Har en liten son på 4, 5 månader som har väldigt svårt att somna, både inför natten och på dagen. Varje gång han ska sova är det en kamp med mycket skrik och jag mår så dåligt över detta. Oftast somnar han av utmattning men innan dess har vi provat allt. Lugna honom där han ligger, vagga, vagna, vagna över tröskel etc
Eftersom pappan är borta mycket är jag ofta ensam med min son. Första 3 månaderna var urjobbiga, då han hade kolik. Han är i dagsläget fortfarande en ganska skrikig bebis. Han äter ersättning, men har nu börja krångla med maten och även matsituationen har blivit en kamp. Från början sov han bra nattetid, vaknade 1-2 gånger för mat. Nu vaknar han ca 4 gånger, men vill bara ha mat ibland. Han tar napp men spottar ut den i sömnen och ibland nöjer han sig på natten med att man stoppar in nappen igen.
Jag är så trött och gråter mycket pga det och känner mig som världens sämsta mamma som inte kan få min son att somna eller äta utan skrik. Jag och min sambo överväger därför att försöka oss på en kur, men då jag har så svårt för hans skrik vet jag inte om jag kommer klara av det och min sambo är som sagt borta väldigt ofta i jobbet. Vi har läst på om kuren och ska självklart läsa mer. Problemet är dock att jag är så skör och vet inte om jag kommer klara av detta. Önskar därför råd och stöd.
En vanlig dag ser ut så här (på ett ungefär)
mellan 5.30-7.00 vaknar
mellan 7-8 mat 180ml (får ge i omgångar oftast eftersom han inte vill ha)
mellan 8-9 sover ca 45-1h
mellan 9.30 - 10.00 mat (smakportion + flaska 180ml)
ca 10.30 - 12.30 sover (1-2h, varierar)
ca 13.00 flaska ca 180ml
ca 14- 15.30 sover
ca 16.00 flaska 140 ml
18.00 bad
18.30 flaska
19.00 sover (tar allt mellan 10-30 min att få honom att somna och vi börjar när han ätit flaskan)
ca 22.00 vaknar och får flaska, vaknar sedan 2-3 ggr under natten och vill ibland ha napp ibland äta.
Han klarar att vara vaken ca 1,5-2h. Blir ofta övertrött och därav ännu svårare att söva. Sista "vaken-passet" är han ofta väldigt kinkig eftersom han är så trött.
En annan sak som oroar mig är att han är ganska gasig i magen och därför ha smakportionerna gått sådär. Han vaknar ibland på nätterna och pruttar eller bajsar och någon gång har han gråtit jättemycket vid dessa tillfällen (pga magont?).
tacksam för råd stöd i form av peppning och schemaförslag. Drömmen vore att han sov 19-7.00
/Trött mamma
Trött mamma med (dumma) frågor
Re: Trött mamma med (dumma) frågor
Hej och välkommen!
Du har hamnat helt rätt - här finns både hjälp och pepp att få, en guldgruva i erfarenhet att gräva ifrån. Vi har alla varit där, mer eller mindre och vet vad oro och tvekan betyder.
Så acceptera det och kasta sedan bort det!
Oron alltså... 
Viktigt är att läsa boken massor, att förstå att SHN är en livsstil, inte en quickfix av sömnproblem. Man sätter sitt schema, som med mindre justeringar, skall gälla i flera år framöver. Man lär sig en attityd och ett förhållningssätt som kan tackla frågor från barnen ända tills de flyttar hemifrån skulle jag våga lova.
Du har schemaförslag i SHN-boken att läsa om i olika åldrar. Totalt sömnbehov för en herre i din ålder är 15,5 timmar, tills han är fem, sex månader då det blir 15 timmar. Vanligt är att ha en långlur mitt på dagen och två kortare på var sida om den, fm och em. Natt 11-12 timmar, efter tycke och smak. Bra är att läggas med mätt mage, helst till alla lurar, men särskilt långluren.
OM du, efter att ha satt schemat, läst så ögonen nästan blöder ändå känner dig lika osäker finns det diplomerade kurare lite runt om i landet som hjälper till, mot ersättning då förstås. Men det ser vi som en sista utväg. Fram tills dess finns här många engagerade och erfarna mammor som gärna hjälper dig att hjälpa dig själv.
:thumbsup:
PS. Tänk inte på hur ni har det nu - tänk på hur ni skall få det sen!

