Börja Kura 11månadersbebbe.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Jessie-76

Börja Kura 11månadersbebbe.

Inlägg av Jessie-76 »

Hej!
På fredag går vi in helhjärtat för SHN-kuren! Min motivation bara stiger för varje dag då vi har krångel varje kväll/natt och det känns som det ökar!
Lite frågor, bara:
-Vår son blir 11månader den 21/9. Ska han kuras som en ettåring eller ska man gå på samma som för bebisar fr 4 mån?
-Han somnar alltid bra och själv på sidan som det är nu och det känns konstigt att tvinga honom på mage.
Ska han buffas liggandes på sidan?
-Ska vällingen tas i ett annat rum och hur långt innan han ska sussa?
-När man tänker på schematiderna, ska han läggas ex. kl 19.30 eller ska han sova 19.30? Tänker mest på dagvilan då den är kortare och kanske tiden går till att han ska somna?
-Appropå dagvilan så ligger han, ryggläge, i sin vagn som det är idag och gillar det jättemycket. Jag lägger i stort sett bara ner honom och han sover gott. Jag kan behöva vagga lite mjukt i ngn minut. Är vagning aktuellt eller kan jag "fuska" och fortsätta som nu?
-När han vaknar under natten nu så vill han gärna dricka vatten (ja, jag vet, det är vi som vant honom med det!), tänk om han är törstig, kan jag ge honom?
-Ramsan vi tänker använda är den som Anna W anger i boken, lätt att komma ihåg. En vers är en rad, om jag fattat rätt?
Man säger Go´Natti med sig, Sov så gott X4 (el fler om d behövs)?
Schema:
19.30-7.30 Natt
7.30 vakna, välling
8.30 frukost men familjen
9.30 Sova
10.15 vakna
12.00 Lunch
13.30 Sova
14.30 Vakna
15.00 Mellis
17.30 middag
18.30-19.30 bad, lek, välling

Tack på förhand!! :D
John Les Paul Johannesson född 101021

Kurstart 16/9-11
LilloppansMamma

Re: Börja Kura 11månadersbebbe.

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen Jessie-76! :D :heart:

Härligt att ni går in helhjärtat, då vet vi att det blir fina resultat inom kort :lol:
-Vår son blir 11månader den 21/9. Ska han kuras som en ettåring eller ska man gå på samma som för bebisar fr 4 mån?
Om er son inte blivit buffad förut, så kan han hunnit att bli lite för stor för buffningen. Det är lite vanskligt för mig att svara på. Om er son ratat magläget helt och hållet, så fungerar det att köra solfjädern på hans favoritställning sidan. Det viktigaste är att man med solfjädern kan förmedla ett lugn.
-Ska vällingen tas i ett annat rum och hur långt innan han ska sussa?
Den intas lämpligen i ett annat rum. Vi tar alltid vällingen i tv-soffan. Den tas cirkus en halvtimma innan läggdags. Sedan är det dags att skratta. Jag vill lyfta ett varningens finger för att sätta ungen på axlarna och galoppera och bröla "mamma är en älg", när den lilla magen är full med välling. Jag fick tvätta håret igår kväll kan jag säga :mrgreen:
-När man tänker på schematiderna, ska han läggas ex. kl 19.30 eller ska han sova 19.30? Tänker mest på dagvilan då den är kortare och kanske tiden går till att han ska somna?
Han skall läggas klockan 19.30. När han somnar är upp till honom :lol:. ibland när dagsvilorna strular, är det vanligt att man stressar upp sig. Man har liksom inte lika lång tid på sig att få barnet att somna :shock: . Men då kan man minska sin egen stress ( oro är knappast en tillgång i kurningen eller i någon barnavård överhuvudtaget) , genom att lägga barnet lite tidigare inför vilorna. MEN det är vanskligt så där i början av kuren, när man gärna skall följa schemat minutiöst. Det där är sådant som vi kan reda upp tillsammans sen, när det lider. :D
-Appropå dagvilan så ligger han, ryggläge, i sin vagn som det är idag och gillar det jättemycket. Jag lägger i stort sett bara ner honom och han sover gott. Jag kan behöva vagga lite mjukt i ngn minut. Är vagning aktuellt eller kan jag "fuska" och fortsätta som nu?
Helt ok att han sover på rygg i sin vagn, om han nu sover passet ut? Men då skulle du, i ren SHN-anda, ge honom ett besked när han läggs i vagnen-. Dvs. vagna ett par tag som markering ,skaka handtag, ramsa bort. (Jag hade också selat, men det gör du kanske?)
-När han vaknar under natten nu så vill han gärna dricka vatten (ja, jag vet, det är vi som vant honom med det!), tänk om han är törstig, kan jag ge honom?
Jag tror inte gärna att han vill dricka vatten :D jag tror han vill veta att ni är där. Han kommer inte att bli törstig. Han får ju alla sina behov tillgodosedda under dagen, eller hur? :wink: Självklart är det annorlunda om han har hög feber etc. då ger man honom vatten i sängen och tittar till honom. Men under kurningen och han är frisk så minimerar vi springandet in till rummet? ( på natten händer det ingenting, förutom att alla sover som grisar)
-Ramsan vi tänker använda är den som Anna W anger i boken, lätt att komma ihåg. En vers är en rad, om jag fattat rätt?
Man säger Go´Natti med sig, Sov så gott X4 (el fler om d behövs)?
Japp, en vers är en rad, och man säger den som standard x4 men ibland kan det krävas några fler ja.

