6 veckor och sover/äter inte bra

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Lizzie

6 veckor och sover/äter inte bra

Inlägg av Lizzie »

Hej,

Min lilla pojke är 6v och jag har försökt att få till ett schema så att han får sova tillräckligt eftersom jag har märkt en stor skillnad i temperament kvällstid annars (typ kolik likn). Jag har BB och försökt att läsa mig till svar i forum men får inte riktigt ihop det. Nu har vi en hel del knas och många frågor.

Dessa tider försöker vi hålla nu:
8.00-9.30: mat (men han vaknar vid 7 tiden)
9.30-12.00: sova
12.00-13.30: mat
13.30-16.00: sova
16.00-18.00: mat
18.00-20.00: sova
20.00-21.30: mat

Natten är ett problem och jag har inte kört hårt med att få honom att sova igenom...följande tider gäller nu...tyvärr
21.30-2.00: sova
2.00-2.15: mat
2.15-5.00 sova
5.00-5.15 mat
5.15-8.00 (han vaknar tyvärr 06.30 och 07.15 här och somnar ej om efter 07.15)

Han blir trött snabbt och är för sömnig eller vill ej äta igen (påfyllnad enligt sm) ordentligt innan hans dagslurar vilket gör att han aldrig sover igenom en lur. Han vaknar flertalet gånger och ibland omöjlig att få att somna om igen. Vi har buffat/lugnat honom så att han stannar i sängen under sina sovtider denna vecka men det har inte hjälpt.

Han går dock gärna och lägger sig de tider som satts men sover vanligtvis enbart 1hr och sen är det knas. Skulle han få välja skulle han nog vilja amma en gång i timmen och sova 30 min på det...

Han sover på magen med larm i sängen. Vill inte sova i vagn eller bärsjal ordentligt. Går upp i vikt bra så det är svårt att få i honom mer mat, men han äter snabbt, max 15min om han tar sin tid.

Börjar bli ganska trött efter så mkt uppbruten sömn själv (han också såklart) så hur ska vi göra?? Han är ju så liten så jag har svårt att köra stenhårt på att ramsa (han lugnar ner sig snabbt när man buffar dock men börjar gråta om man slutar). Hjärtat går ju sönder när han gråter och jag har svårt att övertyga mig om ramsningen fungerar. Har ej testat vagning än.

Många frågor, jag hoppas ni kan ge mig era synpunkter.

Tack :)
videunge

Re: 6 veckor och sover/äter inte bra

Inlägg av videunge »

HEj och välkommen! grattis till lilla juvelen :heart:

vad bra att du har barnaboken. den kommer du ha nytta av många år framåt :thumbsup:

En praktisk detalj. kan du vara vänlig och gå in under kontrollpanelen och under signatur skriva in juvelens födelsedatum? det underlättar enormt för oss som svarar att hålla koll på hur gammal liten är. Tack. och förresten, så långe det gäller samma barn så kan du ha en tråd. om rubriken inte stämmer senare så gör det inget :wink:

Bra också att ni har andningslarm och magläge. kanon! :D
Men, skippa ramsan. den är han aldeldes för liten för. först vid 4 månader kan den användas som verktyg. en mindre bebis blir bara förvirrad och letar efter ansiktet till rösten. Däremot brukar vagning fungera aldeldes utmärkt på de små liven.
här finns en video där Anna vagnar

Sen kanske det är lite tidigt med schema. kolla gärna in den här länken med Standardmodellen. ett kompendium 0-2 mån Dom flesta brukar sikta på 2h vakentid följt av 2h sömn. Dock finns det små tröttmössor som inte orkar 2h i början, kanske speciellt inte på morgonen, men man siktar lite mjukt. Sen kan det ju i och för sig bli så att tiderna blir någorlunda samma ändå.

mat då. skarvar när man är så liten är oftast matbetingade.
Ni som ammar, det är väl lite tidigt för ökning eller? Har ni testat ömma järngreppet?
Ömma järngreppet

Det är några tankar att börja med.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Varmt välkommen hit, Lizzie :D Grattis till lilla underverket! :heart:

Hur gâr det för er?
videunge skrev:Ni som ammar, det är väl lite tidigt för ökning eller?
:roll: Jag mâste erkänna att jag aldrig riktigt fâtt grepp om de där ökninsperioderna. Men helt klart hade vi nât som spökade vid sex veckor (och sen igen vid 8v vill jag minnas). Jag strääävade sâ mycket jag kunde efter 2-2 vilket gjorde att vi höll kursen nâgorlunda. Men det var en ganska knasig vecka. :roll: :lol:

:heart:
Lizzie

Inlägg av Lizzie »

Hej och tack för era snabba svar.

Nej jag kände på mig att ramsan inte var ngt för honom. Tack för bekräftelsen.

