Hej och välkommen Jessie-76!
Härligt att ni går in helhjärtat, då vet vi att det blir fina resultat inom kort
-Vår son blir 11månader den 21/9. Ska han kuras som en ettåring eller ska man gå på samma som för bebisar fr 4 mån?
Om er son inte blivit buffad förut, så kan han hunnit att bli lite för stor för buffningen. Det är lite vanskligt för mig att svara på. Om er son ratat magläget helt och hållet, så fungerar det att köra solfjädern på hans favoritställning sidan. Det viktigaste är att man med solfjädern kan förmedla ett lugn.
-Ska vällingen tas i ett annat rum och hur långt innan han ska sussa?
Den intas lämpligen i ett annat rum. Vi tar alltid vällingen i tv-soffan. Den tas cirkus en halvtimma innan läggdags. Sedan är det dags att skratta. Jag vill lyfta ett varningens finger för att sätta ungen på axlarna och galoppera och bröla "mamma är en älg", när den lilla magen är full med välling. Jag fick tvätta håret igår kväll kan jag säga
-När man tänker på schematiderna, ska han läggas ex. kl 19.30 eller ska han sova 19.30? Tänker mest på dagvilan då den är kortare och kanske tiden går till att han ska somna?
Han skall läggas klockan 19.30. När han somnar är upp till honom

. ibland när dagsvilorna strular, är det vanligt att man stressar upp sig. Man har liksom inte lika lång tid på sig att få barnet att somna

. Men då kan man minska sin egen stress ( oro är knappast en tillgång i kurningen eller i någon barnavård överhuvudtaget) , genom att lägga barnet lite tidigare inför vilorna. MEN det är vanskligt så där i början av kuren, när man gärna skall följa schemat minutiöst. Det där är sådant som vi kan reda upp tillsammans sen, när det lider.
-Appropå dagvilan så ligger han, ryggläge, i sin vagn som det är idag och gillar det jättemycket. Jag lägger i stort sett bara ner honom och han sover gott. Jag kan behöva vagga lite mjukt i ngn minut. Är vagning aktuellt eller kan jag "fuska" och fortsätta som nu?
Helt ok att han sover på rygg i sin vagn, om han nu sover passet ut? Men då skulle du, i ren SHN-anda, ge honom ett besked när han läggs i vagnen-. Dvs. vagna ett par tag som markering ,skaka handtag, ramsa bort. (Jag hade också selat, men det gör du kanske?)
-När han vaknar under natten nu så vill han gärna dricka vatten (ja, jag vet, det är vi som vant honom med det!), tänk om han är törstig, kan jag ge honom?
Jag tror inte gärna att han vill dricka vatten

jag tror han vill veta att ni är där. Han kommer inte att bli törstig. Han får ju alla sina behov tillgodosedda under dagen, eller hur?

Självklart är det annorlunda om han har hög feber etc. då ger man honom vatten i sängen och tittar till honom. Men under kurningen och han är frisk så minimerar vi springandet in till rummet? ( på natten händer det ingenting, förutom att alla sover som grisar)
-Ramsan vi tänker använda är den som Anna W anger i boken, lätt att komma ihåg. En vers är en rad, om jag fattat rätt?
Man säger Go´Natti med sig, Sov så gott X4 (el fler om d behövs)?
Japp, en vers är en rad, och man säger den som standard x4 men ibland kan det krävas några fler ja.
Angående schemat. Spontant kan jag tycka att det är liiite långt till middagsluren. Har ni kört schemat på honom? Hur har han då tagit emot det? Jag är nämligen en stor förespråkare för att lunchen skall komma så nära inpå middagsluren som möjligt

Min skrutta började sova som en gris när magen fylldes nära inpå luren. Er middag kanske ligger lite för tätt efter mellisen? Det är bara 2, 5 efteråt. Jag tänker att snart blir ju er kille 1 år, då minskar hans sömnbehov med en halvtimma. Så då är han nere i 13.,5 timmar. Just nu är sömnbehovet runt 14 timmar. Ni ligger liiiite plus på ert nuvarande schema. Sådant kan vi också redigera framöver efter uppföljningsveckan.
Men kika gärna på denna:
http://www.annawahlgren.com/forum/membe ... ile&u=2358
Så kanske vi kan bolla lite ideér sen?

LilloppanasMamma