Angående schemat. Spontant kan jag tycka att det är liiite långt till middagsluren. Har ni kört schemat på honom? Hur har han då tagit emot det? Jag är nämligen en stor förespråkare för att lunchen skall komma så nära inpå middagsluren som möjligt :lol: Min skrutta började sova som en gris när magen fylldes nära inpå luren. Er middag kanske ligger lite för tätt efter mellisen? Det är bara 2, 5 efteråt. Jag tänker att snart blir ju er kille 1 år, då minskar hans sömnbehov med en halvtimma. Så då är han nere i 13.,5 timmar. Just nu är sömnbehovet runt 14 timmar. Ni ligger liiiite plus på ert nuvarande schema. Sådant kan vi också redigera framöver efter uppföljningsveckan. :lol:

Men kika gärna på denna:
http://www.annawahlgren.com/forum/membe ... ile&u=2358

Så kanske vi kan bolla lite ideér sen?

:heart: LilloppanasMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Jessie-76

Inlägg av Jessie-76 »

Tusen tack för ett snabbt svar!
Här sitter jag och är redo. Skrattet till natten gick jättebra men oj, va arg han var sen! Han skrek och var helt omöjlig att göra solfjädern på. Det tog ca 50 minuter!
Jag funderar på om jag kanske skulle bara ha lagt ner honom och ramsat, han är ju inte van att vi håller honom när han ska somna, han somnar ju alltid själv annars? Ja, ja nu är det gjort och lite hörselskador är väl bara att acceptera :wink:
Han har hittills vaknat en gång då jag fick lägga tillrätta och ramsa en gång, nästa gång bara lite småjämmer utan ngn åtgärd.

Nu återsår bara resten av natten :)

Kurstart 16/9-11
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Hur har det gått sen sist?

:)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Jessie-76

Inlägg av Jessie-76 »