Det största kruxet känns det som är hur man får honom att sova vidare på sina dagslurar. Speciellt så fort man är ute och rör på sig så brukar det blir svårt att sova eftersom han är i bilbarnstol eller vagn. Då blir sömnen ofta uppbruten.
Jag har inte testat att vagna än för han ligger på rygg i vagnen då det inte finns ngt larm där.

Han har börjat att sova natt 5hr nu så där är vi ganska nöjda för tillfället.

Ska man ta upp och mata och lägga honom att sova igen när han vaknar? Järngreppet fungerar väl inte antar jag eftersom vi helammar.

MVH
Lizzie
Mamma till lilla pojken Aug 2011
videunge

Inlägg av videunge »

Järngreppet går med både flaska och tutte :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Lizzie

Inlägg av Lizzie »

Ja tyvärr brukar han somna dock. Har testat att börja tidigare, rapa en miljon ggr för att få honom att vakna och diverse andra knep. Men han vill alltid somna snabbt och sedan sover han bara en timme.

Jag har tänkt att börja om från början och låta honom sätta tiderna för att se vad han föredrar men innan "schemat" så ville han bara äta och sova hela tiden men aldrig mycket/länge åt gången.

Inatt var han uppe kl 1, 3.30, 5, 6, 7.10 och sedan gick vi upp vid 7.45 för då hade jag tröttnat. Nu slocknade han som ett ljus efter alltför lite mat kl 9 och sov bara 30min. :( suck
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Lizzie :D
Lizzie skrev:Jag har tänkt att börja om från början och låta honom sätta tiderna för att se vad han föredrar men innan "schemat" så ville han bara äta och sova hela tiden men aldrig mycket/länge åt gången.
Jag tror inte att det är nâgon bra idé att lâta honom styra helt och hâllet, dâ blir det antagligen nâgot ât det du beskrev i ditt tidigare inlägg:
Lizzie skrev:Skulle han få välja skulle han nog vilja amma en gång i timmen och sova 30 min på det...
Ta det lugnt med schematänket och koncentrera dig pâ att fâ in en nâgorlunda rytm sâ länge. Sträva mot 2-2 sâ gott det gâr och dra dig inte för att hjälpa honom att sova "färdigt". Att fâ isär mâltiderna lite är det bästa sättet att fâ upp aptiten och dâ radikalt öka chanserna till längre sovpass. Annars är det lätt hänt att det bara blir snutt av alltihopa och det gör ju ingen glad. Vâga ta ledningen, NU är det matdags och NU är det sovdags :D
Lizzie skrev:Det största kruxet känns det som är hur man får honom att sova vidare på sina dagslurar. Speciellt så fort man är ute och rör på sig så brukar det blir svårt att sova eftersom han är i bilbarnstol eller vagn. Då blir sömnen ofta uppbruten.
Jag har inte testat att vagna än för han ligger på rygg i vagnen då det inte finns ngt larm där.
Ge er själva en mycket lugn vecka för att fâ in lite rytm. Fixa larm till vagnen och lât honom sova pâ mage även där. Smâ bebisar som fâtt korn pâ magläget brukar inte sova lika skönt (och länge) pâ rygg sen. :roll:
Lizzie skrev:Ska man ta upp och mata och lägga honom att sova igen när han vaknar?
Träna upp vagningstekniken och hjälp honom att sova när det behövs tycker jag.

Det gâr inte pâ en kvart att fâ ordning pâ rytmen för en liten bebis sâ jag skulle verkligen gjort allt för att fâ till (minst) en vecka dâ ni tar det lugnt och kan ha fokus pâ lillemans mat och sov. När ni väl fâtt in rytmen blir det lättare att vara ute och röra pâ sig igen, men just lugn och ro kan man inte fâ för mycket av när man ska köra in ett schema eller i ert fall lite rytm.

Lizzie

Inlägg av Lizzie »

Tack Sarisparis!

Jag ska testa och se hur vi går :D Inatt lyckades vi få till det och han åt bra i morse så förhoppningsvis har vi brutit snutt trenden nu. [-o<
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup:

Lizzie

Inlägg av Lizzie »

Halloj,

Jo vi har gjort lite framsteg och numera bara ett nattmål vid kl 4. Men han vaknar ännu ett par, tre ggr utöver det och vid sjusnåret är det väldigt tjurigt. Brukar tröttna vid det laget han har surat ett tag och eftersom han ligger i sängen bredvid lägger jag handen på honom så sover han vidare...så länge min hand är där. Jag antar att det egentligen inte är en bra ide.

Jag måste erkänna att jag inte vagnat än, vi brukar buffa honom lite till sömns igen eftersom det är ngt vi gjort från början. Han lugnar sig snabbt vanligtvis. Ingen ramsa dock :) Men än har han inte sovit en endaste tupplur utan att vakna.

