Matproblem

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
aklejon

Matproblem

Inlägg av aklejon »

Hejsan,
min dotter är 1,5 år gammal och är frisk, kry och har alltid varit matglad. Enkel att ha att göra med på alla sätt och vis.
De senaste 2 veckorna har hon dock ändrat sig litet. Hon äter inte vad som helst längre, ibland inte ens saker som hon tidigare älskar som blodpudding eller plättar. Jag gör ingen stor affär av detta och dukar helt enkelt av efter att ha frågat henne 1-2 gånger om hon vill ha mer. Vad är det som händer? Hur gör man?
Förvirrad.
Tacksam för all hjälp
:D
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Matproblem

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Om du har och läser Barnaboken rekommenderar jag att du läser den.
Mat lusten sjunker avsevärt efter 1 år och det är då dags att sluta med "Mutor" Och annat "gott" mellan måltiderna som barn under 1 år kan få utan problem .

3 riktiga måltider ett mellis och en kvällsslurk skall ni ha på schemat.

Sen är det så att upp till ca. 3 års ålder så utvecklas smaklökarna till att bli känsligare och känsligare. Det kan då faktiskt ta upp till 20 smakomgångar för att man skall börja gilla en ny smak.

Så fortsätt servera god mat, lägg inte så stor vikt vid VAD och Hur mycket hon äter. Tacka för maten när hon är klar.

Tänk på att om de skulle äta lika mycket som de åt när de var 6 månader skulle de bli jättetjocka. tillgång och efterfrågan är det som gäller och de växer inte längre i samma procentuella omfång som tidigare. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"