Vargtimmen och lille Z

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
aso

Vargtimmen och lille Z

Inlägg av aso »

Har en lååååång tråd på Barn och Späda små, där jag fått fantastiskt mycket stöttning, goda råd och varm omtanke :heart: .
Men efter att ha kört en sovkur med start 8/8 tänkte jag att det blir lättast att fortsätta här när frågorna gäller sovandet och vargtimmen. Har läst och läst och läst både i SHN och här på forumet, har klippt ihop lite "best of" tips men har trots allt lite frågor, eller behöver få bekräftelse på att jag tänker rätt, alternativt få lite guidning :wink:...

Kort uppsummering:
Z är 5 mån, har kört SM från 3 veckors ålder (så han var bekant med verktygen och hade fast schema men behövde lite stöttning för att få bort sista nattmålet och få till 12 timmars natt) startade sovkur 8/8.
Nu har det gått 3 veckor, sovrummet är kolmörkt, han sover i vagnen och vaknar aldrig innan vargtimmen, oftast kommer det sång/joller kring 05.45 godmorgon är 07.00, läggningarna går kanonfint, ramsan har (oftast) funkat bra, Z har sovit 5 hela 12 timmars nätter utspritt på 3 veckor.

Över till mina funderingar...har letat och läst massor för att hitta en taktik som jag kan hålla fast vid när det kommer till vargtimmen. Jag vill kunna gå in (utan att för den sakens skull ränna ut och in i tid och otid) då han vid flera tillfällen dragit täcket runt armen och över huvudet. Han suger på tummen så när den trasslat in sig somnar han inte om, likaså blir det varmt med täcket över huvudet och han bara fortsätter gråta. Är täcket på plats och tummen tillgänglig reder han sig finfint själv med bara en ramsa. De gånger jag går in och lägger tillrätta har han tacksamt tagit emot detta och somnat själv efter bekräftelseramsa.

Givetvis började jag nu efter 3 veckor tänka att jag kanske gett fel signaler genom att gå in (har gått in 5 ggr) eftersom vargtimme uppvaken inte ger sig (lite småvargar som biter mig i hasorna :shock: ) och behöver därför bekräftelse på att jag har en vettig taktik.

Har hittat följande i gamla trådar:
-----------------------------------------------------------------------
:arrow: Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.
:arrow: Det viktigaste är att få ramsan att ta. Tar den inte så, se till att den får sista ordet. Bekräftelsen.
De övriga verktygen använder du sparsamt om du ska använda dom alls, överhuvudtaget. Det gjorde aldrig jag. Bara vid det självklara beskedet, Tillrättaläggande, solfjäder, markeringsbuff.
Sen är du klar med det. Punkt slut. Ramsa dig ut. 4 gånger, sista ramsan ner i bekräftande tonläge.
Sen ska du avvakta, avvakta, avvakta, avvakta. Vänta ut, det kan ta superlänge, särskilt om det har varit otydligheter förut, Och om ramsan används för mycket, utan verkan, utan att ta, då kan det ta tid. Avvakta.
Påminelsen får barnet när du hör att barnet ber om hjälp, tröttheten smyger sig på, det hör man. Skriket mattas, är inte lika ilsket. Och man riktigt hör att nu vill hon verkligen komma till ro. Då sätter jag in påminelse ramsan. Kanske reagerar igen med ilska, skriker.
Avvakta, avvakta, återigen tills hon ber om hjälp. Sätt in ramsan, då. Vänta in tystnad, och ge bekräftelseramsan.
Lugn trygg, avslutande.
Förhoppningsvis somnar hon, om inte gör om allt igen.
Avvakta, stålsätt dig. Och se till att bekräftelsen får sista ordet.

