2 underbara töser som väcker varandra på morgonen!

Skriv svar
missblue

2 underbara töser som väcker varandra på morgonen!

Inlägg av missblue »

Hej! har alltid varit så stolt över att jag fått mina barn att i princip sova 19-07 varje natt. Nästan 100% säker på att jag ska få en lugn natt utan att bli väckt. Men den senaste tiden sen vår tredje tös kom till världen så har det ändrats. 5 och 2 åringen sover ganska så bra från halv åtta på kvällen till 05.00 (mestadels till 06.00) Det är 2 åringen som som vaknar på morgonen och sjunger, pratar, skriker (inte av sorg utan bus), så att 5 åringen till sist vaknar och där kan de ligga ibland 2 timmar och prata, sjunga. 2 åringen hoppar ur sin spjälsäng HELA tiden och kryper ner till storasyster. Eller möblrar om i rummet. På kvällarna är det samma procedur innan de ska lägga sig och även vid middagsluren för 2 åringen(tar oftast en timma innan hon somnar=hon sover bara en halvtimma på dagen.. Hon klättrar hela tiden ut ur sängen. På kvällen står vi precis utanför dörren och kommer in och lägger ner 2 åringen så fort hon går upp ur sängen. Men inte alltid vi hinner då hon gör det väldigt tyst. Detta pågår varje kväll ca en kvart. Då ger hon upp. Men sen gör hon det på morgonen också och då är vi inte alls lika beredda. Ibland vaknar vi av att båda springer ut till oss tidigt på morgonen. Vi har det mörkt, vi ramsar.
2 åringens schema

07.00 god morgon (men hon sover aldrig till sju, oftast till sex och pratar en timma och väcker alla syskonen)

12.00-13.30 middagslur 8haft 2h men kortat ner eftersom hon inte verkar sömnig vid lunch och vaknar så tidigt på morgonen)

Hur ska vi göra med 2 åringen?

19.00 godnatt

07.00 godmorgon
Sagalinda
Kontakt:

Re: 2 underbara töser som väcker varandra på morgonen!

Inlägg av Sagalinda »

Hejsan missblue!

Hmmm, en riktig trixare :lol: Jag har några knep i lager, men hur korrekta de är vet jag inte...

Först ska jag poängtera en sak som i alla händelser är korrekt: tvååringen ska inte hjälpas tillbaka i sängen efter urhopp, hon ska i för egen maskin. Har hon tagit sig ur ska hon ta sig i - ingen service här inte! Att bäras tilbaka, bli ilyft (och rentav omstoppad?) är ju värsta spahelgen, och då är det klart man vill ha mera sådant. Jag har haft stora problem med Hugo som nu är 2½, just vad gäller kvällar/morgnar och urhopp. Jag stod på vakt konstant i TRE veckor utanför hans dörr, och gjorde precis enligt regelboken - så fort jag hörde att han svingade sig över stack jag in näsan och ett finger som strängt pekade mot sängen medan jag sa TILLBAKA! följt av en ramsa. Ingen effekt. På tre veckor. Vi höll på en timme varje kväll. Han tyckte det var urkul att volta ner tillbaka i sängen. Till sist fattade jag att för honom var det tillräcklig underhållning att ha publik som beskådade hans volt ner i sängen. Han ville visa vad han kunde. Så jag insåg att han inte får ha någon publik. För att detta skulle bli möjligt kunde jag inte öppna dörren. DEtta låter hemskt, men jag insåg att jag var tvungen att hålla för dörren och bara ramsa utanför. Första kvällen blev han skitsur. DUMMA MAMMA skrek han oupphörligen i 20 minuter medan han hängde på dörrhandtaget, som jag krampaktigt höll fast från utsidan. Andra kvällen halverad tid. Tredje kvällen var han uppe och kände på handtaget, konstaterade att det inte gick att komma ut, krängde sig tillbaka i sängen och somnade. Fjärde kvällen gjorde han sig icke besväret att komma ur ens en gång...

