Morgonvaknare och ryggsovare - hur lugna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Zzzzz

Morgonvaknare och ryggsovare - hur lugna

Inlägg av Zzzzz »

Inne på tredje veckan med kuren och resan har varit en dröm :mrgreen: Lilla hjärtat somnar glad och belåten och vaknar 11 timmar senare.

Då lillen aldrig riktigt getts chansen att gilla magläget och vid 8 månaders ålder är ordentligt inkörd på ryggsovning och dessutom verkar älska det så har jag låtit ryggsovning gälla. Nu till min fråga, lilla pyret somnar 19 och vaknar likt ett atomur kl 5.30. Ibland fungerar pangramsan men när han lyckats snurra runt i spjälsängen på tvärsen så blir han så arg att han låser sig i detta arga humör och skäller på mig åtminstone i en timme.

Hur lugnar jag lilla hjärtat när han sover på rygg? Att buffa tycks göra honom än mer arg (eller är jag inte tillräckligt övertygande?). Tacksam för tips och erfarenheter kring hur jag lugnar, är det husljud som gäller främst? Hur gör jag om jag känner att jag behöver gå in och lugna?

[-o< hoppas på tips!
Nat

Re: Morgonvaknare och ryggsovare - hur lugna

Inlägg av Nat »

Halloj

Vargtimmarna kan kruxa länge säkert upp till 6 veckor efter kurstart, men ha hopp det löser sig alltid även med dessa krångliga timmar så småningom.

Har ni provat husljud? sätta igång dammsugning och lite annat sådär på morgonkvisten 8) Bra att pangramsan tar, fortsätt med den och var snabb som en vessla. Ge honom ingen chans att "skrika upp sig" utan säg den direkt så fort han börjar knysta vid 5-snåret.

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Zzzzz

Inlägg av Zzzzz »

Tack för svar! Har testat hårfön och musik men detta gör honom riktigt arg. Han jobbar upp sig väldigt mycket och efter en timme har vi fått ge upp när han haft ett par sekunders tyst paus. Kämpar vidare och hoppas det ger sig.
Nat

Inlägg av Nat »

står ni och lyssnar utanför hans dörr? Jag är själv expert på att trycka örat mot min sons dörr och känna och lyssna av etc. och på nåt sätt verkar han märka det. När jag är super aktiv och fixar och donar med annat då sköter han sig också bättre själv. Mycket mystiskt :shock:

Dammsugare fungerade iallafall väldigt bra hos oss, mullret var tillräckligt högt för att vara sövande kanske :D Dessutom får man det riktigt rent vilket alltid är skönt när man senare under dagen ligger apatisk i soffan för att man var uppe kl 5 och dammsög :mrgreen:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Vill påminna om mörkläggningen :idea: Det ska vara så mörkt att du inte ser handen framför dig (och därmed inte han heller :mrgreen: ).

I det beckmörkret kan du absolut buffa honom, även på rygg (se teknik i Internationella Sova hela natten), men alltså inte särskilt lyckosamt om han får ögonkontakt med dig.

Och så är det förstås tveksamt att alls gå in i vargtimmen (4-6) - man utmanar onekligen ödet :roll: Pangramsa med husljud och/eller musik - Mozart och Strauss rekommenderas - som är hög och glad lyfter undan diverse överkoncentration. Även hans O:)

Och tålamod.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Zzzzz

Inlägg av Zzzzz »

Tack snälla ni!

Jag har haft aluminiumfolie på fönstren så rummet är becksvart verkligen och häromdagen sov han 7-7 men så idag vaknade han kl 6.15 igen. Snabbt upp och köra pangramsa vilket gjorde honom tyst och inte arg dock inte sovande. Inte förrän kl 7 somnade plutten och jag lät honom sova till 7.30.

Det verkar som pangramsan inte gör honom arg dock så är han seeeg på att somna om - är det bara att fortsätta på samma spår tycker ni? Tveksam till att börja med musiken/husljud nu när han inte blir arg eller ledsen utan mest ligger och snick-snackar efter ramsan.

11 timmar är inga problem men det verkar nästintill omöjligt att övertyga den lilla om att sova ytterligare en timme... :lol:
Nat

Inlägg av Nat »

Det kommer jag lovar, ni är verkligen på god väg redan
Bra jobbat!!

Jag tänker mig att husljuden är bra när barnet är lite osäkert och känner oro. Husljuden signalerar att mamma och pappa är i huset och fixar och donar och du lille vän kan gott sova under tiden.

Om din son verkar lugn och mest bara har svårt att somna om skulle jag nog säga precis som du att husljud nog inte är nödvändigt. Fortsätt att vara snabbt framme med pangramsa och du ska se att han snart oftare och oftare börjar somna om och sova en extra stund.

För oss var det först kanske var 4-e dag som Einar sov till kl 07:00 (schematiden), sedan var 3.e dag osv. Man märker förbättringen komma smygande när barnet ligger och bökar men inte skriker och så småningom somnar om (oftast strax innan de skall väckas). Man låter dom då få kanske en extra 15-minutare och väcker sedan. Så småningom sover de oftare och oftare fram till utsatt tid.
Zzzzz

Inlägg av Zzzzz »

Två nätter med 12 timmar nu, börjar tro att han förstått =D>
Nat

Inlägg av Nat »

Underbart!!!! =D>
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"