Du har hamnat helt rätt - här finns både hjälp och pepp att få, en guldgruva i erfarenhet att gräva ifrån. Vi har alla varit där, mer eller mindre och vet vad oro och tvekan betyder.
Så acceptera det och kasta sedan bort det!
Viktigt är att läsa boken massor, att förstå att SHN är en livsstil, inte en quickfix av sömnproblem. Man sätter sitt schema, som med mindre justeringar, skall gälla i flera år framöver. Man lär sig en attityd och ett förhållningssätt som kan tackla frågor från barnen ända tills de flyttar hemifrån skulle jag våga lova.
Du har schemaförslag i SHN-boken att läsa om i olika åldrar. Totalt sömnbehov för en herre i din ålder är 15,5 timmar, tills han är fem, sex månader då det blir 15 timmar. Vanligt är att ha en långlur mitt på dagen och två kortare på var sida om den, fm och em. Natt 11-12 timmar, efter tycke och smak. Bra är att läggas med mätt mage, helst till alla lurar, men särskilt långluren.
OM du, efter att ha satt schemat, läst så ögonen nästan blöder ändå känner dig lika osäker finns det diplomerade kurare lite runt om i landet som hjälper till, mot ersättning då förstås. Men det ser vi som en sista utväg. Fram tills dess finns här många engagerade och erfarna mammor som gärna hjälper dig att hjälpa dig själv.
:thumbsup:
PS. Tänk inte på hur ni har det nu - tänk på hur ni skall få det sen!
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
-
tröttismamma
Tack för ditt svar. Såg så här i efterhand att det inte var så många frågor ställda utan mest bara klagan i mitt inlägg. Nu till mina frågor:
Min son verkar inte vilja sova på mage. Jag tror att han förknippar magläget med lek och så fort jag provar lägga han för att sova på mage blir han bara arg. Vi har dessutom en Bugaboo-vagn och det går bara att ligga på rygg i sittdelen som han har bytt till nu. På natten sover han i spjälsäng i vårt rum och på dagen i vagnen. Kan jag fortsätta med det under kuren? Och kan jag kura honom med ryggläge på dagen och magläge på natten?
Vad jag förstår så blir kurade barn mer flexibla när de har fattat grejen. Hur gör man om man tex är bortbjuden en kväll när barnet är kurat (förstår att det är bäst att stanna hemma i början och som läget är nu orkar jag inte ens tänka på att gå utanför dörren)?
Angående maten så har vi det som sagt ganska trassligt. Han har inte ro att äta och jag får erbjuda flaskan flera ggr innan han äter upp. Ofta tar detta mer än en timma. Smakportionerna går inget vidare. Han har dock fattat grejen och gillar att äta, men jag har fått backa flera ggr pga magproblemen. Därav är jag orolig att han inte får i sig tillräckligt och därför inte klarar en hel natt utan mat. Han väger nu 7kg lite drygt och är 68cm lång. Han har alltid gått upp bra i vikt, trots att han aldrig varit något direkt matvrak (bortsett från han första 3v då han åt mest hela tiden).
Jag håller på och tänker ut ett schema som jag tror skulle passa oss, återkommer med det sedan.. Är dock som sagt orolig att jag inte riktigt har vad som krävs för att genomföra en kur. Mår så himla dåligt när han skriker och det gör han så fort han ska äta och sova. Usch, nu blev det ännu mer klagan...
Min son verkar inte vilja sova på mage. Jag tror att han förknippar magläget med lek och så fort jag provar lägga han för att sova på mage blir han bara arg. Vi har dessutom en Bugaboo-vagn och det går bara att ligga på rygg i sittdelen som han har bytt till nu. På natten sover han i spjälsäng i vårt rum och på dagen i vagnen. Kan jag fortsätta med det under kuren? Och kan jag kura honom med ryggläge på dagen och magläge på natten?
Vad jag förstår så blir kurade barn mer flexibla när de har fattat grejen. Hur gör man om man tex är bortbjuden en kväll när barnet är kurat (förstår att det är bäst att stanna hemma i början och som läget är nu orkar jag inte ens tänka på att gå utanför dörren)?