Det tog alltså tre kvällar så var vi på banan igen, efter en nästan olidligt lång kvällsrumba i tre långa veckor. Med detta vill jag inte uppmana alla föräldrar att hålla för dörren - sovrummet är inget fängelse utan ett ställe man vill vara i för att det är skönt att sova - men just min son krävde så pass krokiga bananer att jag var tvungen att ta till detta knep. Han reagerade också med uppenbar lättnad, och han var inte ledsen utan bara arg de första kvällarna. Arg för att han inte fick någon publik till voltshowen. DEt har hänt ett par gånger att jag hört att han börjat gråta där uppe i sitt rum efter läggning, och jag har gått uppför trappan för att höra vad han hittar på. Jag har hört att han klättrat ur sängen och jag har varit snabb med att hålla för dörren. När han konstaterat att den varit "låst" har han omedelbart tystnat och klättrat tillbaka i sängen! Det är precis som om han blivit lättad över att han inte KAN komma ut - då vet han att det verkligen är sovdags och inte cirkustime :lol:

Så, detta som liten vink om hur vi kom tillrätta här i huset med kvällarna. Men morgnarna var ännu ett problem, och är det fortfarande ibland. Nu kommer mitt trix som kanske inte är så särskilt bra: Jag mutar med choklad. Hehe. Hälsosam sådan, ekologisk med hög kakaohalt. Den som sover tills klockan ringer får en liten bit på förmiddagen. Nu ligger han där i sängen, och då klockan ringer skuttar han ur och säger "JEEEE! Klaaaa!" Vilket betyder choklad. :lol: Egentligen mot mina principer, men jag blev trött på att varje morgon bli väckt upp till en timme för tidigt av en kille som lekte med bilar och klossar. Jag försökte alla slags pedagogiska samtal, förklara och visa och intyga om att det är natt och så vidare, med det resultatet att han respekterade oss andra som sov och lekte för sig själv istället... Men hur bra sover man då en tvååringen leker i rummet bredvid? Man ligger ju bara och är irriterad... SÅ en liten ynka chokladbit löste vårt problem :wink:

Sedan kan du alltid flytta isär flickorna, med motiveringen att tvååringen inte kan sova hos sin syster så länge hon stör henne. Det har jag gjort ett par gånger med flickorna och det har alltid haft önskvärd effekt :D Så får de sova tillsammans igen då hon som varit fnurrig slutat fnurra.
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
missblue

Inlägg av missblue »

Hej, tack för svar! Min 2 åring går oftast inte ut ur rummet utan leker i rummet alt. Hoppar ner i storasysters säng. Att hålla för dörren skulle Jag nog inte palla, men det där med chokladen kanske:) men vet inte hur Jag ska få min 2 åring att förstå att om hon är tyst o ligger kvar i sängen blir det belöning. Har för mig att Jag läst här nånstans eller i barnaboken att man ska in snabbt och lägga ner dom i sängen innan de hinner krypa ut.

Om vi nu låter henne vara kvar på golvet efter att hon krupit ut så stör hon ju storasyster desto mer. Vihar ingen annanstans att lägga henne. I tvättstugan isf. När hon vaknar på morgonen. Hur ska man få henne tyst :och vara kvar i sängen? I
miniz

Inlägg av miniz »

Du är för bra du Sagalinda! :lol: Jeee, klaaa! :thumbsup:

missblue:
Du kan vakta henne utanför dörren och ramsa henne i säng pà kvällen. Om inte ramsan tar, sà fàr du visa henne i säng. Utan gos och gonatt, det ska inte vara kul.

Pà morgonen kan du införa väckarklocka och säga att när den ringer är det morgon, innan det är det natt och dà sover man. Slà av klockan tillsammans och gör godmorgon med glatt humör och massa mys. Om hon försöker stiga upp innan klockan, sà kan du göra som pà kvällen.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Haha tack miniz, det var ju bra att du gillade min muta och inte dissade den :lol:

Jag ville ännu poängtera för missblue hur viktigt det är med kolmörker. Jag funderar hur lillasyster kan komma ur och företa sig än det ena än det andra? Det borde inte vara särskilt lätt om ni har mörklagt enligt konstens alla regler. Kom ihåg att skruva ur alla lampor ifall hon brukar tända dem!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"