Hej!
Lite dålig på att uppdatera, tack för frågan :D
Det har känts väldigt bra de två första dygnen och natten till igår hade jag stora förväntningar på mera sömn, en pigg och utvilad kille (o mamma?) och det började bra.
Han somnade efter ca 10 min, sov till 23.40. Då ville han inte sova på en timme!
Jag ramsade, han tystnade efter ett tag, verkade somna bara för att ta ny kraft o bli jättearg! Han var knäpptyst i ca 2 min och sen ett vrål! 00.36 kunde jag ge bekräftelseramsa och han sov vidare :-$
Han vaknar 6.08 med gnäll och håller på en timme trots ramsan.
7,25 är han lugn men vaken och vi passa på att göra morgon!
Dagen fortsatte i samma anda :cry:
9.30 dags för vila, jag vagnar och ramsar mig iväg. Han blir helt galen när jag säger ramsan!
9.55 tystnar han efter våldsamma protester! Han ska då väckas om 20 min enl schemat men jag ger kvarten och väcker honom 10.30.
Nästa vila är 13.30. Han somnar direkt :lol:
Vi hämtar storasyster på dagis kl 14 och det var inte så bra mitt i vilan, märkte jag :( Han vaknade 14.05 och ville inte somna om.
Han har ätit som en tok både igår och idag men som sagt varit väldigt grinig.
Nattningen idag tog ca 20 min med protester så dammsugaren fick bistå med lite ljud=sussande kille!
Han har nu vaknat en gång, 20.38 superarg, lite panikslagen. Jag fick gå in och solfjädra, han blev lugn och somnade om efter ca 10 min.
Nu hoppas jag att han SOVER!
Nu lite frågor:
-Varför blir han arg och skriker när jag gör ramsan? Han har ju hört den nu, många gånger, och borde börja ta till sig den.
-Om han somnar när det är 15-20 min kvar av dagvilan, är det OK att låta honom sova "kvarten"?
- Vi känner att vi kanske skulle vilja ändra sovtiden på natten till 19.30-7.00. vi har ju en 4,5åring som gärna vaknar 7.00! Kan man lägga den halvtimmen på dagslurarna?
Det bör man kanske inte göra än?

Lite rörigt men det är en trött och liiiite desperat mamma som skriver. Känner mig jätteorolig att kuren inte ska funka eller att vi måste börja om....
Tack för hjälp!

Kurstart 16/9-11
Jessie-76

Inlägg av Jessie-76 »

Hello!
Tänkte uppdatera lite...
Natt 4 fortsatte med några avbrott och en arg pojke. Det råkiga är att han vaknade 6.55 helt nöjd med att prata o lalla men vi har ju satt 7.30 som tid och då är det ju bara att försöka få honom att sussa om :( Det gjorde honom skitförbannad och jag tog till "kvarten" och gjorde Go morron 7.15 när han var tyst!
Dagen var däremot perfekt!
Han var helt supernöjd och gosig, somnade utan utbrott på fm men det tog ca 10 min och han reagerar starkt på ramsan! Nästan så han går igång på den!
Han sov hela sin eftermiddagslur trots hämtning på dagis, skönt :D
Natt 5. Läggningen tar lite tid, tycker jag. Han protesterar ganska ordentligt och verkar återigen bil arg av ramsan! Han sov ifs efter drygt 10 min men enligt boken borde d ta högst ett par minuter ju...
Iaf, han sov i ett kör till 4.39 :lol: =D> Hurra!!
Men då tog det ca 1,5 timme innan han somnade igen, trots dammsugare och "husljud". Han sov tills vi väckte honom ändå och det var första gången! Så på det hela taget så jag väl vara stolt och nöjd över min lilla korv!
Vilan nu på fm 9.30 tog sin tid. Han gäspade och var supertrött men vägrade somna, tog 20 dyrbara min, och blev bara argare när jag drog ramsan!
Vad gör jag för fel??! :!:

Kurstart 16/9-11
LilloppansMamma

Hej!