Angående maten så har vi det som sagt ganska trassligt. Han har inte ro att äta och jag får erbjuda flaskan flera ggr innan han äter upp. Ofta tar detta mer än en timma. Smakportionerna går inget vidare. Han har dock fattat grejen och gillar att äta, men jag har fått backa flera ggr pga magproblemen. Därav är jag orolig att han inte får i sig tillräckligt och därför inte klarar en hel natt utan mat. Han väger nu 7kg lite drygt och är 68cm lång. Han har alltid gått upp bra i vikt, trots att han aldrig varit något direkt matvrak (bortsett från han första 3v då han åt mest hela tiden).
Jag håller på och tänker ut ett schema som jag tror skulle passa oss, återkommer med det sedan.. Är dock som sagt orolig att jag inte riktigt har vad som krävs för att genomföra en kur. Mår så himla dåligt när han skriker och det gör han så fort han ska äta och sova. Usch, nu blev det ännu mer klagan...
-
tröttismamma
Schemaförslag som jag tror skulle passa oss:
Natt 19-07
Äta 07.00
fm lur 9.00-9.45
Äta 10.30
sova 12-14
Äta 14.00
em lur 16-16.45
Äta 17.30
Bad 18.00
Nattslurk 18.30
Sova 19.00
Natt 19-07
Äta 07.00
fm lur 9.00-9.45
Äta 10.30
sova 12-14
Äta 14.00
em lur 16-16.45
Äta 17.30
Bad 18.00
Nattslurk 18.30
Sova 19.00
-
tröttismamma
Hej igen
Hoppas någon kan ta sig tid och besvara mina frågor och ta en titt på schemat. Vi har försökt införa schemat redan nu, men eftersom han sover så dåligt på nätterna är det jobbigt för honom att vara vaken så pass länge som 2h. Kommer det gå till sig när han
Nu har en ny fråga dykt upp. Jag planerar att åka till mina föräldrar och genomföra kuren, så att jag slipper göra det helt själv. Problemet är att de bor ganska långt ifrån mig, ca 5h restid med tåg och flyg. Hur ska jag göra med lurarna då? Hur jag än gör kommer de ju infalla under någon av transporterna?
Sedan undrar jag om jag kan vagna dagtid och buffa kvällstid?
Hur vet jag att min son klarar sig utan nattmålen? Har försökt flera ggr att bara söva om och inte ge honom flaskan, men de blir han tokig. Enda gången han äter med god aptit och fokus är på natten. På dagarna är det som sagt en kamp att få i honom mat.
Hoppas någon kan ta sig tid och besvara mina frågor och ta en titt på schemat. Vi har försökt införa schemat redan nu, men eftersom han sover så dåligt på nätterna är det jobbigt för honom att vara vaken så pass länge som 2h. Kommer det gå till sig när han
Nu har en ny fråga dykt upp. Jag planerar att åka till mina föräldrar och genomföra kuren, så att jag slipper göra det helt själv. Problemet är att de bor ganska långt ifrån mig, ca 5h restid med tåg och flyg. Hur ska jag göra med lurarna då? Hur jag än gör kommer de ju infalla under någon av transporterna?
Sedan undrar jag om jag kan vagna dagtid och buffa kvällstid?
Hur vet jag att min son klarar sig utan nattmålen? Har försökt flera ggr att bara söva om och inte ge honom flaskan, men de blir han tokig. Enda gången han äter med god aptit och fokus är på natten. På dagarna är det som sagt en kamp att få i honom mat.
Hej hopp
Schemat ser bra ut tycker jag. det är nästan en kopia av det vi körde med i samma ålder.
Sen när ni väl styr liten att sova på natten så kommer ju maten på dagen.
JA! när de väl fattat grejen så kan man ta med vagnen bort eller resesäng, lägga borta och sen bara transportera hem och lägga. MEn det tar vi sen
ang flaskmatning. har du sett den här länken på video med ömma järngreppet?
jag har själv aldrig flugit med liten
någon annan?
tåg kan man ju lägga i liften/vagnen. Det är inte möjligt att någon kan komma till dig?
hoppas du fick lite svar
Lycka til och läs läs läs och läs nu innan det beger sig.
kram
Schemat ser bra ut tycker jag. det är nästan en kopia av det vi körde med i samma ålder.
