Dagslurarna bara strular!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Annacissi

Dagslurarna bara strular!

Inlägg av Annacissi »

Hej
Är nu inne på femte natten av kurningen av vår lille R som är 8,5 mån. Och det har verkligen gått över förväntan måste jag säga, han sov hela natt redan natt tre. Men det som fortfarande strular och har strulat redan från dag ett är dagslurarna och då menar jag alla dagslurar. Vi har nu tre lurar inplanerade under dagen, 45 min på förmiddan, 1,5 mitt på dan och 20 min på eftermiddan. Saken är den att R vägrar somna, eller rättare sagt jag lyckas inte få honom att sova. Under de här dagarna har insomningen på dagarna tagit allt mellan 15 min och en timme. Sista luren på 20 min har jag aldrig lyckats få honom att somna på. Han bara skriker och skriker och när jag ramsar så tycks det bara elda upp honom ännu mer. När han väl är tyst och jag ska ge honom bekräftelsen så sätter han bara fart igen. Han beter sig precis som första natten. När jag känner att ramsan inte alls tar så har jag till slut varit tvungen att gå in och både buffat och solfjädrat, men så fort jag slutar och ramsar mig ut så börjar han skrika igen. Dom ggr han väl somnar känns det istället som att han somnar av ren utmattning och inte för att jag lyckas lugna honom, han har nu t o m blivit hes av allt skrikande. De ggr då han väl har sovit och jag har väckt honom har han varit helt förtvivlad för att han fortfarande är så trött. Vilket betyder att han inte alls sover de sammanlagda 14,5 tim som han borde. Jag börjar så smått känna tvivlen komma men jag känner oxå att jag inte vill ge upp det här eftersom han har reagerat så otroligt bra redan från början på nätterna. Sen har vi svårt att få till skrattet till go nattet eftersom han är så svårflörtad p g a att han är så trött, det är knappt att han skrattar när vi kittlar honom! Misstänker kanske att våra problem kan bero på det?

Sen har jag lite funderingar om problemen kan bero på schemat, det kanske inte passar honom? Vi kanske borde ta bort 20 min sovtid nånstans? Så här ser R:s schema ut nu:

Natt: 19.30-7.30
Frukost: 7.30 Amning + gröt
Sova: 10.00-10.45
Lunch: 11.00
Sova: 12.30-14.00
Mellis: 14.00
Sova: 16.00-16.20
Middag: 17.00
Nattning: 18.30-19.30 (amning+gröt)
Natt: 19.30

Jag skulle vara väldigt tacksam över lite råd och synpunkter inför vår fortsatta kurning.

Annacissi
Mamma till Rasmus, född 110121
Kurad 110927
frk Carlsson

Re: Dagslurarna bara strular!

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Annacissi, och varmt välkommen hit!
Annacissi skrev:Men det som fortfarande strular och har strulat redan från dag ett är dagslurarna och då menar jag alla dagslurar.
Dagslurarna kan ta tid på sig att funka, det ska man komma ihåg. Och därför är det viktigt att inte drabbas av "panik" utan att ta det luuugnt och metodiskt, precis på samma sätt som man har arbetat på natten. OK?

Ni är på dygn 6 nu om jag förstår det rätt. Då ska ramsan ha börjat sitta. Det gör den ännu inte för er. Vad göra?

1. UPPHÖR omedelbart med att gå in och buffa! Ni skulle ha lämnat buffningen redan natt 2. Fär varje gång ni gör detta så desarmerar ni ramsan och säger till sonen att "nejmen du, vi skiter i den här ramsan och kör på buffningen istället". Helt nya bud, mitt i allt det nya, och dessutom helt random :roll: .

Lår ramsan arbeta, när det är läge (se nedan avs undantagen dvs när han är ARG!).

2.
Annacissi skrev:Saken är den att R vägrar somna, eller rättare sagt jag lyckas inte få honom att sova.
Rätt tänkt! Vad är det DU gör/inte gör! Nu ligger fokus på dig/er vuxna här. (Se punkten ovan bl a).