Hur går det för er? Här går det framåt tycker jag! :D
Jessie-76 skrev:Natt 4 fortsatte med några avbrott och en arg pojke. Det råkiga är att han vaknade 6.55 helt nöjd med att prata o lalla men vi har ju satt 7.30 som tid och då är det ju bara att försöka få honom att sussa om :( Det gjorde honom skitförbannad och jag tog till "kvarten" och gjorde Go morron 7.15 när han var tyst!
Vad gjorde ni när han vaknade? Hur försökte ni få honom att somna om? När han vaknar så nära inpå morgon, så hade jag valt att låta honom vara i fred. Min gissning är att han vart förbannad eftersom han ville vara i fred och inte behövde någon hjälp. En "omsommning" så nära på morgonen, är i mitt tycke, inte det viktigaste. Det viktigaste är att han är såpass ofredad från vargen att han kan kosta på sig lite morgonjoller. Tids nog sover han tiden ut. Om han är nöjd (eller kanske något småmuttrig) så hade jag inte gjort nåt alls. :shock: Jag hade om jag kännt att det var nödvändigt bjudit på husljud.Max en ramsa!
Jessie-76 skrev:Natt 5. Läggningen tar lite tid, tycker jag. Han protesterar ganska ordentligt och verkar återigen bil arg av ramsan! Han sov ifs efter drygt 10 min men enligt boken borde d ta högst ett par minuter ju...
Iaf, han sov i ett kör till 4.39 :lol: =D> Hurra!!
10 minuter är alldeles strålande =D> . Vi hade länge 10 minuters-läggningar. De små liven måste ju få lov att reagera och tänka igenom dagen innan man kan somna. Mycket är också fortfarande nytt för juvelen. Jag kan berätta att vi nu under ett par veckor faktiskt haft helt knäpptyst när Loppan somnar.Men inte kommer jag att oroa mig om det nån dag tar 10 minuter för henne att somna. Sånt där kan variera. Att han blir arg av ramsan hade jag inte tagit något extra för. Han måste få lov att reagera på den nya ordningen. Satsa extra på skrattet till gonattet!
Jessie-76 skrev:Vilan nu på fm 9.30 tog sin tid. Han gäspade och var supertrött men vägrade somna, tog 20 dyrbara min, och blev bara argare när jag drog ramsan!
Vad gör jag för fel??! :!:
Läs: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24644

Två steg fram, ett steg bak. Sådan är processen. Nu vägrar ju inte prinsen att somna. Just då var han upptagen med att svära och vara förbannad. :wink: Här får du nog lyssna in lite bättre. Om han går igång mer på ramsan, så hade jag misstänkt att han inte bad dig om hjälp. Ös på med husljud!Ordentliga sådana. Skramla med diskbestickslådan, dammsugare, etc. Skicka till honom en ramsa om du hör att det börjar bli mer ledset. Detta är verkligen typiskt dagslursstrul. Genom arbete och att inte falla i fällan över att bli otålig och därmed ta till krisverktygen allt som oftast, så kommer detta att lägga sig.

Se framstegen ni gjort och håll blicken fäst framåt! :D

:heart: LilloppansMamma

Jessie-76

Inlägg av Jessie-76 »

Hello!
Nu uppdaterar jag lite igen! Inatt var dygn nr 11. Som genom ett trollslag sov han hela natten :D
Idag har han en mamma som är stel i hela kroppen efter att ha legat en hel natt :wink:
Han vaknade givetvis till och småklagade lite vid två tillfällen men somnade om ganska snart och utan åtgärd.

Han har dock en förmåga att, utom inatt, vakna vid 1 el 2 och då ha väldigt svårt att somna om.
Natten till söndag tog det 2(!) timmar. Då har man en lätt sliten son nästa dag.
Frågan är om jag har stört honom genom att gå upp och försöka få han att somna om för fort!? Då har jag slamrat, dammsugit, ja husljud, och sen sagt ramsan ngn gång vid behov.
Inatt låg jag kvar och lyssnade istället för att studsa upp som en tok vid minsta ljud. Kanske det är rätt väg att gå?

På det hela taget känns det bra!
Efter en sån här natt har man fått energi!

Mvh
Jessica

Kurstart 16/9-11
LilloppansMamma

Hej!

Här går det framåt! :D =D>

Du, skriv gärna in i din signatur lillkillens födelsedatum samt kurtstart, så får vi snabbt överblick vart ni befinner er. :wink: (Gå in under kontrollpanel, profil, signatur)

Vissa tider verkar liksom sitta i kroppen på dessa juveler. Om lilloppan vaknar till, så är det i regel kring 23, 01 eller 05. Ett litet gnyede så är det över. Min erfarenhet är att man kan avvakta innan du börjar ramsa. Kanske drömmer han? Ge han en chans att fixa det själv utan hjälp, annars är risken att man får en förbannad unge i sängen som inte bett en om någon hjälp :shock: .