Så frågan om maten då. vad står på menyn? För att kunna sova hela natten behöver man börja med riktig mat på dagen. gröt är mums texHur vet jag att min son klarar sig utan nattmålen? Har försökt flera ggr att bara söva om och inte ge honom flaskan, men de blir han tokig. Enda gången han äter med god aptit och fokus är på natten. På dagarna är det som sagt en kamp att få i honom mat.
tja det borde gå. öva innan så du inte har minsta tvivel om vad du gör.Sedan undrar jag om jag kan vagna dagtid och buffa kvällstid?
Det är många som tar daglurarna på rygg i vagn och sover på mage på natten, inga problem. Ang sovrum så kan ni som det står i boken inte räkna med att sova där under själva kuren. Sen kan ni sova tillsammans men det är rekommenderat att försöka få en egen vreå. kanske sätta skena i taket med mörkläggningsgardin? Då blir det inte lika känsligt när ni lägger er heller. ljus stör. ljud gör det inte.. På natten sover han i spjälsäng i vårt rum och på dagen i vagnen. Kan jag fortsätta med det under kuren? Och kan jag kura honom med ryggläge på dagen och magläge på natten?
JA! när de väl fattat grejen så kan man ta med vagnen bort eller resesäng, lägga borta och sen bara transportera hem och lägga. MEn det tar vi sen
ang flaskmatning. har du sett den här länken på video med ömma järngreppet?
kanon för att få ro att äta flaska. Vad har du testat för smakisar?
jag har själv aldrig flugit med liten
tåg kan man ju lägga i liften/vagnen. Det är inte möjligt att någon kan komma till dig?
hoppas du fick lite svar
Lycka til och läs läs läs och läs nu innan det beger sig.
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
-
tröttismamma
Tack för så snabbt svar!!
När vi sätter i gång med kuren kommer lillen få ett eget rum, så den frågan är löst. Angående maten så har jag provat ömma järngreppet men tyvärr så hjälper det inte alltid. Han kastar sig bakåt och är alldeles spänd i kroppen. Slutar alltid med att han gallskriker. Enda sättet att få i honom mat är att lura honom med napp och sedan ta ut den och snabbt in med flaskan när han sitter i babyskyddet. På så vis kan jag i omgångar få i honom en hel flaska (ibland inte). Han får ca180ml Hipp 2 åt gången.
Just nu försöker jag med grötsmakisar vid 10.30 målet. Han får alltid katrinplommon till och han har även smakat päron och banan. Men eftersom magen krånglar och han blir så gasig har jag fått backa flera gånger då han fått för mycket. Är uppe i ca 4 tsk/gång nu.
Är det vanligt att magen krånglar när man inför smakisar? Kan det vara allergi?
Kommer nog kura hemma istället, vågar inte chansa med flygresan. Måste nog göra det själv dock eftersom min sambo är bortrest. =(
När vi sätter i gång med kuren kommer lillen få ett eget rum, så den frågan är löst. Angående maten så har jag provat ömma järngreppet men tyvärr så hjälper det inte alltid. Han kastar sig bakåt och är alldeles spänd i kroppen. Slutar alltid med att han gallskriker. Enda sättet att få i honom mat är att lura honom med napp och sedan ta ut den och snabbt in med flaskan när han sitter i babyskyddet. På så vis kan jag i omgångar få i honom en hel flaska (ibland inte). Han får ca180ml Hipp 2 åt gången.
Just nu försöker jag med grötsmakisar vid 10.30 målet. Han får alltid katrinplommon till och han har även smakat päron och banan. Men eftersom magen krånglar och han blir så gasig har jag fått backa flera gånger då han fått för mycket. Är uppe i ca 4 tsk/gång nu.
Är det vanligt att magen krånglar när man inför smakisar? Kan det vara allergi?
Kommer nog kura hemma istället, vågar inte chansa med flygresan. Måste nog göra det själv dock eftersom min sambo är bortrest. =(
-
ilindstrom
Hej och välkomen hit!
Vill bara skicka lite pepp om att det går att kura själv, jag har gjort det.
Angående mat så tror jag att det är väldig få som är älergiska mot just potatis, morot och plasternacka som kanske är de smakisar du givit? Vanligare är nog mjölkallergi.
Lycka till!
Ida
Vill bara skicka lite pepp om att det går att kura själv, jag har gjort det.
Angående mat så tror jag att det är väldig få som är älergiska mot just potatis, morot och plasternacka som kanske är de smakisar du givit? Vanligare är nog mjölkallergi.
Lycka till!
Ida