3. Mörkläggning? Det kan vara tvunget att ni har totalt mörklagt inne i rummet, även på dagtid, iaf under uppföljningsveckan. Inga glepor i ngn gardin eller under ngn dörrspringa. Gå in i rummet , stäng dörren och kolla. Ser du handen framför dig så är det inte tillräckligt mörkt.

4.
Annacissi skrev:Han bara skriker och skriker och när jag ramsar så tycks det bara elda upp honom ännu mer.
Är han arg alltså? Då måste du backa och lämna honom så att han får gorma av sig. Inga verktyg biter på arga barn. Ramsa endast vid ledsenhet eller direkta frågor. Men det är en balansgång, för han får heller inte uppleva att han blir lämnad. Ist för att ramsa (om man upplever att de blir uppeldade) är att göra husljud utanför dörren - städa, plocka, sätt på micron - visa att ni finns där!

5. Rekommenderar VARMT kapitlen om Lugnet, Säkerheten och Njutningen, samt Safarin. Däri finner man hela gruntanken med SHN, vad det är vi vill förmedla, dvs närvaro, trygghet ("bössan är laddad") och slutligen njutningen - livet som det ska vara med tillräckligt med mat och sömn.

6.
Annacissi skrev:Sen har vi svårt att få till skrattet till go nattet eftersom han är så svårflörtad p g a att han är så trött, det är knappt att han skrattar när vi kittlar honom! Misstänker kanske att våra problem kan bero på det?
Visst kan det vara så att han är JÄTTETRÖTT nu. Men ni ska bara skruva upp tempot ännu mer. Kittla på bara, fram med gapskrattet. Det kommer så småningom.

7.Hur funkar matintaget? Ös på! Ju mättare mage, desto mer ro att somna och sova lääänge.

8. Schemat ser jättefint ut! Vid 9 månader så tar man ju bort em-luren och drar samtidigt ner fm-luren till 20 min. Vissa barn säger till om detta redan ngn/ngr v innan de blir 9 mån, och för en del tar det ngn/ngr v efter att de blivit 9 mån tills de säger till om ändring. Jag funderar över om er kille kanske upplever att han får lite för mkt sömn :-k i o m att han befinner sig i en slags "åldersskarv". Hursom, så måste ni ändå vänta tills efter att uppföljningsveckan är över innan ni utvärderar och gör om schemat.

Jag var nyligen inne i en tråd där det oxå var lite problems med daglurarna:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 4&start=15

Nu vagnades det här barnet, men grunden till "strulet" är/var nog lite det samma som för er tänker jag, allstå avseende själva inställningen. Så läs och begrunda (ffa slutet av si 2 samt s 3). Kanske du får ngr nya infallsvinklar?

Hoppas att jag kunnat ge dig ngt nytt att tänka på /förhålla dig till. Ni verkar ju ha gjort ett gott jobb i övrigt, så nog borde detta gå att reda upp! :thumbsup:

Vänliga hälsningar, Sanna
Annacissi

Inlägg av Annacissi »

Hej igen

Tack så mycket för ditt snabba svar trots helg.

Jag har läst, begrundat, läst och läst lite till.
Även fast vi är långt från att vara i mål så tycker jag ändå att det känns att det går lite bättre. Eller kanske jag ska säga att det går lite upp och ner, ena gången så somnar lille R på 10 min o nästa gång kan det ta 30 min. Fast jag har ändå känslan av att ramsan inte tar som den borde göra vid det här laget.
Dock har jag några funderingar; som det är nu så bakar jag ihop ramsan med bekräftelsen på väg ut. Men oftast räcker inte det vid dagslurarna och han blir arg, när han sen då tystnar ska ge honom en separat bekräftelse då? Ska bekräftelsen ha sista ordet när han är arg eller ska jag låta honom vara när han väl har lugnat sig och håller på och somnar?
Men nätterna fungerar fortfarande jättebra, dock acceptera han inte riktigt att jag lägger ned honom i sängen utan protesterar även vid läggningen. Men även här bakar jag ihop ramsan med bekräftelsen och då känns det som att han accepterar det, t ex igår kväll sov han på mindre än en minut. Borde han vid här laget acceptera läggningen med en gång utan att skrika/protestera?
Sen har han hela tiden vaknat lite för tidigt på mornarna, men jag tror att det förmodligen beror på att han är bajsnödig eftersom han direkt bajsar. Och det känns det inte riktigt som jag kan göra någonting åt just nu, utan bara vänta ut att det blir "ordning" på hans mage.

