Vår son är nu drygt 5,5 månad och vi började kura honom för 1,5 månad sedan. Det har blivit bättre. Han har inga uppvak mitt i natten längre(som vi kämpade med i en månad), somnar utan ett knyst och har gjort enstaka 12 timmars nätter. Vi hade stora problem ett tag med att han vände sig till rygg och kunde inte somna om(löste vi med att ha honom i sele nattetid då han inte tycktes klara av att somna om på rygg trots idoga försök). Vi gjorde extra mörkläggning som gjorde att han sov flera nätter utan problem.
Problemet är hans oberäknelighet och vi inte får honom att klara natt efter natt. Han vaknar nu oftast runt sex. Ibland somnar han om direkt med en pangramsa och sover sin tolvtimmmars natt, ibland fortsätter han vakna ungefär en gång i halvtimmen efter kl 6 till, ibland ligger han o småpratar-gnäller hela morgonen. Ibland som imorse funkar inte pangramsa. köksljud, mozart utan han vägrar somma om och ligger och gnäller som övergår till ihärdigt skrikande tills det är dags att gå upp vid kl 8.
Han får rejält med mat och brukar inta vara hungrig när han vaknar, jag tycker vi kan metoden o använder de verktyg som finns. Vi lyckades tidigare med vår dotter efter två veckors arbete.
Vi brukar inte trafikera hans rum men har han skrikit ordentligt ett tag utan att något hjälper brukar jag smyga in o se så han inte ligger felvänd.
Ska vi överge tex mozart som vi ibland brukar sätta på efter en stunds skrikande, blir det nu en typ av underhållning?
Hur ska vi gå till väga? Ska vi helt låt honom vara och stå ut med skrik?
Är det bara så att en del barn tar väldigt lång tid på sig?
vinna
son född 110318
Hur lng tid kan det ta?
Hur lng tid kan det ta?
dotter född 080514 i vecka 41
Re: Hur lng tid kan det ta?
Hej och välkommen
Tidiga morgnar kan vaara svåra att få bukt med och kräver sitt tålamod ibland. har ni absolut kolmörkt i sovrummet? minsta ljus kan få liten att tro att det är morgon om man vaknar till. det skall vara så mörkt att liten inte ser handen framför sig.
Hur ser schemat ut i övrigt? HUr ligger ni till sömnmässigt?
kram
Tidiga morgnar kan vaara svåra att få bukt med och kräver sitt tålamod ibland. har ni absolut kolmörkt i sovrummet? minsta ljus kan få liten att tro att det är morgon om man vaknar till. det skall vara så mörkt att liten inte ser handen framför sig.
Hur ser schemat ut i övrigt? HUr ligger ni till sömnmässigt?
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tack för svaret! Ja, det är nog så mörkt det kan bli, man kan inte se handen framför sig. Vi har både vaxduk. lakan o filtar framför fönstret.
Idag var en rätt typisk morgon. Han vaknar vid sex, vi ramsar direkt, han somnar om på 2 min. Han vaknar sju, vi ramsar direkt o han somnar om på 5 min. Han vaknar sen vid halv åtta och då är det svårt att få honom att somna om. Han brukar ligga o halvsova o gnäller ofta de sista tjugo minuterna trots husljud, dammsugare eller musik.
Vi har natt 20-08.
Han sover 12 timmar, 45 min, 1,5 timme. 20 min . Vi har låtit honom sova just 1,5 timme på dagen då han alltid vaknade vid den tiden trots 3 veckors idoga försök). Är det bara att jobba på? Vi har snart hållit på i 2 månader (började lite innan han var 4 månader för han skulle vara "klar" tills vi skulle iväg på semester) o trodde väl aldrig att det skulle ta så lång tid då vi lyckades så snabbt med dottern.
mvh Vinna
son född 110318
Idag var en rätt typisk morgon. Han vaknar vid sex, vi ramsar direkt, han somnar om på 2 min. Han vaknar sju, vi ramsar direkt o han somnar om på 5 min. Han vaknar sen vid halv åtta och då är det svårt att få honom att somna om. Han brukar ligga o halvsova o gnäller ofta de sista tjugo minuterna trots husljud, dammsugare eller musik.
Vi har natt 20-08.
Han sover 12 timmar, 45 min, 1,5 timme. 20 min . Vi har låtit honom sova just 1,5 timme på dagen då han alltid vaknade vid den tiden trots 3 veckors idoga försök). Är det bara att jobba på? Vi har snart hållit på i 2 månader (började lite innan han var 4 månader för han skulle vara "klar" tills vi skulle iväg på semester) o trodde väl aldrig att det skulle ta så lång tid då vi lyckades så snabbt med dottern.
mvh Vinna
son född 110318
dotter född 080514 i vecka 41
-
ilindstrom
Jag tycker det låter som om det går bra för er. det kommer alldeles strax var lungt på mornarna hemma oss er är jag övertygad om.
Lycka till!
Ida
Lycka till!
Ida