Hur 17 får man ordning på dagslurarna?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma till en Lill-Babs

Hur 17 får man ordning på dagslurarna?

Inlägg av Mamma till en Lill-Babs »

Hej,
min lilla flicka har äntligen börjat sova bättre på nätterna efter många om och men. Dagslurarna däremot är rena maktkampen att få till. Några tips om hur man lyckas med dessa lurar utan bråk. Jag använder verktygen vid läggning både på dag och kvällstid men på dagen är det kört... [-( lillan vill inte vara med på noterna. Jag "vinner" tillslut men det känns inte bra med denna maktkamp.

Tack på förhand
Mor till 3 varav den minsta ?r f?dd 040428.
Lillans favoritord ?r: bab, varav smeknamnet Lill-Babs
Scarlett

Inlägg av Scarlett »

Hej du!

Jag sitter i samma båt som du med mina tvillingtjejer, födda mars-04.
Har inga råd att ge, visst är det såååå skönt att få sova på nätterna, men både de och jag behöver sova/vila på dagen.
Kommer du på nåt får du gärna tipsa....
Jag kör i allafall på med mina/ våra tider och hoppas på att det oxå ska lösa sig snart :lol:
Men under tiden kan vi ju stötta varandra :!:
Kram Charlotte
Stolt Mamma till Maja-97, Madeleine-02 och
Tvillingarna Ellen & Emelie-04
Louise

Inlägg av Louise »

Hej
Mitt tips är att bara kämpa på och följa schemat och använda marginalkvartar åt båda hållen vid behov. För oss tog det fyra veckor innan alla dagslurarna satt och Pluppen somnade utan skrik.
Jag har läst att många har samma erfarenhet att det tar 3-4 veckor innan dagslurarna sitter.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Scarlett

Inlägg av Scarlett »

Tack Louise! för ditt svar :D
Jo, jag har oxå tänkt så, att det kommer rätta till sig med tiden, känner mig bara lite stressad när dagen drar iväg och jag har tid att passa( hämta de andra barnen)
Ska försöka coola ner mig och köra på med schemat.
Är ju tacksam att nätterna går så bra nu :lol: :D
Kram Charlotte
Ps. det känns ju lite jobbigare oxå när det är två man ska hjälpa att komma till ro, känner mig lite otillräcklig :cry:
Stolt Mamma till Maja-97, Madeleine-02 och
Tvillingarna Ellen & Emelie-04
JH

jag med...

Inlägg av JH »

Vi har ju precis tagit oss igenom uppföljningsveckan, men vi har också strul med dagslurar. Den långa luren mitt på dagen går bra om vi är ute och går och hon ligger på sidan i vagnen (tack Lotta för tipset! :D ), men de andra strular. Hon somnar visserligen oftast runt den tid hon ska, men det är alltid med gråt och tandagnisslan i allt från 2-10 minuter. Det känns så tråkigt att hon alltid ska "gråta sig till söms" (jag ramsar ju och så, så det sista hon hör är ju bekräftelse, men det känns ändå som att hon snart kommer att förknippa all sovtid med gråt :( )

sen vaknar hon ofta innan hon ska (utom långa luren mitt på dan) och det är jättesvårt att få henne att somna om om vi inte är ute och går.

Undrar om detta blir bättre av sig själv längre fram..? Vad ska man göra? Låta henne gnöla och avvakta? Jag använder verktygen mer på dan än på natten, men vill ju inte vagna och solfjädra för mkt. Svårt det där...
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Min lilleman skriker/gråter/gnäller också alltid innan han somnar men jag har valt att tolka det som irritation över att han inte somnar genast, mer än som genuin ledsenhet. Vi vet ju alla själva hur det är klockan 03 på natten när bebisen sover som en stock men man själv absolut inte kan somna, hur irriterande är inte det? Lite stånk stön och gnissel måste man låta dem ha för sig, det är ju ett av de få uttryckssätt de har än så länge. Så länge man kommer in med ramsan efteråt bara. Eftersom jag alltid väntar mig att han ska gnöla lite så blir jag himla positivt överraskad när det inte sker, bra va!? :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Mamma till en Lill-Babs

Tack för era svar..

Inlägg av Mamma till en Lill-Babs »

Jag får väl ha lite is i magen och låta det ta sin tid. Hon kommer väl att somna utan gnissel någongång, om inte annat så har jag inte sett några gnisslande tonåringar som inte kan sova :-s :P
Vi kör på... 8)
Mor till 3 varav den minsta ?r f?dd 040428.
Lillans favoritord ?r: bab, varav smeknamnet Lill-Babs
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, mammamy :D

Det viktiga är inte att barnen sover varje minut de "ska" sova. Det viktiga är att de har förutsättningarna. Så ge dem :!:

Du måste visa större förtroende för Lill-Babs. Du måste coola ner dig och lära dig att låta henne vara i fred. Det är inte synd om henne. Hon behöver ha din höga tillåtelse att tröttna på att ha tråkigt :!:

Ge henne vad hon behöver när hon är vaken, så kan du också förvänta dig att hon ska sova när alla hennes diverse övriga behov blivit tillfredsställda. Ta dig då an de andra sjutton bebisarna som du öppnat barnhem för därinne i Salen och som skriker som stuckna grisar :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"