Så ligg du kvar i sängen och småslumra lite och verktyga när du känner att han ber om hjälp. :lol:

:heart: LilloppansMamma

Jessie-76

Inlägg av Jessie-76 »

Hej, god morgon eller god natt!
Här ligger jag och lyssnar på min arga son som nu hållit på i en dryg timme!
Kl är 3.45 och han satte igång 2.35. Ett steg fram, fem steg bak, känns det som.
Han hade exakt samma beteende igår natt, vaknade 2.45 skrek o hade sig till 4.15
Det känns nästan som värre än innan kurstart just nu!
Dessutom har hans stackars syster fått mörka ringar under ögonen :cry:
Jag har avvaktat länge innan jag gjort ngn åtgärd, men tillslut gick jag in och solfjädrade
honom, han fortsätter med lika god styrka att skrika efter jag gått därifrån. Han blir också tyst emmellanåt, nästan som att han slumrar till för att sen lägga i en ny växel!
Hur mycket/länge ska vi behöva hålla på m hudljud? Ska damsugaren o skramlet alltid tas till vid vaken Bebbe? Känns som att det inte har ngn effekt, mer som att han blir argare.
Känner mig just nu helt slut, på gränsen till uppgiven :cry:
Så frustrerande!
Jag har också funderat på om jag ska stryka hans förmiddagsvila och att han får sova direkt efter lunch, lite längre. Han ska ju ändå dra ner 30 min nu när han fyller 1 år.
Tänkte schemat så här:
19.30-7.00 Natten
7.30 välling/Frulle
10.00 frukt
11.30 lunch
12-14 vila
15.00 mellis
17.30 middag
19.00 nattslurk

Vad tror du?
Vi hämtar ju storasyster tre dagar i veckan på dagis kl 14.00 och han vaknar varje gång som det är nu när jag kommer till dagis och det är mitt i hans eftermiddagsvila. Ibland sover han bara ca 20 min eftersom han vägrar somna om.
Är starkt behov av pepp nu i denna timme!!

God natt!

Kurstart 16/9-11
Nat

Inlägg av Nat »

God morgon!
Förstår att du haft en tuff natt :( det är aldrig skoj
Här ligger jag och lyssnar på min arga son som nu hållit på i en dryg timme!
Jag tycker du gör helt rätt som avvaktar en aning, ett argt barn skall inte verktygas, MEN om ilskan övergår i ett ledset barn så skall vi givetvis direkt ge respons i form av en trygg ramsa "ingen fara, allt är lugnt, nu ska du somna om för på natten sover man...". Solfjädra och buffa används i nödfall.
När jag läser din tråd tycker jag det verkar som en helt normal kurning, några steg framåt och ett steg bakåt. Inatt hade ni en natt med längre uppvak men natten som kommer har ni nya friska tag med trygga bekräftande ramsor och vips så somnar den lille om. Kom ihåg att använda olika tonfall och olika attityder i ramsan. Ni skall alltså ha en dialog mellan er du och sonen där du varierar ramsan för att besvara hans frågor.
Dessutom har hans stackars syster fått mörka ringar under ögonen
Kan hon använda öronproppar nu under en kortare tid?
Hur mycket/länge ska vi behöva hålla på m hudljud? Ska damsugaren o skramlet alltid tas till vid vaken Bebbe?
Man brukar oftast använda husljud under vargtimmarna (kl 4 till 6) under kurningen och kanske även under uppföljningen vid behov. Man kan även använda husljud när barnet verkar oroat eller läggs av annan person eller när någon annan yttre förändring skett. Jag brukar ta till husljud när vi har förskjutit dygnet åt något håll vid resor samt även när sonen var oroad och hade ont när han fick tänder.
Svaret är alltså Nej, vi använder inte alltid husljud på vaken bebbe. Barn precis som vuxna kan ofta ligga och fundera, prata i sängen, kanske vara lite frustrerade, gnälla etc utan att vi vuxna gör någon insats alls.
Jag har också funderat på om jag ska stryka hans förmiddagsvila och att han får sova direkt efter lunch, lite längre. Han ska ju ändå dra ner 30 min nu när han fyller 1 år.
Tänkte schemat så här:
19.30-7.00 Natten
7.30 välling/Frulle
10.00 frukt
11.30 lunch
12-14 vila
15.00 mellis
17.30 middag
19.00 nattslurk
När man minskar ner till en dagslur om dagen brukar man samtidigt öka på hela dygnsvila till 14 timmar under en period då det är väldigt påfrestande för barnet att bara sova en gång om dagen. Du borde alltså få ihop 14 timmar i ditt schema. Det kan vara svårt att få ett barn att sova så länge som 2 1/2 timme på dagen så jag skulle istället föreslå 12 timmars natt och 2 timmar dagssömn mitt på dagen.
En annan fråga på ditt schema, varför följer inte frukost direkt på nattsömnen?
Vi hämtar ju storasyster tre dagar i veckan på dagis kl 14.00 och han vaknar varje gång som det är nu när jag kommer till dagis och det är mitt i hans eftermiddagsvila
Jag förstod nog inte helt din fråga här, sover han i vagnen och vaknar när ni kommer fram till dagis eller hur menar du?

