Vår solstråle 15 månader har svängt om och blivit en riktig surpuppa beredd att ta till lipen så fort vi inte gör som hon vill.... kan det vara förtrots redan nu???
Vid bordet flyger maten hej vilt - vi låtsas som ingenting och tar bort maten och säger tack så mycket. Torkar av och låter gå från bordet.
I sitt rum kan hon ställa sig vid bokhyllan o peka efter böcker (just nu är hon tokig i böcker) Hon får då ett gäng att bläddra i och när hon skriker efter fler låtsas vi som inget igen, och visar på de böcker som redan finns på golvet och säger "Titta HÄR finns det böcker"
Hon älskar att dra ut lådor och riva ut allt på golvet, ffa de med ljus o servetter (som jag inte vill ha söndertuggade och nermalda...) Maken vill sätta spärrar på allt men jag förbjuder. När hon gör detta försöker jag visa vad sakerna används till och att de ska hanteras fint. Om detta inte fungerar för femtielfte gången, stänger jag lådan och försöker avleda uppmärksamheten. Gensvaret blir gap skrik o korkodiltårar som så småningom blir riktiga.
Värst är dock hennes plötsliga humörsvägningar där hon bara blir topptunnor rasade o vrålar när det inte går enligt hennes vilja/önskan, o det titt som oftast de senaste dagarna. Här försöker jag ignorera o fortsätta med vad jag nu håller på......Tyvärr är hon inte så lättavledd...
Hon sover bra, kunde ätit bättre (men det är ingen big deal) Hon hjälper till med diskmaskin, bäddning och matlagning dagligen. Ensamleken har vi tyvärr aldrig fått att fungera riktigt bra. Nu gör vi som så att när frukosten är klar, så plockar vi fram lite spännande leksaker i hennes rum och så läser vi tidningen i köket. Hon brukar springa lite i mellan, kolla in oss för att sedan leka inne hos sig. Ibland hämtar hon lite saker o leker i köket ( eller så går hon på de berömda lådorna...)
Läser o läser här på forumet....men önskar ytterligare lite tips ! [-o<
/Bibbi