:?: Undrar om man kan använda sig av buffningen på detta vis eller kommer han bara fortsätta att vakna? Och hur ska vi göra vid sju? Jag är helst inte byggd för att vakna så tidigt utan skulle föredra 08.30 eftersom vi kommer i säng närmre midnatt. Måste man ta till vagning?

:?: Sedan vill han helt enkelt inte vara vaken längre än 1,5hr på dagen men sover då relativt bra...förutom framåt kvällen.
Nu är han två manader så vi borde få till lite struktur men jag undrar om det är så att han kanske inte vill sova vidare/vara vaken eftersom han fortfarande äter så ofta. Tilläggas bör kanske att han ökar i vikt som bara den. En riktig liten tjockis :)

Vad tror ni?
MVH Lizzie
videunge

Inlägg av videunge »

Hej på er. :D

Är det kanske dags att träna på att somna själv? om man inte kan somna själv är det också svårt att somna om själv. Buffa kan man göra, men inte till sömns skulle jag säga. Sen är vagningen fenomenal för små skruttar tycker jag. Öva med tyngd i vegnen innan om du känner dig osäker.

på natten, är det helt mörkt i rummet?

det där med kraftig viktuppgång, vad jag vet så är det så paradoxalt att om man äter rejält med lite mellanrum så ökar vikten inte lika radikalt. Det är småätandet som man blir rundast av. Har ni testat att "jaga efter" med flaska för att se till att liten verkligen blir proppmätt? När en så liten herre vaknar ofta så tänker jag mat mat och mat... :roll:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Lizzie

Inlägg av Lizzie »

Hej Videunge och tack för svar.

Somna själv kan han utan problem sedan en tid tillbaka, vi buffar bara när han vaknar mitt i sin tupplur. Ja det är helt mörkt på natten fast klart att det blir lite ljusare när solen går upp även om vi har mörkläggningsgardiner.

Vi har justerat om tänkandet lite eftersom denna vecka har varit väldigt tjurig på kvällen. Nu lägger vi honom vid 20.00 eller strax efter och sedan matning fyra och vakna åtta, bara andra natten än så länge men det gick ok förutom ett uppvaknande vid tre och 7.30. Idag har han äntligen lyckats hålla sig vaken mer än 1,5hr i stöten första halvan av dagen.

Jag tror att det kanske finns för lite mjölk vissa dagar så vi försöker få i honom mer men utöver det så är det nog mitt eget tålamod som behövs :oops: :wink: eftersom jag tror att allt går meddetsamma!

kram
Lizzie

Inlägg av Lizzie »

Ps. Nu siktar jag på det här Ds.

08.00 morgon måltid 1
10.00 sova 1,5hr
11.30 måltid 2
13.30 sova 2hr
15.30 måltid 3
17.30 sova 1hr
18.30 måltid 4
19.30 nattslurk
20.00 natt
04.00 nattmål samt byte på max 30min
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej Lizzie!

En tanke efter en snabb kik på ditt schema. Orkar han vara uppe två timmar i taget? Han låter som en liten tröttis... :) Är man övertrött när man går och lägger sig kan det också bidra till tuffa skarvar. Och tjurighet på kvällen låter i mina öron som övertrötthet (alternativt tunn mjölk i brösten framåt kvällen, förstod inte riktigt om ni fyller på med flaska också?). Min lilla tjej på 4 månader är en riktig tröttis som klarar att vara vaken i absolut max två timmar, men brukar läggas efter en och en halv eller en och trekvart. Håll utkik efter trötthetstecken!

Det kan vara värt att se över mörkläggningen trots mörkläggningsgardinerna. När dagen gryr kan det komma in mycket ljus bakom gardiner och under dörren. Här hemma har vi tejpat för fönstrena för total mörkläggning och nu törs jag inte ta bort det, lillskruttan sover så bra och jag vill inte utmana ödet... ;)

Och jag känner igen det där med tålamodet. Jag är likadan, allt ska helst ske NYSS! ;) Men låt det ta tid, det är värt det i slutändan!!

Lizzie

Inlägg av Lizzie »

Hej,

Jo jag var övertygad om att han var en liten tröttis men nu när han har sovit ett par längre nätter vill han gärna vara vaken längre, tidigare hade två timmar varit omöjligt. Men du har rätt, man måste se till att lägga honom lite tidigare om han börjar såsa. Och kvällen tror jag är övertrötthet när lurarna inte funkat som de ska, men jag hoppas att någon vecka med detta schema hjälper att få honom att sova väl på dagen och då borde kvällen funka bra också.

Hur skulle du justera tiderna annars? Det har varit omöjligt att få honom att sova längre på sista luren.

Ja, jag hade velat undvika att mata extra med flaska men det verkar som om tillgången på mjölk går upp och ner så när det behövs blir det ersättning på kvällen. Nu går det att få honom att somna om vid sju om han får nappen. Då slocknar han igen. Han äter så snabbt så just nu känns nappen nödvändig i viss mån eftersom han snuttar så liten tid.

Kram
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"