Förstår att livet känns lite segt idag efter en natt med långa uppvak men kom ihåg att ni har kommit långt i kurandet och att ni snart har en son som sover som en prins!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Jessie-76

Inlägg av Jessie-76 »

Tack för ett snabbt och bekräftande svar!

Så husljud mitt natten ska inte behövas! Det låter bra! Man känner sig lite knäpp när man står där o dammsuger kl 3 :shock:
Jag funderar lite på om han kanske är i en väldig utveckling, att det gör att han vaknar och är så arg? Har har ganska precis fått kläm på att gå så det är full rulle på dagarna =P~

Att frukosten kommer en stund efter "go morron" är för att jag har märkt att vi inte hinner annars!
Prinsen har en förmåga att alltid bajsa(ordentligt) direkt på morgonen så det tar alltid lite tid innan vi kommer ner och kan fixa frulle. Dessutom äter vi tillsammans om vi äter 8.30

Ja, han sover i vagnen när jag hämtar syster och vaknar i 9 fall av 10 när vi kommer dit.
Jag blir så frustrerad när stackarn bara får ca 20-30 min! Skulle önska att han sovit klart alt ska sova efter dagis.
Ang schemat o dagslurar så är det så att han ibland ligger vaken en bra stund på förmiddagsvilan som idag är på 45min, därför har jag funderat på om han bara behöver en vila.
Vi har 12timmarsnatt nu men det är samma där att han uteslutande vaknar strax före 7 varje morgon och ska ju egentligen sova till 7.30 vilket leder till att vi varje morgon tar kvarten (gomorron 7.15).
Nu är det dags att sussa förmiddag!

Tack för att ni finns!

Kurstart 16/9-11
Nat

Inlägg av Nat »

halloj!

Alltså husljud KAN behövas men ett barn som är argt är enligt min mening inte i absolut behov av verktyg, men visst om man märker att det fungerar kan man ju köra på det. Som sagt var man kan vara lite avvaktande när ett barn är argt eller irriterat, risken är att man stör mer än hjälper. Jag har själv råkat verktyga en arg son som resultat att han endast blir ändå argare och får ändå svårare att somna om. Ett barn som är argt och får lite tid på sig kan mycket väl somna om själv. Om det arga övergår i en ledsen son som gråter så sätter du genast in den trygga ramsan och avvaktar cirka 2 minuter på hans respons. Han kanske lugnar sig men börjar gråta igen efter 1 minut. Du ramsar då igen "nu ska du sova och inget annat". Väntar och lyssnar, han rumsterar säkert om och grymtar och står i och börjar kanske gråta upp sig ytterligare en gång. Du fortsätter då bara att ramsa. Om gråten successivt blir mindre och mindre så låter du det gå längre och längre tid mellan ramsorna och avvaktar och ser hur han lugnar ner sig. Om gråten ökar så förändrar du ditt tonfall till att bli mer bestämt och något mer frekvent. Om gråten ökar ytterligare så sätter du igång med husljud men fortsätter att ramsa då och då. Ökar gråten ändå mer så är det solfjäder eller buffa (men det är vid hysteri, alltså ett helt hysteriskt barn).
Att frukosten kommer en stund efter "go morron" är för att jag har märkt att vi inte hinner annars!
Prinsen har en förmåga att alltid bajsa(ordentligt) direkt på morgonen så det tar alltid lite tid innan vi kommer ner och kan fixa frulle. Dessutom äter vi tillsammans om vi äter 8.30
Aha, ja en mysig gemensam frukost är ju inte fel :D
Ja, han sover i vagnen när jag hämtar syster och vaknar i 9 fall av 10 när vi kommer dit.
Jag blir så frustrerad när stackarn bara får ca 20-30 min! Skulle önska att han sovit klart alt ska sova efter dagis.
När han somnar i vagnen, gör han det till en stillastående vagn? hur länge låter du vagnen stå stilla innan ni går iväg? vad vaknar han av när ni kommer fram? ljud? stillastående vagn? annat? trafik?