Jag är jättetacksam för era råd och synpunkter.

Annacissi
Kurad 110927
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Annacissi skrev:Även fast vi är långt från att vara i mål så tycker jag ändå att det känns att det går lite bättre. Eller kanske jag ska säga att det går lite upp och ner, ena gången så somnar lille R på 10 min o nästa gång kan det ta 30 min.
Låter bra att du känner så :D För det här är en process. Inget "ska" sitta ngn "speciell" dag, utan det går upp och ner och fram och tillbaka. Huvudsaken är att man beter sig konsekvent mot barnet och gör likadant varenda ggn, oavsett hur utgången blir. Efter uppföljningsveckan kan man utvärdera och tycka till om hur det har gått och var man står och utifrån aktuell situation slipa mer på det som behövs slipas på, lägga om schemat el vad man nu tycker behövs göras.
Annacissi skrev:Fast jag har ändå känslan av att ramsan inte tar som den borde göra vid det här laget.
Ok. Och då gäller det såklart att komma tillrätta med detta tänker jag :wink: . Jag beskrev ngr olika tänkbara anledningar till varför han kan tänkas inte ha fått grepp om ramsan än, finns det ngt av det jag skrev i förra inlägget som du tycker stämmer på er situation? Det är såklart svårt för mig som sitter här att veta exakt vad det är som gör att ni inte nått fram till honom,det kan ni bara lista ut själva :wink:
Annacissi skrev:Dock har jag några funderingar; som det är nu så bakar jag ihop ramsan med bekräftelsen på väg ut. Men oftast räcker inte det vid dagslurarna och han blir arg, när han sen då tystnar ska ge honom en separat bekräftelse då? Ska bekräftelsen ha sista ordet när han är arg eller ska jag låta honom vara när han väl har lugnat sig och håller på och somnar?
Det är helt rätt! I o m att man går in i uppföljningsveckan så ges ingen separat bekräftelse, utan man bakar ihop den med påminnelsen, precis som du gör. Blir han arg när du ramsar dig ut alltså? Då hade jag låtit honom vara i o m att jag ramsat klart, jag hade låtit honom gorma färdigt i lugn och ro helt enkelt och sen somna :wink: eftersom det inte skall ges ngn separat bekräftelse utanför dörren när man lämnat rummet. Om han hör av sig igen efter det och låter LEDSEN, så hade jag däremot stöttat m h a husljud för att visa att jag finns därute :) .

Det ÄR så svårt det här med att hitta en lagom nivå avs ramsandet. En del ramsar för LITE från början och så lär sig inte barnen ramsan pg a det, dvs de känner sig bara förvirrade och ensamna. Och en del ramsar för MKT , barnet "kan" redan ramsan och blir förbannat för att man lägger sig i och stör och är överkoncentrerad. När vi kurade vår mellantjej förljde vi devisen att barnet skriker för att man ska gå BORT och inte tvärtom :wink: Det funkade galant för det mesta.

Därför är husljuden kanon, just för att de förmedlar närvaro utan att "störa", om du fattar vad jag menar :wink: .
Annacissi skrev:Borde han vid här laget acceptera läggningen med en gång utan att skrika/protestera?
Fast meningen här är inte att barnen ska "acceptera" ngt - vare sig nedläggning eller ramsning eller what so ever. Det ska kännas LUGNT och TRYGGT och SJÄLVKLART att bli nedlagd (el ramsad för den delen). Så om ni tror att det inte känns så för honom får ni nog klura på vad det är som NI inte har gjort för att det ska kännas så?
Annacissi skrev:Sen har han hela tiden vaknat lite för tidigt på mornarna, men jag tror att det förmodligen beror på att han är bajsnödig eftersom han direkt bajsar. Och det känns det inte riktigt som jag kan göra någonting åt just nu, utan bara vänta ut att det blir "ordning" på hans mage.
Det där brukar ge med sig. Se till att ge katrinplommon på morgonen, till frukost, så hinner han bajsa under dagen :)
Tidiga morgnar roddar ni bäst m h a pangramsan, dvs vanliga påminnelseramsan som ni ENBART ger X4 och sedan så lämnar ni honom och stöttar m h a husljuden. Läs mer här oxå:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

("Tidiga morgnar och olika strategier").

