Först måste jag bara säga hur glad jag är att vi kurade för 3 månader sedan. På föräldrargrupper, öppna förskolan, bland vänner med barn är det ingen som har det så bra som vi. Förvånansvärt få är intresserade av att veta hur vi gjort. De flesta "tror" att vi har tur.
Sen till frågan.
Vi har kört samma upplägg och samma schema länge nu. Vi glömmer hela tiden att lillkillen blir äldre. Man vill liksom hålla fast vid ett vinnande koncept.
Nu sover gossen 20-07
9.15-10.00
12.00-14.00
16.15-17.15
Det blir 14h 45min.
Nu på slutet strular det lite på dagen. Första problemet är att lill-killen har blivit stor och kan klättra ur barnvagnen. Han är liten och ryms fortfarande i liggvagnen. Tidigare la vi ner honom, ramsade och lämnade honom. Nu vågar vi inte lämna honom eftersom vi är rädd att han ska trilla ur. Så då har vi börjat vagna honom. Då är blir han oförmögen att klättra och somnar snabbt. Men vi är trots det rädda att han ska vakna och klättra ur om vi inte vaktar honom. Vilket gör oss lite låsta.
Visst kan vi lägga honom i spjälsängen, men då kräver det att vi är hemma jämt. Hur gör ni andra?
Andra problemet är att vi tror det är dax att revidera schemat, men hur? Vi har på försök under en vecka kortat eftermiddagsluren till 20min. då blir den 16.30-16.50, men trots att vi gav det två veckor, så var han super trött och gnällig sista timmen innan natten.
Eftersom vi har 11 timmars-natt så behöver vi mer sömn på dagen. Kan vi hålla kvar vid tre lurar trots att gossen närmar sig 8 månader?
Tack och godnatt