Känns som att detta är precis vad jag gjort. Bara det att jag inte alltid ramsat vid första pip, har det varit sång eller glatt joller har jag varit tyst och avvaktat, vissa gånger somnar han om själv då men andra övergår det i gnäll och då har han fått en pangramsa i samma stund som han börjar gnälla.
Alltså EN pangramsa x4 vid gnäll, sedan avvakta. Tilltar skrikandet markant har jag ramsat igen (max x3) om det fortfarande skriks högljutt har jag då gått in och lagt tillrätta, ramsat mig ut och sedan avvaktat och då har han somnat om fint alla gångerna.
De allra flesta uppvaken reder han ut efter en pangramsa och inget mer.

Inatt gick jag in senare (lät honom skrika längre mellan ramsandet) än vad jag gjort tidigare i tron att jag kanske springer in lite för tidigt (småvargar...). Men :shock: :cry: det var verkligen helt förfärligt att komma in då, jag är alldeles ovan vid att han gråter så hjärtskärande, han var förstås jättevarm och väldigt uppjagad och lugnade sig inte när jag la tillrätta och fick tummen på plats utan jag fick köra ett par omgångar med vagning (vilket jag inte gjort under hela kuren, har bara ramsat och lagt tillrätta). Ramsade mig sedan ut och han somnade om efter en kort stund. Men det känns inte som att det på något sätt tillförde något positivt att jag väntade, allt blev bara så väldans dramatiskt med skrik, högljutt ramsande och så krävdes det vagning för att lugna honom. Han är ju inte heller van vid att jag väntar så det blev väl förstås en chock när jag inte gjorde som jag "brukar".
Så därav behöver jag en SUPERBOOST med taktik så jag inte blir vinglig. Vet att man kan köra andra varianter med hög musik eller husljud, men jag vill verkligen kunna gå in och försäkra mig om att han ligger tillrätta. För min del känns det inte som vargar utan bara konkret säkerhet, så länge jag inte springer in för minsta pip, men jag måste ju förmedla tydliga svar till honom om vi ska få rätsida på vargtimmen.

Jag har gett mig sjutton på att vi ska få till detta :D , det ska gå! Här ska det baske mej sovas hela nätter, det behöver hela lilla familjen :D för vi blir så pigga och glada då.

Är det någon som har inspel så är de varmt välkomna!
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
aso

Re: Vargtimmen och lille Z

Inlägg av aso »

Ja, då har ytterligare dagar förflutit sedan vi körde vår lilla kur.
Lille Z är i storform och har fått 2 tänder senaste veckan :D , han stortrivs med tillvaron och har verkligen satsat på en riktig charmoffensiv så mamma och pappa nästan smälter av alla goa leenden.

Orken är märkbart bättre och kinderna härligt rosiga. Vi kommer allt närmare sömn 19-07 :D . Får till någon 12 timmars natt emmellanåt, annars är det 11-11,5 timmar med härlig sömn. Verkar som att vi är på väg att nöta bort uppvaken i vargtimmen :wink:. Jag är inte alltid säker på att jag tar rätt beslut när det gäller ramsande och att gå in men vem är väl perfekt? Jag gör mitt bästa och blir allt tryggare i det! Satsar på att göra dagarna fantastiska med massa frisk luft (vad är väl härligare än att vara med mamma och pappa ute i skogen), ålning, social delaktighet och mängder med god mat, avslutar dagen med ett bad och en rejäl slurk välling :wink:. Tänker att om man har en fantastisk dag och somnar gott så kommer man till sist att glömma bort att man kan vakna tidigare än man måste...

:sleep:
:heart: aso
videunge

Inlägg av videunge »

Heja på =D> tycker det låter som att ni har det jättebra och en bra plan har du :wink: ( jo då jag är här och spökar ibland också :roll: :lol: )

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
aso

Inlägg av aso »

Såna goa små spöken som dig videunge är det bara en glädje att stöta på :lol: !

Kastade in en tråd här när det verkade som att vargtimmen skulle bli ett storprojekt att bli kvitt, trodde jag skulle behöva massa pepp för att få rätsida på den. Men nu verkar det som att tiden gör sitt :D och taktiken håller :D .

aso
videunge

Inlägg av videunge »

attityd ja 8) den kan man klara det allra mesta på :mrgreen: :lol:

bra jobbat :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start