Vi har haft den stora turen att återigen bli föräldrar till en liten bebis. Jag har en stor pojke på 5 år, och nu då en liten pojke på 3 månader. Stora pojken, Kevin, lämnas varje dag på dagis kl. 09 och hämtas varje dag kl. 14. Av mig och lillebror Isak.
Kruxet är att vi bor en bit bort från förskolan, och måste alltid ta bilen. Detta stör sömnen för Isak, och jag försöker nu som bäst att klura ut hur jag ska skriva om riktschemat för att det ska bli så skonsamt för Isak som möjligt.
Vi har morgon kl. 07 då hela familjen stiger upp. Sen orkar Isak inte vara vaken 2 h utan kraschar ofta efter 1,5 h, dvs 8:30. (Vaknar han 6:45 somnar han alltså ännu lite tidigare). Vi måste köra till dagis 8:45.
Jag har försökt att "lägga" honom i bilstolen, för att sen bara bära ut honom i bilen och köra iväg och lämna, men det går sådär. Ibland vaknar han dessutom av att vi stänger dörrarna, eller när stolen klickas bort från basenheten. Så, vaken bebis igen då på dagis, och så får han somna om i vagnen när vi väl är hemma igen. Störd sömn.
Jag har provat att lägga honom i vagnen, för att sen lyfta över honom i bilstolen, men då vaknar han oftast. Störd sömn igen. Frågan är, gör det något att han vaknar till - är vaken en stund, ca 15-20 min - somnar om? Han sover mer oroligt på veckorna när han störs, än vad han gör på helgerna då han får sova helt färdigt.
Vid hämtning kl. 14 är det omvänt. Han brukar vakna runt 12:30 och äta 13. Då har vi klarat av hela målet till innan kl. 14 och då har han alltså bara varit vaken 1,5 h. Sen somnar han såklart i bilen när jag kör till dagis, trots att jag underhåller och tjoar så mycket det går utan att vara trafikfarlig.
Om jag lyckas hålla honom vaken, så somnar han på dagis istället eftersom jag då har honom i Baby Björn sele framåtvänd för att kunna ha händerna fria att hjälpa Kevin att bära teckningar och stenar och annat fint han kommer med. Jag har provat att bära i babyskyddet också, men då somnar han snabbare, hm...
Han schema idag är morgon kl. 07, mat ca var 3:e timma dvs 7, 10, 13, 16, 18:45 (helammas och vägrar flaska), bad 19, sova natt kl. 20. Får ett nattmål runt 3-tiden. Sovpassen är oftast 1,5 - 1,5 - 1,5 - 45, men det är väldigt olika beroende på om jag lyckats hålla honom vaken eller om han somnat. Eller om han blivit väckt för tidigt.
Tips och idéer mottages varmt!