Det tar ca 1 mån innan kuren sitter helt och hållet - man kan som sagt få hålla på och slipa på olika saker fram tills dess. För en del strular dagslurarna, för en del strular tidiga morgnar etc. Det är som sagt en process, men fram kommer man :thumbsup:

Kör på bara!
/Sanna
Annacissi

Inlägg av Annacissi »

Hej igen

Jag känner att jag måste återkomma för att få lite råd och vägledning angående lilla R:s sovning. Jag är lite osäker på om jag ska fortsätta på den här tråden trots att det gått så lång tid eller om jag ska börja på en ny, men jag provar här till att börja med.

Vi har levt med kuren nu i drygt två månader och när den väl hade satt sig så har allting mestadels fungerat bra. Dock finns det några saker som vi inte har fått ordning på. Framförallt är det tidiga mornar. Men jag kanske ska börja med att lägga in hans schema så att ni vet vad jag pratar om:

Vakna: 7.00
Frukost: 7.30
Sova: 9.00-9.45
Lunch: 11.00
Sova: 12.30-14.00
Mellis: 14.00
Middag: 17.00
Sova natt: 19.00

R vaknar i stort sett alltid kl sex, ibland halv sex. När han vaknar så bajsar han oftast. Han blir väldigt sällan upprörd utan ligger istället i sängen och pratar lite för sig själv och leker med sitt djur. Strategin som vi har använt oss av är pangramsa och sen inget mer (han sover i ett hörn i vårt sovrum). Den har inte hjälpt ett dugg. Jag vet inte riktigt hur vi ska tackla detta för det känns inte ok att han ska ligga vaken så pass länge varje morgon oavsett om han är arg eller inte. Jag provade att en vecka korta ner förmiddagsluren till tjugo min för att se om det skulle bli någon skillnad. Det blev det inte, enda skillnade var att han var svårväckt och betydligt tröttare under dan än tidigare.

Sedan har han också hunnit bli sjuk under den här tiden vi har levt med kuren. Vi var inte riktigt förberedda på det och det var väldigt nära att vi förstörde det vi hade byggt upp. Som tur var lyckades vi efter en del arbete att hitta tillbaka till det vi hade innan sjukan. Min fråga är då hur ska vi gå tillväga för att inte förstöra allt när han blir sjuk och måste sova mer eller vid fler tillfällen på dagarna, då marginalkvartarna inte räcker till?

Tack på förhand.
Anna
Kurad 110927
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej Anna! :lol:
Det går alldeles utmärkt att fortsätta här i er gamla tråd.

För det första så måste jag säga att ni verkar ha det bra i det stora hela. Härligt. Så han är glad i sängen 1-1,5 timma innan väckning? Jag tror detta kan tyda på för mycket sömn på schemat. Ni har redan provat att skära ner på fm-luren i en vecka. Men en tumregel här är att en förändring tar 3+7 dagar att införa. Jag tror faktiskt att det kan vara dags att skära ner luren.

Om du inte gjort det tidigare, så kan du ju använda marginalkvartarna åt vardera håll på luren- och på så vis förlänga luren med en hel halvtimma. Du kan lägga en halvtimma tidigare för natten. Loppan har varit sjuk ett par gånger och vi har inte behövt använda mer än marginalkvartar för att se till få en Loppa som får den sömn hon behöver. Men känner ni att Rasmus behöver sova mer, så får han det- bara man tar sig upp på banan igen efter sjukdomstiden. Dock inte för svajig, om du förstår vad jag menar. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"