Innan man kurat klart och det kanske gått allt från 1 till 2 månader är det svårt att säga om barnet vaknar för tidigt beroende på att denne ännu inte är en säker sovare eller om man erbjuder för mycket sömn. I och med att din son börjar närma sig året kan man ju ändå tänka sig att han börjar närma sig en ålder då många drar ner till 1 dagsvila. Kan ni börja natten 30 min tidigare? alltså så natten är 19 - 7 och dagssömnen blir 12 till 14?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Jessie-76

Inlägg av Jessie-76 »

Herregud! Jag tror att jag blir GALEN!
Nu har min son vaknat varje natt under en veckas tid och skrikit i 1-1,5 timme! Ingen kul rutin :(
Allt mellan kl 24-03 och sen minst en timme framåt. Han småskriker, samma som tidigare inlägg, blir tyst, går igång igen. Jag känner att jag är på väg att ge upp, vad alternativet är vet jag inte men det här håller inte! Han svarar inte på ngt. Jag ger ramsan vid behov i många olika tonfall men nej, vrålandet, skrikandet, klagandet bara fortsätter!
Han somnar som en stock utan så mycket som ett pip, sover hela kvällen men sen.... Natten till igår var han vaken mellan 2.30-3.30 , vaknade 5,30-7.15 när jag gjorde gomorron!
Det känns som att han aldrig skrikit så här mycket sedan han föddes, värre än en spädis! Han vägrar ge sig. Nu har han varit igång i en timme o en kvart med små, små micropauser så man precis hinner slappna av o tro att "nu sover han, äntligen" men icke!
Jag blir tokig!

Kurstart 16/9-11
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej Jessie-76!
Jag har precis läst din tråd och känner verkligen igen mig i de där nattliga uppvaken du skriver om. Som det redan är sagt x antal gånger........ :wink: Man kan inte verktyga någon som är arg, då blir man bara ännu argare. Har du provat att inte ramsa alls? och om i så fall bara en gång! Han kanske tycker att du tjatar? När jag "lärde mig" lyssna mer på gråten tyckte jag mig kunna urskilja vad han egentligen ville. Oftast var han arg för att han inte kunde somna om och blev bara mer irriterad när jag talade om att han skulle sova. Jag vet att det är natt men jag kan för he...ete inte sova när du stör mig hela tiden... :evil: typ.

Vill du läsa alla kloka råd jag fick så är länken här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &start=135 (fr sidan 8 och framåt)

När det blev outhärdligt med gråten, tog vi till Mozart, jag orkade inte gå upp och dammsuga. I slutändan var det nog mig själv jag var tvungen att jobba med, övertyga MIG om att han faktiskt kan somna. ÖVERKONCENTRATIONEN är en bov!Vid några tillfällen gav jag en pangramsa och sedan pluggade jag in musik i MINA öron, för att hindra överkoncentrationen att få fäste.

När du har schemat och du vet med dig att du har "gjort allt", på sidan 381 i barnaboken finns en bra checklista, måste du överlämna mer åt sonen. Du kan bara ge förutsättningarna för god nattsömn men sova måste han göra själv! Är han LEDSEN har du verktygen att ta till. Om jag bestämde mig för att gå in vid något sådant (kris)tillfälle visste jag att jag i princip var tvungen att solfjädra till sömns, slutade jag innan blev sonen bara argare, förstås... :oops:

Försök att backa! Tala bara om en gång att vi finns här ute, SOV NU! och låt honom sköta resten, och som sagt Mozart kan vara trevligare att lyssna på än svordomar, både för dig och sonen.

Kram Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"