots att det var första gången.
Natten sovandes i spjälsäng har alltid fungerat bra, fram tills jag ändrade hennes schema så att hon sover 12 timmar. Nu är det femte natten som hon har vaknat för tidigt. Hon vaknar mellan kl 2-4 varje natt och skriker i ca 1 timme innan hon somnar om. Jag ramsar en gång och sedan inget mer. Har försökt tidigare att ramsa igen samt musik men då verkar hon varva upp mer. Känns som att hon bara blir provocerad.
Gör jag något fel där eller ska jag bara fortsätta som jag gör nu? Alice börjar få tänder i överkäken, kan det ha något med sömnproblemen att göra? På dagen känns det som att jag vet exakt hur jag ska göra men när Alice vaknar på natten känner jag mig helt plötsligt handlingslös, känns så hemskt att bara låta henne ligga där och skrika!!!
Boken har jag och har läst den säkert 100 ggr
Tack Jenny för att du tog dig tid att svara
-
LilloppansMamma
Hej och välkommen, säger även jag!
Håller med Jenny om ditt schema. Denna är toppen vid schema-tankar tycker jag:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416
7-8 månader:
(14,5 tim sömn / 9,5 tim vaken)
Som tidigare, men:
- SM punkt 1-5 inom 30 min (dvs äta inom 30 min)
- Här väljer en del att byta till 2 lurar och andra väntar till 9 mån.
Så ni ligger bra till i sömn, liite plus. Tror också att kan det vara så att det förlängda nätterna har gjort att behovet av sömn minskat något på dagarna. Det där att vakna för tidigt skvallrar lite om det tycker jag. Är hon en tröttis eller piggis? Om det är en piggis så kan ni börja att erbjuda en 5-minutare på eftermiddagen, genom att ut och gå med vagnen exempelvis. I min mening, så tycker jag att du kortade fel lur
. Jag hade erbjudit 45 minuter på fm och gjort eftermiddagen till en 5 minutare. Någon annan som har annan input?
Att vakna i 45 minuters skarven kan skvallra om en mage som inte blivit proppmätt.
När och vad äter tjejen?
Du börjar sakta men säkert att införa konstant krisberedskap på dagslurarna. Vagnandet är ett krisverktyg för att lugna ett barn, inte att söva. Att hon skriker när du slutar är ju inte så konstigt. Vagna kort som markering, skaka handtag, bort med hög, trygg ramsa. Sedan får hon reagera i fred. Du kan stötta med husljud, ramsa när du hör att det börjar att bli ledset.
LilloppansMamma
Håller med Jenny om ditt schema. Denna är toppen vid schema-tankar tycker jag:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416
7-8 månader:
(14,5 tim sömn / 9,5 tim vaken)
Som tidigare, men:
- SM punkt 1-5 inom 30 min (dvs äta inom 30 min)
- Här väljer en del att byta till 2 lurar och andra väntar till 9 mån.
Så ni ligger bra till i sömn, liite plus. Tror också att kan det vara så att det förlängda nätterna har gjort att behovet av sömn minskat något på dagarna. Det där att vakna för tidigt skvallrar lite om det tycker jag. Är hon en tröttis eller piggis? Om det är en piggis så kan ni börja att erbjuda en 5-minutare på eftermiddagen, genom att ut och gå med vagnen exempelvis. I min mening, så tycker jag att du kortade fel lur
Att vakna i 45 minuters skarven kan skvallra om en mage som inte blivit proppmätt.
Hon vågar nog inte somna.Alice11 skrev:Jag gör så att jag lägger henne på mage i vagnen, lägger henne tillrätta, ramsar och går. Detta har fungerat förut men nu så går det inte alls, har försökt att vagna henne men då är hon bara lugn sålänge jag vagnar och när jag slutar börjar hon skrika.
Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/